Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Efterløn og selvstændig virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har rettet en forespørgsel til min a-kasse om betingelserne for at starte selvstændig virksomhed, når man er på efterløn.Jeg spurgte:

Sædvanligvist bruger man tid på forberedelse af forskellig art - længe før virksomheden sættes i drift.

Hvordan opgøres hvor mange timer der skal modregnes for dette? I praksis er det jo, selv om den gode og ærlige vilje er til stede, umuligt at holde regnskab med; ikke engang jeg selv og hvordan skulle a-kassen så kunne?

Man vil typisk tænke og spekulere. Er det arbejde? Ringe til en myndighed efter informationer. Er det arbejde? Surfe på nettet for at undersøge markedet o.s.v. Er det arbejde?

Ud over standardsvar og henvisninger til diverse ordninger, hæfter jeg ved følgende i deres svar:

Der er en mulighed for at drive en lille virksomhed samtidig med efterløn. Ordningen kaldes '400-timers-ordningen'.

Det er nødvendig at bede dig om en udførlig redegørelse for, hvordan virksomheden er drevet og vil blive drevet efter overgang til efterløn. Du bedes udarbejde en redegørelse, hvor alle dine arbejdsopgaver skal noteres og med oplysninger, om hvor mange timer, der bliver anvendt på hver arbejdsopgave. Det er ikke en tilstrækkelig dokumentation, at du laver en erklæring om, at du kan holde dig indenfor rammerne.

Som du nok kan fornemme er reglerne desværre ikke særlige lempelige, og det er din opgave at sandsynliggøre, at arbejdstiden i virksomheden kan holdes inden for 400 timer pr. kalenderår.

Altså i praksis umuligt, eller hvad?

P.S. Stråmand med røven fuld af penge søges Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:58

det korte svar er, at det er meget vanskeligt at få drift af selvstændig virksomhed til at hænge sammen med efterløn - Hvis ikke du kan få den fagforening som faktisk står for din efterløn til at give dig et OK ud fra din beskrivelse, så tror jeg det er meget vanskeligt. Jeg var til efterlønsmøde i min kones a-kasse, og de sagde lige ud, at det skulle man være klar på var meget svært. Jeg forstår måske ikke, hvorfor man ikke bare skal modregne sit overskud krone for krone under efterlønne - men gik aldrig dybt i det

Lad os gerne høre hvad du kommer frem til. En stråmand vil jo kunne være et meget dyr valg i forhold til den type ydelser, så det var rart hvis det var muligt at give lidt konkrete lovlige anvisninger fra nogen her i tråden
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 15:01

De skrev også:

Hver arbejdstime/er der bliver anvendt vil skulle modregnes i efterlønnen - det vil sige, at alt der har med driften af virksomhed at gøre. Hvis du får tilladelse til '400-timers-ordningen', vil du skulle opgive dine arbejdstimer hver måned - på tro og love.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 15:02

En stråmand vil jo kunne være et meget dyr valg i forhold til den type ydelser
Enig og der var då også en big smiley bagefter Wink

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:41

jeg er helt med iVinkel - det fremgik fint for mig -