Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Maghoni og Teak In eller yt?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jens S:
Jeg har forstand på træ.
Med hvilken bagrund?

Jens S:
Teak og maghoni er ikke det samme.

Nej, det er rigtig, teak er en træsort, mens maghoni er en fælles betegnelse for en slægt af træsorter.

Maghoni mærkatet, bruges i dag flittig, på en lang række "maghoni" lignede træsorter, der ikke kan betegnes som værende rigtig maghoni.

Jens S:
de er formstabile. De ændrer ikke megen størrelse, og de giver sig ikke

Alt træ arbejde med luftfugtigheden, derfor ændre det også størrelse og giver sig! Noget træ mere end andet.

Jens S:
Teaks kerneved er meget hårdere end maghoni, og fuld af silikater. Så fuldt, and man dårligt kan bruge høvle eller andet skærende værktøj på det. medmindre man sliber hele tiden.

På almindelig håndværkersprog kaldet "kisel", teak kan sagtens høvles og bearbejdes med skærende værktøj, det sløves blot hurtigt, pga af kisel.

Jens S:
Maghoni er mere sårbart, det kan rådne, der er ikke silikater, det kan høvles, men har dog en tendens til at årene går begge veje.
Årene går begge veje, det er da det værste sludder jeg længe har hørt.

Jens S:
Fælles for begge er at de kan poleres til skinnende overflade, det gør man med slibning og olier.

Alt træ kan poleres skinnende, det har intet med træet at gøre, det er behandlingen der gør forskellen, det ses dog lettes på mørk træ.

Jens S:
Så... hvis du skal lav en havnemole, der skal holde i 50 år bruge du teak bjælker, og hvis du skal lave et skrivebord eller en flot speed båd bruger du maghoni.
En havnemole i teak, det tror jeg nu ikke.

Jens S:

Teak rådner aldrig, det bliver bare gråt.

Maghoni, rådner efter 20 år.

Snakker du om levetid i kontakt med luft, jord eller vand?

Til Lars.

De annoncer du ser i aviserne, er teak/plaisander møbler fra 50'erne og 60'erne, der ledes her efter de mere kendte af slagsen. Stort set alle disse opkøber sender møbler til USA, da det er der der er penge i dem. Jeg har selv lige solgt 6 paller til sådan en opkøber. Det er ikke noget du kan basere noget på.

Hvis der var en real efterspørgsel på teakmøbler, hvorfor ser du dem så ikke til salg alle steder. Det er ikke noget problem at få lavet fine møbler i teaktræ, men det er ikke let at sælge dem i Danmark.

Skal du og vil du sælge (dine) fine taktræs møbler, skal du gå 100% efter det amerikanske marked.

Min egen baggrund (kort) er maskinesnedker. Jeg har arbejde med møbler som levevej i 20 år snart. Jeg har lavet alt fra billige plademøbler til dyre designer møbler i teak. Har været i alle led af møbelproduktion fra design og udvikling til produktion og salg.

Tilmeldt 24. Nov 12
Indlæg ialt: 83
Fra  StickerDesign Skrevet kl. 10:02

Hvilke slags møbler skal du bruge? Vi er 3 danske fyre der har designet en smuk og MEGET robust stol, som vi på nuværende tidspunkt er ved at optimere, så vi er klar til den aller første stol bliver produceret. Det er primært egetræ, men vi har også mahogni og stål-stel in.

Var det noget? Send en besked, så kan du vi tage den derfra.

Mvh. Casper L

Fra Dongguan
Tilmeldt 26. May 09
Indlæg ialt: 316
Fra  South China Trading Ltd. Skrevet kl. 10:40

Hej Thomas

Mange tak for dit værdifulle input. Jeg tror du har ret i at der nok ikke er den helt store efterspørgsel på den slags i Danmark og USA er helt bestemt et bedre marked for det.

Jeg syntes dog at kunne huske havemøbler i Teak var populære i 90'erne og op i nullerne? Er der ikke stadig et marked for den slags?

