Hejsa, Jeg har læst diverse tråde om ovenstående emne, men jeg synes ærligt talt ikke at jeg er blevet meget klogere. Min situation: Har enkeltmandsvirksomhed i privat hjem, og benytter et lokale med egen indgang som kontor. Lokalet er registreret som værksted/udhus, og altså ikke en del af selve boligen. Jeg benytter ikke virksomhedsordningen, og indtil nu har jeg ikke betalt nogen husleje fra virksomhedsdelen til privatkontoen. Lokalet er ca 14m2. Jeg véd at jeg kan betale husleje til mig selv (fra virksomhedskontoen til privatkontoen), og at den del af beløbet som overstiger de proportionelle omkostninger (renteudgifter, drift) skal udgiftsføres i firmadelen og indtægtsføres i privatdelen. Men da jeg ikke benytter virksomhedsordningen, så er der vel ingen fordel ved dette? Hvis jeg vælger udelukkende at betale husleje som svarer til omkostningerne - så fungerer det vel som et reelt fradrag i virksomhedsdelen, som ikke skal indtægtsføres i privatdelen? Jeg forestiller mig at beløbet kunne være i omegnen af 1000kr pr md, som jo trods alt er et rart lille fradrag...Men hvad siger eksperterne her på Amino? Hvad vil give mig størst økonomisk fordel samtidig med at jeg overholder lovgivning og skattepraksis på området? Ville det bedre kunne betale sig at betale f.eks 3000kr i husleje incl omkostninger, og så indtægtsføre det som privat kapitalindkomst (eller andet?) Mvh Steen |
Anette Sand skrev dette i sin udmærkede blog. Ganske vist i 2010, men SKAT går normalt ikke rundt og ændrer regler og procedurer hvert halve år :-)