Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan opretter jeg et helt lav-praktisk et S.M.B.A.?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læste bemærkningerne vil rettidig indsendelse være indtil årets udgang - dette også selvom godkendelsen formelt først bliver godkendt primo 2014.

Hvis Erhvervsstyrelsen har en anden opfattelse så bør der allerede nu blive meldt ud hvilken dato, der er absolut sidste chance. Men vil da lige følge op på det.

/Henrik

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 11:22

Henrik Koudahl:

Roar M Johansen:

Gad vide hvad du har tænkt dig at leve af efter 1. januar 2014 ;)

Sit smba vel?

Hej Henrik.

God pointe i forhold til trådstarter :)

Men min kommentar var rettet til Ejler Ottesen, men da jeg ikke fik citeret hans kommentar fremgik dette ikke rigtig.

Mvh.

Roar

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 11:24

Hej John.

Du nævner at du har nogle betænkeligheder i forhold til IVS selskaber. Jeg har læst flere meninger om disse, forskellige steder.

Jeg søgte på din iværksætter blog/guide, men kunne ikke rigtig finde noget konkret der forholder sig til det der senest er offentliggjort omkring dem :)

Har du mulighed for at ridse op hvad du ser af fordele og ulemper ?

Mvh.

Roar

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:29

Roar M Johansen:
God pointe i forhold til trådstarter :)

Big Smile - Ja så giver dit indlæg meget meget mere mening - samt et stort træk på smilebåndet....! Yes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html er updated et par gange og indeholder jo "skamløst" med tak - links til flere langt mere vidende som Jacob Tøjner m.m.

Kort ser jeg fordelen klart som at det giver beskyttelse mod en del almindelige kreditorer og i mange fald også mod moms, skat osv. Det forudsætter dog, at man overholder krav om tilsyn med kapitalberedskabet. Kører man løs når man ikke har penge til det (og det sker jo hurgtigt hvis man satser på 1 kr i selskabskapital) så kan man falde i personligt ansvar. Beskyttelsen er dog overordnet klart største fordel

Det er også en fordel at man kan omdanne til ApS hvad man ikke kunne (uden mange omgange gennem andre selskabsformer og store omkostninger) med SMBA

Bagdele er der desværre en del af. 

Banker og en del kreditorer vil sikker kræve personlig garanti/kaution (sker også for ApS ved banker men vil sikkert øges ved IVS som i en dels øjne hedder "fattigmandsselskaber") Derved forsvinder en del af sikkerheden

Hvis man har underskud i en opstartsfase, kan underskud ikke trækkes fra i ens skat - men kun skydes frem, og får man ikke gang i forretningen er de tabte penge tabt uden skattefradrag (ud over 1 kr i aktieindkomst tab). I seriøst drevet personlig virksomhed kunne det fratrækkes

Omdannelse til ApS kan kun ske ved revisor erklæring på kapitalen for sidste regnskabsår hvilket svarer ganske meget til revisor pligt at sidste år/apport beretning og vil koste et eller andet

Offentligheds krav til regnskab - årsrapport og ledelseserklæring vil øge administration for mange uden kendskab til den slags og måske betyder at de skal betale sig til revisor eller anden hjælp

Der er mange andre punkter samlet, men de vil fremgå af øverste link håber jeg.

Jeg er hverken for eller imod, men synes nok der er for mange der mener, at nu skal alle gå fra personlig virksomhed til IVS - det vil være helt galt i mange fald og beslutning er helt individuel. Jeg TROR jeg ser mest positivt på dem somm en nok nødvedig afløser af SMBA OG som på mange måder langt bedre end I/S med det personlige solidariske ansvar

Da krav til ApS kapital dog samtidigt vil gå ned til 50.000 kr og man næppe kan drive ret megen seriøs forretning for meget mindre kapital på bare lidt sigt - ville jeg - hvis de 50.000 kan skaffes (og specielt hvis man er flere som alternativ til SMBA og I/S) gå direkte i ApS

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:22

Iværksætterselskabet er en dyr mulighed for at for at få et anpartsselskab på klods. Omkostningerne ved at starte ud i et IVS står ikke mål med kapitalkravet til et ApS.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:08
Henrik Koudahl:

Iværksætterselskabet er en dyr mulighed for at for at få et anpartsselskab på klods. Omkostningerne ved at starte ud i et IVS står ikke mål med kapitalkravet til et ApS.

/Henrik

det er vel faktisk det korte svar - helt enig
Venlig hilsen

Tilmeldt 22. Jul 13
Indlæg ialt: 7
Fra  CrowdCurity Skrevet kl. 15:49

Hej! Tak for de mange indlæg. Jeg kan berette at vi til sidst besluttede os for at stifte 2 ApS'er - et holding og et datter/driftselskab. Det kostede lidt mere en blot ét ApS, men det kræver det samme kapitalindskud (80.000dkk) da man kan "rulle" kapitalen fra holdingselskabet over i datterselskabet. Grunden til at vi i starten overvejede S.M.B.A. var at det ikke krævede kapitalindskud, og vi ikke var helt sikre på om vores forretningskoncept ville holde. Nu da vi har fået prøvet det af med rigtige kunder og kan se at det giver stor reel værdi, valgte vi at indskyde beløbet - og som mange har skrevet er det godt at have lidt kapital, da det gør tingene en del lettere især når der er flere partnere. For dem der er interesserede kan jeg fortælle at vi har lavet en service platfom for crwodsourced security testing - en platform hvor virksomheder med web-sider kan invitere hackere til at teste sikkerheden af deres websites. Finder hackerne sårbarheder gives de en dusør - findes der ikke noget er det ganske gratis for virksomheden og de får en vished om hvor sikkert deres site er. Se evt. mere på www.crowdcurity.com. Vi er med i dette års Guldæg konkurrence, som vi naturligvis er meget spændte på.

Tak igen. Mvh Jakob 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:27

lyder godt. Ja man har ET holding selskab og ET tilhørende datter selskab for samme kapital indskud.

Holdings kapital består jo så i, at det ejer datter selskabet og derfor kræves kun 80.000 til begge og ekstra omkostningen ligger alene i stiftelsesomkostninger OG i de årlige regnskaber der så kræver lidt mere.

Skulle det gå galt, og det gør det jo ikke, så har I jo også fradrag for et evt tab af de 80.000 kr som tab på aktieindkomst, og I har nu let ved at sælge videre eller tage andre ind, så en god beslutning at se at komme igang

god vind med projektet som ikke lyder dumt men givet kræver fodarbejde for at få det ud
Venlig hilsen

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)