Hej kære Aminoer Jeg har lige købt fast ejendom for første gang. En ejerlejlighed til små to millioner på Østerbro i København. I den forbindelse skal jeg have finansieret købet, og jeg ikke har nogen synderlig opsparing. Har en god indtægt, men er næsten nyuddannet, så har ikke haft tid til at spare op endnu. Jeg overvejer virkelig meget at tage et F1-lån eller lignende, så jeg kan få afdraget banklånet hurtigt. Jeg er imidlertid meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Hvad siger de kloge aminoer? Det jeg hælder mest til lige nu er nok et afdragsfrit 3,5 %'s-lån, hvor kursen eftersigende skulle være omkring 98. På den måde er man sikker på renten samtidig med, at man har mulighed for at få afdraget på banklånet. Jeg er også lidt i chock over, hvor meget bankerne tager i rente og ikke mindt omkostninger og gebyrer, og hvad de finder på at kalde det (få mig ikke i gang fsva. bidragssatser på realkredit, det største svindel jeg nogensinde har oplevet). Det fik mig til at overveje, ...er der andre muligheder end banken, når det kommer til selve banklånsdelen? Jeg synes ærlig talt, at det er lidt groft, at bankerne skal tjene 7-8 % pro anno på mig (hvis man regner alt med), når jeg har en bundsolid økonomi, og samtidig er forsikret mod både død og invaliditet, og der er sikkerhed i ejendommen. Jeg har overvejet om man måske kunne låne i en internetbank eller på et privat lånemarked, og spare penge derved. Er der nogen, der har nogle gode fif i den retning eller andre kreative ideer? Alle synspunkter er meget velkomne, og jeg håber min wall of text oven for kan være startskuddet til en spændende og lærerig diskussion. På forhånd tak. Mvh |
Harald9000:Jeg har lige købt fast ejendom for første gang. En ejerlejlighed til små to millioner på Østerbro i København.
I den forbindelse skal jeg have finansieret købet
Til en start er det lidt mystisk du har købt uden at ha finansieringen på plads - det er meget usædvanligt
Harald9000:Jeg overvejer virkelig meget at tage et F1-lån eller lignende, så jeg kan få afdraget banklånet hurtigt. Jeg er imidlertid meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Hvad siger de kloge aminoer? Det jeg hælder mest til lige nu er nok et afdragsfrit 3,5 %'s-lån, hvor kursen eftersigende skulle være omkring 98. På den måde er man sikker på renten samtidig med, at man har mulighed for at få afdraget på banklånet.
Svar på det vil betyde at man skal kende fremtiden hvad ingen gør med sikkerhed- mit råd er et ca 3,5% lån med afdrag
Harald9000:Det fik mig til at overveje, ...er der andre muligheder end banken, når det kommer til selve banklånsdelen? Jeg synes ærlig talt, at det er lidt groft, at bankerne skal tjene 7-8 % pro anno på mig (hvis man regner alt med)
Det er misforstået - bankerne skal ikke har noget der ligner 7-8% p.a. selv med alt i fortjeneste (åop) Du har misset et eller andet
Jeg ville desuden gå ud fra, at vi taler kreditforeninger (også selv om du taler med banken om det) men i alle fald . rente og åop skal ikke, hvis du ligger inden for belåning af 80% af vurderingen - ligne 7-8% (ud over afdrag) så forfra - eller tag en med viden om banker/kreditforeninger/ÅOP med i samtalen
Andre muligheder - privat lånemarked er langt langt dyrere som udgangspunkt
vh