South China Trading Ltd.  Tilbyder vores årelange erfaring til seriøse Aminoer der overvejer Produktion i Kina.

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Indlæg ialt: 240
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 10:40

Thomas...

Det er dog utroligt at man ikke kan komme med nogle oplysninger uden at det bliver anfægtet.

Hvad er dit ærinde? At nedgøre, eller at spille klog?

Mange havneanlæg er lavet af teak, eks færgelejet i Kalvehave.

Hårdt træ poleres bedre end blødt træ.

Planskårne planker af maghoni (reference Cuba maghoni) har ofte årene løbende i modsat retning, så høvleretningen er modsat for hver 5 cm.

Og så vil jeg sige til det oprindelige indlæg: kvalitet er mange ting, teakmøbler kan være af dårlig kvalitet, men de kan også være meget fine. Check samlinger og konstruktion og hvordan finer er samlet mod kanter.

Generelt var teakmøbler mere luksusvarer, alene af den grund at træet var dyrt ( det  er billigere nu) og derfor var de bedre konstruerede og henvendte sig til et mere kvalitetsbevidst publikum. Teak kan males og blive pænt.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 10:41
Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 11:13

Hej Lars. Ikke min gebet som trendforsker i mørkt træs møbler genopståen her i Danmark. Men jeg vil blot gøre dig opmærksom på at i Tyskland og i USA, der er mørkt hårdttræ betydeligt mere in end i Danmark og du opnår formodentlig betydeligt bedre priser. Fra mit netværk ved jeg (som et indlæg gør opmærksom på) at der opkøbes ældre mørkt træ i Danmark med "annoncer i aviser" , men jeg ved osse hvor det går hen...ihvertfald hvad jeg kender til. Købe en "umoderne", men fin ting i Danmark for 200 kr og sælge den i USA for 3000 kr, se det er jo til at forstå! Bare lige for at gøre opmærksom på det forhold for dig osse.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:14

Jens, mår nu dine oplysninger kun er delvise og nogen forkerte, så er der vel ikke nogen i vejen med at anfægte dem?

Jeg behøver ikke spille klog, det her er mit område og her er jeg klog, det har jeg endda nogle meget fine papir på.

Åreretningen løber kun en vej og det er i længde retningen!

Det du omtaler det er fiber retningen.

Også jeg stopper jeg den debat her.

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 13:38

Thomas, du har din vinkel og dine erfaringer.

Jeg har mine.

Tilsammen kan vi berige debatten med detaljer og mere viden.

Hvis vi modarbejder hinanden, bliver det bare det sædvanlige nid og nag, det er der ingen grund til.

Jeg skulle selvfølgelig ikke have startet mit indlæg med: " Jeg har forstand på træ", det tirrer mange. Man skal helst underspille.

Men nok om det. Vi kunne nok gå ind i en lang diskussion om årer, fibre og høvleretning, men igen, og som du også siger, der er ingen grund til at spilde folks tid, eller i altfald tage debatten et relevant sted.

Jeg har for øvrigt klunset en del teak møbler, blot for at få træet, som jeg så brugte til at reparere min båd med. Der kunne godt ligge nogle gode lange stykker i understellet til et bord f.eks.

Her ses teak anvendt til som overligger i en bærende mur. Limtræ, skaffet fra paller med import af teakmøbler.

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 13:43

Jens S:

Maghoni, rådner efter 20 år.

Haha ja utroligt jeg har mit 100 år gamle maghoni skrivebord.

Fra Sydsjælland
Tilmeldt 17. Jun 13
Fra  Jens Stolt photography Skrevet kl. 14:00

Ja, det med de 20 år er lidt upræcist. Træ kan jo holde meget længe, hvis det er behandlet og opbevares tørt.

Jeg mente udenfor, og det er så igen upræcist, for er det i jorden eller som flagstang?

www.jensstolt.dk

jps@jensstolt.dk

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)