Hej klog aminoer Jeg håber i kan give mig lidt mere kloghed. Jeg spekulere på at gå sammen med en konkollega, og køre en større omgang varer fra en leverandør i Kina, for at få lidt bedre priser og spare lidt fragt. Det hele bliver sendt til mig, og det er også mig som betaler for det. Her kommer mit spørgsmål. Må jeg viderefakturere det beløb til konkollegaen, som de køber for, uden moms, eller skal jeg pålægge momsen? De aller bedste hilsenser Stefan |
Den eneste måde, hvormed du kan viderefakturere momsfrit, er hvis du køber det som et udlæg, og håndterer det under disse regler. Det betyder også, at de leverede varer, skal købes i din konkollegas navn.
Reelt set gør det dog ingen forskel, for din konkollega, om du tillægger moms, for han kan jo alligevel fradrage den moms du pålægger. Så resultatet giver det samme i sidste ende, og det er meget lettere at håndtere det hele med moms. At skulle ud i at anvende reglerne om udlæg vil give en masse administrativt bøvl, og da der er tale om en momsregistreret køber (din konkollega), så giver det ingen forskel.