Med hvilken bagrund?
Nej, det er rigtig, teak er en træsort, mens maghoni er en fælles betegnelse for en slægt af træsorter. Maghoni mærkatet, bruges i dag flittig, på en lang række "maghoni" lignede træsorter, der ikke kan betegnes som værende rigtig maghoni.
Alt træ arbejde med luftfugtigheden, derfor ændre det også størrelse og giver sig! Noget træ mere end andet.
På almindelig håndværkersprog kaldet "kisel", teak kan sagtens høvles og bearbejdes med skærende værktøj, det sløves blot hurtigt, pga af kisel. Årene går begge veje, det er da det værste sludder jeg længe har hørt.
Alt træ kan poleres skinnende, det har intet med træet at gøre, det er behandlingen der gør forskellen, det ses dog lettes på mørk træ. En havnemole i teak, det tror jeg nu ikke. Snakker du om levetid i kontakt med luft, jord eller vand? Til Lars. De annoncer du ser i aviserne, er teak/plaisander møbler fra 50'erne og 60'erne, der ledes her efter de mere kendte af slagsen. Stort set alle disse opkøber sender møbler til USA, da det er der der er penge i dem. Jeg har selv lige solgt 6 paller til sådan en opkøber. Det er ikke noget du kan basere noget på. Hvis der var en real efterspørgsel på teakmøbler, hvorfor ser du dem så ikke til salg alle steder. Det er ikke noget problem at få lavet fine møbler i teaktræ, men det er ikke let at sælge dem i Danmark. Skal du og vil du sælge (dine) fine taktræs møbler, skal du gå 100% efter det amerikanske marked. Min egen baggrund (kort) er maskinesnedker. Jeg har arbejde med møbler som levevej i 20 år snart. Jeg har lavet alt fra billige plademøbler til dyre designer møbler i teak. Har været i alle led af møbelproduktion fra design og udvikling til produktion og salg. |
Hvilke slags møbler skal du bruge? Vi er 3 danske fyre der har designet en smuk og MEGET robust stol, som vi på nuværende tidspunkt er ved at optimere, så vi er klar til den aller første stol bliver produceret. Det er primært egetræ, men vi har også mahogni og stål-stel in.
Var det noget? Send en besked, så kan du vi tage den derfra.
Mvh. Casper L