Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Førstegangskøber af ejerlejlighed, what to do?!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Aminoer

Jeg har lige købt fast ejendom for første gang. En ejerlejlighed til små to millioner på Østerbro i København.

I den forbindelse skal jeg have finansieret købet, og jeg ikke har nogen synderlig opsparing. Har en god indtægt, men er næsten nyuddannet, så har ikke haft tid til at spare op endnu.

Jeg overvejer virkelig meget at tage et F1-lån eller lignende, så jeg kan få afdraget banklånet hurtigt. Jeg er imidlertid meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Hvad siger de kloge aminoer? Det jeg hælder mest til lige nu er nok et afdragsfrit 3,5 %'s-lån, hvor kursen eftersigende skulle være omkring 98. På den måde er man sikker på renten samtidig med, at man har mulighed for at få afdraget på banklånet.

Jeg er også lidt i chock over, hvor meget bankerne tager i rente og ikke mindt omkostninger og gebyrer, og hvad de finder på at kalde det (få mig ikke i gang fsva. bidragssatser på realkredit, det største svindel jeg nogensinde har oplevet).

Det fik mig til at overveje, ...er der andre muligheder end banken, når det kommer til selve banklånsdelen? Jeg synes ærlig talt, at det er lidt groft, at bankerne skal tjene 7-8 % pro anno på mig (hvis man regner alt med), når jeg har en bundsolid økonomi, og samtidig er forsikret mod både død og invaliditet, og der er sikkerhed i ejendommen. Jeg har overvejet om man måske  kunne låne i en internetbank eller på et privat lånemarked, og spare penge derved. Er der nogen, der har nogle gode fif i den retning eller andre kreative ideer?

Alle synspunkter er meget velkomne, og jeg håber min wall of text oven for kan være startskuddet til en spændende og lærerig diskussion.

På forhånd tak.

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:15

Harald9000:

Jeg har lige købt fast ejendom for første gang. En ejerlejlighed til små to millioner på Østerbro i København.

I den forbindelse skal jeg have finansieret købet

Til en start er det lidt mystisk du har købt uden at ha finansieringen på plads - det er meget usædvanligt

Harald9000:
Jeg overvejer virkelig meget at tage et F1-lån eller lignende, så jeg kan få afdraget banklånet hurtigt. Jeg er imidlertid meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre. Hvad siger de kloge aminoer? Det jeg hælder mest til lige nu er nok et afdragsfrit 3,5 %'s-lån, hvor kursen eftersigende skulle være omkring 98. På den måde er man sikker på renten samtidig med, at man har mulighed for at få afdraget på banklånet.

Svar på det vil betyde at man skal kende fremtiden hvad ingen gør med sikkerhed-  mit råd er et ca 3,5% lån med afdrag

Harald9000:
Det fik mig til at overveje, ...er der andre muligheder end banken, når det kommer til selve banklånsdelen? Jeg synes ærlig talt, at det er lidt groft, at bankerne skal tjene 7-8 % pro anno på mig (hvis man regner alt med)

Det er misforstået - bankerne skal ikke har noget der ligner 7-8% p.a. selv med alt i fortjeneste (åop) Du har misset et eller andet

Jeg ville desuden gå ud fra, at vi taler kreditforeninger (også selv om du taler med banken om det)  men i alle fald . rente og åop skal ikke, hvis du ligger inden for belåning af 80% af vurderingen - ligne 7-8% (ud over afdrag) så forfra - eller tag en med viden om banker/kreditforeninger/ÅOP med i samtalen

Andre muligheder - privat lånemarked er langt langt dyrere som udgangspunkt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jul 13
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 15:58

Hej

Jeg ville tage et afdragsfrit lån i kreditforeningen og de afdrag, som du sparer ville jeg afbetale banklånet med, da banken er dyrere end kreditforeningen. Generelt er kreditforeningn billig- efter min holdning. 

