Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed derhjemme: Fradrag for husleje?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Vejby
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg har læst diverse tråde om ovenstående emne, men jeg synes ærligt talt ikke at jeg er blevet meget klogere. Min situation:

Har enkeltmandsvirksomhed i privat hjem, og benytter et lokale med egen indgang som kontor. Lokalet er registreret som værksted/udhus, og altså ikke en del af selve boligen.

Jeg benytter ikke virksomhedsordningen, og indtil nu har jeg ikke betalt nogen husleje fra virksomhedsdelen til privatkontoen.

Lokalet er ca 14m2.

Jeg véd at jeg kan betale husleje til mig selv (fra virksomhedskontoen til privatkontoen), og at den del af beløbet som overstiger de proportionelle omkostninger (renteudgifter, drift) skal udgiftsføres i firmadelen og indtægtsføres i privatdelen. Men da jeg ikke benytter virksomhedsordningen, så er der vel ingen fordel ved dette? 

Hvis jeg vælger udelukkende at betale husleje som svarer til omkostningerne - så fungerer det vel som et reelt fradrag i virksomhedsdelen, som ikke skal indtægtsføres i privatdelen? Jeg forestiller mig at beløbet kunne være i omegnen af 1000kr pr md, som jo trods alt er et rart lille fradrag...Men hvad siger eksperterne her på Amino? Hvad vil give mig størst økonomisk fordel samtidig med at jeg overholder lovgivning og skattepraksis på området? Ville det bedre kunne betale sig at betale f.eks 3000kr i husleje incl omkostninger, og så indtægtsføre det som privat kapitalindkomst (eller andet?)

Mvh

Steen

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 13:26

Erhvervs delen må ikke på nogen måde bruges privat feks opbevaring private ting, Hvis du giver 1.000 kr i husleje skal du også indtægtføre 1.000 kr til din private selvangivelse..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:11

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Dec 11
Indlæg ialt: 1
Fra  JOHenergi.dk Skrevet kl. 18:46

...Hvordan forholder det sig i en andelsbolig.

Jeg har en andelsbolig, driver enkeltmandsvirksomhed og har et værelse hvori der kun står bord og stol, printer og reol (købt til firmaet)....kan jeg køre husleje over driften i virksomheden?

MVH

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49

janolehansen:

...Hvordan forholder det sig i en andelsbolig.

Jeg har en andelsbolig, driver enkeltmandsvirksomhed og har et værelse hvori der kun står bord og stol, printer og reol (købt til firmaet)....kan jeg køre husleje over driften i virksomheden?

MVH

må erkende jeg ikke 100% kender regler for netop andelsbolig men det må næsten være som for ejerbolig og så kan du ikke tage husleje fra firmaet, da du så skal beskattes af huslejen privat uden fradrag. Ejerbolig kan alene få fradrag i boligens skatter og vel her - kunne jeg tro - fælles omkostninger i m2 forhold for sammenligneligt areal - og igen forudsat det er indrettet alene til firmaet og ikke også tjener som ex gennemgangsrum til WC eller andet

Vent på andre om der er mulighed for andet end deling i af fællesudgifter her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)