Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dankort svindel i vores butik!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Nov 06
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære brugere.

VI har virkeligt brug for hjælp, efter vi for 30 dage siden modtog en forholdsvis stor ordre på 7.500.- (4 x ure).

VI tænkte godt over, at det var meget, men jeg kontaktede kunden (en svensker) via MSN. Og han forklarede at han skulle bruge varerne som gave.

Eftersom han havde anvendt en dankort spurgte jeg, hvorfor han havde et dansk kort - han svarede, at det var fordi han arbejde i Danmark.

Jeg tænkte fint, og sendte varerne.

Kunden skriver efterfølgende jævnligt over MSN, og fortæller at han gerne vil have endnu en ordre kørt igennem.

Jeg begynder dog at blive betænkelig, da han stort set er ligeglad med, hvilke varer han får! Jeg siger jeg skal bruge hans CPR-nr. men det vil han ikke afgive!

Vi kontakter derfor PBS - efter han har afgivet en ny ordre på over 7.000 DKK.

PBS vender tilbage 14 dage senere, og konstaterer, at kortet er stjålet. Det vilde er her, at de siger at vi skal betale 200 DKK fordi de har undersøgt sagen for os!

SÅ er det store spørgsmål, er det os som internetbutik, der hæfter for hele beløbet, selvom ejeren af dankortet ikke har spærret kortet.

Man må da antage at man opdager, at der pludseligt mangler 7.500 DKK på sin konto, og i det mindste overvejer at spærre sit kort!!

Håber meget der er en herinde der kan give et godt råd!

7.400 DKK er mange penge for vores lille butik!

Venlig hilsen

Lasse Juhl

51840411

http://www.mywesc.dk

http://www.makalay.dk

WESC høretelefoner til Danmarks bedste priser!

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 10:18

Hej Lasse,

Ja, desværre er det dig der skal betale PBS 200,-. Hvis ejeren af kortet var blevet opmærksom på det først, og gået til sin bank, var du kommet til at betale 250,- til PBS for berettiget indsigelse fra kortholder... Og du dækker hele tabet. Desværre...

Vi oplevede noget tilsvarende (dog mindre beløb) for et par år siden. Det lærte os at checke tvivlsomme ordre bedre. Hvis vi er i tvivl om en ordre, kontakter vi bla. altid kunden telefonisk, og checker adresse/telefonnr hænger sammen i krak/dgs. Vi har også andre foranstaltninger, afhængig af ordre typen...

Men husk nu at politianmelde det (så du også kan dokumentere tabet i regnskabet). Selvom der nok er minimal chance for at der kommer noget ud af det. Men han har jo nok med stor sandsynlighed været på spil andre steder også...

/Henrik

Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 11:07

Hej Makalay.dk,

Det er desværre en rigtig træls situation du står i nu... Du kan nok godt afskrive pengene. Hvis du er usikre på kunden bestilling vil jeg fremover anbefale dig følgende:

- Ring til kunden (hvis det er en telefonsvarer, skal du bede kunden ringe dig op). Når du træffer kunden skal du mere identifikation fra ham (fastnet telefonnummer, "rigtig" mailadresse og evt. høre hvilken bank han har). Hvis han ikke ønsker at give nogle af disse informationer er det ikke sikker at han er "fin" i kanten.

- Når du har fået disse oplysninger skal du ringe/skrive tilbage til ham og få ham til at bekræfte ordren (lad ham beskrive varen og leveringssted). Ofte vil en misbruger ikke vende tilbage.

Der er nogle specifikke forhold, som kan indikere misbrug, og som du (som forretningsindehaver) bør være opmærksom på:

• Hvilket ridspunkt er ordren afgivet? Erfaringer viser, at ordrer, der afgives mellem midnat og kl. 3, kan være misbrug.
  • Flere ordrer til samme navn med forskellige leveringsadresser.
  • Flere ordrer til samme adresse men med forskellige navne.
  • Ordre på forskellige kortnumre/kort med samme navn og leveringsadresse.
  • Ordrer, der afviger fra det mest almindelige i beløbsstørrelse og antal bestilte varer.
  • Ordrer, der ikke virker logiske i forhold til kunden.
  • Mange ordrer fra samme IP-adresse (hvis du kan se dette i dit shopsystem).

(disse gode råd er taget fra en folder fra PBS der hedder "Gode råd om sikkerhed på Internettet". Du kan finde mere information på deres side: http://www.pbs-international.dk/).

Mht. til anmeldelse af politiet er det helt korrekt hvad der er skrevet ovenfor og du har jf. din indløsningsaftale/kontrakt også en forpligtelse til at meddele PBS om sin mistankte om svindel, med det samme. Ellers siger de at de ikke kan gøre noget bagefter. Selvom at du får lov til at betale for at de undersøger det.   

Der er dog flere betalingsgateways der tilbyder et egentligt svindelkontrol produkt, der bl.a. går ind og tjekker på hvor ofte kortet er brugt og har en række ekstra parametre, som de præsentere for dig og derved giver dig muligheden for at følge op på betalingen med det samme den kommer ind (og du derved kan undgå at sende varen).

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)