Du kan normalt belåne en ejendom med 80 % kreditforening og 20 % banklån

mvh

Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 13:30

Tak for svarene.

Finansieringen er på plads i den forstand, at jeg har lånetilsagn, der langt overstiger det beløb jeg skal bruge, fra 3 forskellige banker. Så der eringen tvivl om, at jeg kan finansiere købet. Spørgsmålet er alene, hvem der kan give mig det bedste tilbud.

Jeg har som foreslået besluttet mig for et 3,5 % afdragsfrit fastforrentet lån.

De 7-8 % er også mit eget groft skårne bud på, hvad man faktisk betaler med alle deres oprettelsesgebyrer, og gebyrer for deponeringen, og gebyrer for det ene og det andet. De tilbud jeg har fået på faktisk rentefod ligger mellem 5,5 % og 6,7 %. Det er imidlertid lidt svært at gennemskue, hvad der er den bedste forretning, når det langt fra kun er renten, der betales.

Tilmeldt 1. Jul 13
Indlæg ialt: 63
Fra  Tjek-Internetpriser.dk Skrevet kl. 13:52
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Harald,

Jeg kan godt sætte pris på at mit indlæg højst sandsynligt overhovedet ikke vil hjælpe dig synderligt. Men jeg vil nu alligevel gerne kort dele hvad jeg har oplevet i forhold til det med huskøb?

- Banklån, diverse reelkredit-instituter, advokatrådgivning mm. << Var alle ting som jeg troede at jeg havde nogenlunde styr på, da vi købte vores hus! :) Men jeg lover dig, aldrig har jeg fortrudt et køb så meget, som jeg har fortrudt det her...

For efter selve købet, der lover jeg dig, der kommer der så mange uforudsete udgifter at du ville tro det løgn! Og lige som at man tror at nu har man styr på tingene, så opkræver skattefar også lige 10.000 hvert halve år... - Jeg lover dig, hvis du ikke har baglandet, og finanserne 110% iorden, så skal du droppe det! :) Det er et helvedes masse hovedpine som du er ved at købe for 2 mill...

- Og jeg giver dig ret i at lige meget hvad du gør med banken, så betaler du et eller andet latterligt højt gebyr for det! :) Dvs. jeg er ikke dum, selvfølgelig skal de tjene penge på os. De yder også en service trodsalt... Men gebyrer på ALT? ALT?? :) Jesus...

Tanken/drømmen er for nogle at de så efter 10-15 år kan sælge huset igen, og måske tjene lidt på det også? - I dont think so! :) De par kroner som du måske kan tjene på det, vil skattefar forlængst have beskattet ud af dig.. :(

Tobias 

Tilmeldt 14. Jun 13
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:05

2bias,

rart at nogle giver deres ærlige mening om det at købe hus. Mange drømmer om at hus med græsplæne, højt til himlen, barbecue men glemmer lige alting har sin pris. Puha, vil lige spare sammen så man kan undgå så meget som muligt realkreditinstitutterne som er rene pengemaskiner.

Tilmeldt 1. Jul 13
Indlæg ialt: 63
Fra  Tjek-Internetpriser.dk Skrevet kl. 15:17

Hej Leocat,

Jeg kan godt sætte pris på at jeg tegner et dystert billede af det at købe hus! :) For selvfølgelig skal man da købe hus, hvis det er det man ønsker. Men min anbefaling til dem er klar: Undgå såvidt muligt enhver form for banklån! Dvs. Hav udbetalingen + lidt til forbedring af huset klar, før i køber. For tro mig, det er sgu hårdt at betale 10k til banken, og 10k til realkreditinstituttet hver måned. Og yderligere 10 til skattefar hvert halve år! :) Hvad er der mere? Nå ja, 2k til afbetalingen af bilen, 4-5k til børnehaver & vuggestuer (osv. osv. osv.) Og hvad er der så tilbage til farmand når alle regningerne er betalt? - Et stort rundt NUL..! :) = Værste investering nogensinde... hehe

Tobias 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)