Kære brugere. VI har virkeligt brug for hjælp, efter vi for 30 dage siden modtog en forholdsvis stor ordre på 7.500.- (4 x ure). VI tænkte godt over, at det var meget, men jeg kontaktede kunden (en svensker) via MSN. Og han forklarede at han skulle bruge varerne som gave. Eftersom han havde anvendt en dankort spurgte jeg, hvorfor han havde et dansk kort - han svarede, at det var fordi han arbejde i Danmark. Jeg tænkte fint, og sendte varerne. Kunden skriver efterfølgende jævnligt over MSN, og fortæller at han gerne vil have endnu en ordre kørt igennem. Jeg begynder dog at blive betænkelig, da han stort set er ligeglad med, hvilke varer han får! Jeg siger jeg skal bruge hans CPR-nr. men det vil han ikke afgive! Vi kontakter derfor PBS - efter han har afgivet en ny ordre på over 7.000 DKK. PBS vender tilbage 14 dage senere, og konstaterer, at kortet er stjålet. Det vilde er her, at de siger at vi skal betale 200 DKK fordi de har undersøgt sagen for os! SÅ er det store spørgsmål, er det os som internetbutik, der hæfter for hele beløbet, selvom ejeren af dankortet ikke har spærret kortet. Man må da antage at man opdager, at der pludseligt mangler 7.500 DKK på sin konto, og i det mindste overvejer at spærre sit kort!! Håber meget der er en herinde der kan give et godt råd! 7.400 DKK er mange penge for vores lille butik! Venlig hilsen Lasse Juhl 51840411 |
Hej Lasse,
Ja, desværre er det dig der skal betale PBS 200,-. Hvis ejeren af kortet var blevet opmærksom på det først, og gået til sin bank, var du kommet til at betale 250,- til PBS for berettiget indsigelse fra kortholder... Og du dækker hele tabet. Desværre...
Vi oplevede noget tilsvarende (dog mindre beløb) for et par år siden. Det lærte os at checke tvivlsomme ordre bedre. Hvis vi er i tvivl om en ordre, kontakter vi bla. altid kunden telefonisk, og checker adresse/telefonnr hænger sammen i krak/dgs. Vi har også andre foranstaltninger, afhængig af ordre typen...
Men husk nu at politianmelde det (så du også kan dokumentere tabet i regnskabet). Selvom der nok er minimal chance for at der kommer noget ud af det. Men han har jo nok med stor sandsynlighed været på spil andre steder også...
/Henrik