Godaften Aminoer! Jeg er netop startet op med et firma, hvor jeg importerer varer fra Kina. jeg fik mit første parti varer hjem d. 12. juni og har siden kæmpet for at finde ud af hvordan jeg var registreret ved skat i forhold til fortoldningen. Jeg fik at vide at jeg skal undersøge hvordan jeg er registreret og at jeg vil kunne finde mit registrerings bevis på www.skat.dk under erhverv. Jeg kan imidlertid ikke finde det til trods for gentagne forsæg over flere gange på både skat.dk og virk.dk. Jeg rejser på ferie på fredag og ved at det skal bringes i orden asap og helst skulle dte være på plads allerede. Jeg tog fat i DHL for at høre hvordan med moms og told, da jeg ikke fik noget fra dem - jeg havde forventet at skulle betale for tolden ved udleveringen af pakken, men det var ikke tilfældet. I øvrigt mente de også ved både Skat og ved Moms, at DHL ikke burde kunne udlevere pakken før jeg havde betalt told. Nu er jeg mega forvirret og ved snart ikke hvad jeg skal stille op? Jeg skal have betsalt de ting og kæmper faktisk bare for at finde ud af hvordan! Jeg har erkendt sat jeg muligvis har taget munden for fuld og at det her import nok er noget mere kompliceret end hvad jeg troede efter jeg ellers har været på kursus og til møde med Skat og Moms. Jeg troede jeg havde sat mig nok ind i det hele til at starte men nej. Og jeg må indrømme at jeg allerede er ved at overveje om jeg skal stoppe inden jeg er kommet igang, men vil være rigtig ked af det, da det er noget jeg har drømt om og jeg har masser af planer om firmaet. Det er primært importdelen der volder mig problemer :( Venligst en meget frustreret ejer af firmaet Cilli/VD Group |
du kan vel huske at du har IMPORTREGISTRERET SE KRAV dig - som er første krav i forhold til import fra Kina. Du kan vel også logge på virk.dk og bør der kunne se om du er registreret som importør - men lidt underligt er det også at du ikke kan se det i skat under dit registreringsbevis - ligesom du vel har fået det tilsendt med posten.
DHL kan vel også svare dig lidt på hvordan det er foregået med fortoldningen - så det burde være til at rede ud synes jeg.
Læs her lidt om det BASALE VED IMPORT OG TOLD og her om IMPORTMOMS som du jo også skal kunne bogføre og momsangive
Du må ringe til DHL og få deres forklaring og kan du ikke finde rundt på virk.dk måske til EOS og høre dem om din registrering for den skal du gerne kunne finde
vh