Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virtuel Server? Hvad er det nu lige den kan?

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg går lidt med tankerne om en virtuel server, men ville lige spørge lidt ind til det, da jeg ikke rigtig har nogen idé om hvor meget sådan en egentlig kan.

Lige nu har jeg et webhotel, hvorpå jeg har alle mine filer liggende, som bruges af en del domæner. Er det korrekt forstået, at jeg kan have alle mine filer på en virtuel server, og faktisk køre den i stedet for mit webhotel?

Derudover ville jeg høre om hvor meget sådan en virtuel server kan. Kan jeg f.eks. åbne en browser og surfe via denne virtuelle server? Og hvordan ligger internet hastighederne sådan i gennemsnit på sådan nogle servere?

Og er der samtidig nogen, der har nogle gode erfaringer med nogle bestemte udbydere?

Fra Billund
Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 89
Fra  Sommer Systems ApS Skrevet kl. 21:52

Hej Martin,

Hvis du har behovet, så er en virtuel server en rigtig god idé.

Vi har selv flere kørende gennem serverbite.com og transip.eu, og de kører begge rigtig godt. Prismæssigt er de MEGET konkurrencedygtige, og der er en del features, som gør det en fornøjelse at administrere.

Det er korrekt at du kan have flere domæner koblet op. Det er sådan set en "rigtig" server, bare virtuel... dermed kan du også installere det operativsystem du ønsker... hvilket besvarer dit næste spørgsmål.. Ja, du kan køre en browser hvis du eksempelvis installere Windows på maskinen (eller en GUI til linux). Hvis du vil bruge den til hosting /som et alm. webhotel/ vil jeg anbefale at du sætter den op med Linux (eksempelvis CentOS) og så installere et web-administrationssystem, således at du ikke behøver at "rode" i maskinen hver gang du skal tilføje nye sites.

Jeg vil meget gerne opsætte en VPS hos TransIP.eu og installere CentOs samt WebUzo (som er det system vi selv anvender). Med WebUzo kan du installere over 200 scripts, tilføje domæner, ftp, email osv på ganske få sekunder. Hvis du køber den gennem os (vores partner-link), vil jeg gerne hjælpe dig igang (installere og opsætte) , samt hvis du ønsker, telefonintroduktion for 500kr + moms.

Venlig hilsen
Karsten

//
Revol8.dk, 9330 Dronninglund

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 21:58

En Virtuel Privat Server er i princippet en stor server der er delt op i mange små servere. Du kan gøre lige præcis hvad du har lyst til på den. Alt du har skrevet ovenfor kan i princippet lade sig gøre.

Dog kører mange servere linux med SSH adgang - og hvor man så i stedet for at gå på nettet gennem serveren ved at være logget på VNC (en form for fjernskriebord) kan installere nogle ting og gå på nettet via serveren ved at bruge serveren som VPN.

Omvend er det også dig selv der står for serveren så. Hvad der er den rigtige løsning for dig afhænger helt af hvad dine behov er.

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 22:02

Hej Karsten, tusind tak for dit svar!

Karsten Krogsgaard Sommer:
vil jeg anbefale at du sætter den op med Linux (eksempelvis CentOS) og så installere et web-administrationssystem

Hvordan foregår det sådan rent praktisk? Er det noget man skal have en dybere viden om og/eller erfaring, for at kunne installere styresystem + web-administrationssystem? Er det noget man selv skal ligge inde med? Er det noget der er med i prisen, når man køber en server?

Med WebUzo kan du installere over 200 scripts, tilføje domæner, ftp, email osv på ganske få sekunder.

Nu nævner du godt nok flere forskellige ting. Kan jeg uden problemer bruge serveren til f.eks. domæner, ftp og email på samme tid?

Ved du noget om hvilken hastighed der er på internetforbindelsen? Det synes jeg ikke rigtigt, at kunne finde på nogle af de udbydere jeg har kigget hos.

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 22:14

Kristoffer - Serverfruit:
Omvend er det også dig selv der står for serveren så. Hvad der er den rigtige løsning for dig afhænger helt af hvad dine behov er.

For lige at få noget konkret på bordet, så har jeg følgende krav:

- Lagerplads til omkring 10 hjemmesider (domæner), hvor der på alle er installeret WordPress.

- Omkring 5 email-adresser

- Cirka op til 10.000 unikke besøgende om måneden tilsammen

Udover dette ville jeg gerne kunne åbne en browser og oprette en server i et browserspil. Hvis det er til nogen hjælp, så er det www.haxball.com der er tale om. Umiddelbart skulle dette spil ikke være ret ressourcekrævende, men omvendt siger mine erfaringer, at computer(server) samt internetforbindelsen skal køre rimelig stabilt, for at få en optimal oplevelse ud af dette spil. Det styres udelukkende gennem browseren.

Udover dette ville jeg også høre, om der hos nogen udbydere, er mulighed for at skifte server-lokation, så jeg selv kan flytte min server fra danmark til Spanien fx. 

Fra Billund
Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 89
Fra  Sommer Systems ApS Skrevet kl. 22:17

Hej Martin,

---

Hvordan foregår det sådan rent praktisk? Er det noget man skal have en dybere viden om og/eller erfaring, for at kunne installere styresystem + web-administrationssystem? Er det noget man selv skal ligge inde med? Er det noget der er med i prisen, når man køber en server?   

