Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Provisonslønnet sælger.. det rigtige valg?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 25. Nov 10
Indlæg ialt: 61
Fra  Kinabureauet Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer, 

Der er kommet lidt gang i forretningen her på Kinabureauet, hvor vi primært sælger oversættelser til kinesisk fra dansk eller engelsk. Typisk er det til brochurer, hjemmesider, menuer eller andet markedsføring mod kinesere. 

Derfor overvejer vi at få tilknyttet sælgere mod provision, der får en procent af aftalens værdi eller profit. Da vi selv har stået for salget indtil videre, er det ret nyt for os at søge "salgskonsulenter", og vil gerne høre jer om det giver mening for os at søge en, og måske også hvordan man finder en?

I forhold til provisionen, afhænger det meget af hvilke aftaler man får i hus, da dette kan variere meget. Skal kunden have oversat et forretningskort er det begrænset hvor meget de får ud af det, men hvis der er tale om en hjemmeside eller brochure i større omfang, er der gode penge at tjene.

Vi vil hellere betale en højere pris til en sælger, når de får en aftale i hus, end at give en lavere pris per time.  

Nogen der har haft erfaring med at tage dette skridt før, og vil dele ud til os andre?  

Professionel hjælp til oversættelse, rådgivning og markedsføring til det kinesiske marked. www.kinabureauet.dk

Tilmeldt 8. Jul 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Hvad du skal vælge afhænger helt af, hvad der passer bedst til Jeres ydelse, Jeres kommende kunder og det marked I, i øvrigt befinder Jer på.

Der findes mange rigtig gode argumenter på,hvorfor man enten skal vælge fast eller 100% provisionslønnet sælgere.

Min oplevelse er, at alt for mange  ukritisk vælger løsningen med 100% provision, fordi risikoen er klart den mindste og/ eller fordi man ikke har midlerne til at ansætte en sælger.

To overvejelser, som man som minimum bør gøre sig er;

Med den provisionssats vi kan betale, hvor meget skal sælgeren så sælge for at han/ hun har en god forretning og er glad/ motiveret? Hvordan passer det tal med vores egne forventninger? Er det overhovedet realistisk i forhold til markedet? Eller er det realistisk i forhold til vores kapacitiet?

Det der udløser provisionen skal afspejle den opgave som I vil have løst. Eksempelvis var jeg på et tidspunkt i dialog med en virksomhed, der ønskede at få startet/ udbygget et forhandlernetværk. Men virksomheden ønskede at betale mig ren provision på baggrund af den første ordre alene, selvom værdien i det lange løb var væsentlig større for virksomheden. Altså var der en konflikt, da jeg som sælger ville være motiveret til at proppe rigitg meget i halsen på kunden på den første ordre uden hensyntagen til den langvarige relation, som afgjort var den vigtigste for virksomheden og der hvor de kunne tjene pengene.

Hvis ovenstående ikke hænger sammen, så kan I risikere at I får absolut nul og niks ud af et givent samarbejde - og så er det sådan set lige meget om det er den ene eller den anden løsning I vælger.

Personligt vil jeg nok vælge en kombi med en mindre fast betaling for at sikre et kommitment fra sælgeren + en relevant provisonsbetaling. Denne model sender også et signal til den givne sælger om, at I har et kommitment til opgaven, fordi I også har penge på spil. Er der ren provision, så er det jo sådan set kun sælgeren der har penge på spil??

God vind

Klaus

Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg arbejder som sælger både ude og hjemmefra, min personlige holdning til dette er at man i fast indkomst gerne skulle kunne dække de udgifter man har få at udføre arbejdet, så man ikke skal tænke på en mulig minus foretning der efter vil det være ok med provison. I skal være velkommen til at skrive hvis i vil snakke sammen om et muligt samarbejde i fremtiden.

Mvh jan jensen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)