http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html er updated et par gange og indeholder jo "skamløst" med tak - links til flere langt mere vidende som Jacob Tøjner m.m.
Kort ser jeg fordelen klart som at det giver beskyttelse mod en del almindelige kreditorer og i mange fald også mod moms, skat osv. Det forudsætter dog, at man overholder krav om tilsyn med kapitalberedskabet. Kører man løs når man ikke har penge til det (og det sker jo hurgtigt hvis man satser på 1 kr i selskabskapital) så kan man falde i personligt ansvar. Beskyttelsen er dog overordnet klart største fordel
Det er også en fordel at man kan omdanne til ApS hvad man ikke kunne (uden mange omgange gennem andre selskabsformer og store omkostninger) med SMBA
Bagdele er der desværre en del af.
Banker og en del kreditorer vil sikker kræve personlig garanti/kaution (sker også for ApS ved banker men vil sikkert øges ved IVS som i en dels øjne hedder "fattigmandsselskaber") Derved forsvinder en del af sikkerheden
Hvis man har underskud i en opstartsfase, kan underskud ikke trækkes fra i ens skat - men kun skydes frem, og får man ikke gang i forretningen er de tabte penge tabt uden skattefradrag (ud over 1 kr i aktieindkomst tab). I seriøst drevet personlig virksomhed kunne det fratrækkes
Omdannelse til ApS kan kun ske ved revisor erklæring på kapitalen for sidste regnskabsår hvilket svarer ganske meget til revisor pligt at sidste år/apport beretning og vil koste et eller andet
Offentligheds krav til regnskab - årsrapport og ledelseserklæring vil øge administration for mange uden kendskab til den slags og måske betyder at de skal betale sig til revisor eller anden hjælp
Der er mange andre punkter samlet, men de vil fremgå af øverste link håber jeg.
Jeg er hverken for eller imod, men synes nok der er for mange der mener, at nu skal alle gå fra personlig virksomhed til IVS - det vil være helt galt i mange fald og beslutning er helt individuel. Jeg TROR jeg ser mest positivt på dem somm en nok nødvedig afløser af SMBA OG som på mange måder langt bedre end I/S med det personlige solidariske ansvar
Da krav til ApS kapital dog samtidigt vil gå ned til 50.000 kr og man næppe kan drive ret megen seriøs forretning for meget mindre kapital på bare lidt sigt - ville jeg - hvis de 50.000 kan skaffes (og specielt hvis man er flere som alternativ til SMBA og I/S) gå direkte i ApS
vh John H