SVAR: Ja og Nej... Det er meget nemt at installere operativsystem. Man vælger kort sagt det operativsystem man ønsker - klik - og så begynder serveren at installere. Hos eksempelvis transip har du adgang til en konsol (udover SSH), således at du blandt andet kan følge installationen... Herefter vil serveren være "online" på den IP den har fået tildelt. Herefter kan man med fordel installere et web-administrationsinterface, som gør dig istand til - via browseren - at styre server.. her bruger vi som nævnt webuzo, som koster (mener jeg) 2$/md. Dette skal gøres via konsol/SSH, og kræver indsigt i linux kommandoer.. 

Nu nævner du godt nok flere forskellige ting. Kan jeg uden problemer bruge serveren til f.eks. domæner, ftp og email på samme tid?

SVAR: Du kan sagtens bruge den til flere ting. Som oftest er de med som standard når du installere linux eksempelvis CentOS. På transIP kan du iøvrigt lave et "Snapshop" (ikke på den mindste VPS), hvor du tager en Image (billede) af serveren... så hvis din server når ned, eller at du laver en fejl som blokere for serveren, så kan du altid "springe tilbage" til din image.

SVAR vedr hastidghed..
De skriver selv lidt om deres infrastruktur her, https://www.transip.eu/vps/infrastructure/, men ofte er de store syndere omkring ringe hastighed typisk at der ikke er nok memory. På mange webhoteller har du en max-mængde du må bruge... eksempelvis Wordpress (med plugins) kan sluge en del memory. På en VPS styrer du selv hvor meget memory du ønsker, og du kan altid selv op-eller nedgradere efter behov.

Vh Karsten

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Skrevet kl. 22:43

Martin Laugesen:

For lige at få noget konkret på bordet, så har jeg følgende krav:

- Lagerplads til omkring 10 hjemmesider (domæner), hvor der på alle er installeret WordPress.

- Omkring 5 email-adresser

- Cirka op til 10.000 unikke besøgende om måneden tilsammen

Udover dette ville jeg gerne kunne åbne en browser og oprette en server i et browserspil. Hvis det er til nogen hjælp, så er det www.haxball.com der er tale om. Umiddelbart skulle dette spil ikke være ret ressourcekrævende, men omvendt siger mine erfaringer, at computer(server) samt internetforbindelsen skal køre rimelig stabilt, for at få en optimal oplevelse ud af dette spil. Det styres udelukkende gennem browseren.

Udover dette ville jeg også høre, om der hos nogen udbydere, er mulighed for at skifte server-lokation, så jeg selv kan flytte min server fra danmark til Spanien fx. 

Serveres internetopkoblinger er generelt ret stabile. Dine krav lyder slet ikke urimelige - gider du smide os en mail på sales@serverfruit.com?

Vores VPS servere er fuldt ud styret - det vil sige vi går ind og tager os af alt det tekniske for dig.

Det med serveren - så vidt jeg kan se er det en RTMFP server de skal bruge til spillet - og det kan vi godt hjælpe med at sætte op - det kræver ikke en browser på serveren, men du spiller igennem en browser på din computer.

Hos os kan du flytte mellem datacentre placeret i Japan, England, New Jersey, Atlanta GA, Dallas Texas og Fremont i Califormien. Alt det kræver er en hurtig ticket, og så har du en nedetid på ca. 1 minut per GB du har liggende (vi kan give dig et mere præcist estimat når vi flytter dig).

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Skrevet kl. 22:46

Hej Martin,

---

SVAR: Ja og Nej... Det er meget nemt at installere operativsystem. Man vælger kort sagt det operativsystem man ønsker - klik - og så begynder serveren at installere. Hos eksempelvis transip har du adgang til en konsol (udover SSH), således at du blandt andet kan følge installationen... Herefter vil serveren være "online" på den IP den har fået tildelt. Herefter kan man med fordel installere et web-administrationsinterface, som gør dig istand til - via browseren - at styre server.. her bruger vi som nævnt webuzo, som koster (mener jeg) 2$/md. Dette skal gøres via konsol/SSH, og kræver indsigt i linux kommandoer.. 

Ja, men derfor er det alligevel smart at kende til kommandolinjen eller have nogle med på sidelinjen der gør når serveren for eksempel skal sikres - når en reboot ikke har gået som forventet og man skal have lavet fsck korrekt osv.

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 23:07

Hej Martin,

---

Ja, men derfor er det alligevel smart at kende til kommandolinjen eller have nogle med på sidelinjen der gør når serveren for eksempel skal sikres - når en reboot ikke har gået som forventet og man skal have lavet fsck korrekt osv.

failed boot != corrupt filesystem :P Så ved ik om 'at lave fsck korrekt' er en god grund Smile

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jun 13
Skrevet kl. 23:11

Lucas - Hosting4Real:

Hej Martin,

---

failed boot != corrupt filesystem :P Så ved ik om 'at lave fsck korrekt' er en god grund Smile

Ikke nødvendigvis, men det er ofte under reboot man finder ud af at ens filsystem fejler. ;)

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)