Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Provisionslønnet/selvangivelse.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. May 09
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg er indehaver af en butik og forpagter af en anden butik. Her er jeg provisionslønnet og er nu blevet i tvivl om hvordan det skal føres på selvangivelsen.

Håber der er nogle som kan hjælpe mig?

Mvh Lone.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:20

Din butik er vel en personlig virksomhed og her fører du dit resultat på den udvidede selvangivelse rubrik 111 og frem og hvis du er i tvivl om hvordan du beskattes kan du læse om BESKATNING PERSONLIG VIRKSOMHED 

Så er du forpagter, og umiddelbart burde det betyde, at den person/virksomhed som betaler dig provisionsløn skal opgive dette til skat - som alm løn indkomst og så er det jo lige til i forskud og selvangivelse - lønindkomst

Det er i princip ikke noget med hvad I aftaler eller har i kontrakt, men at du formentlig som forpagter vil være at se som lønmodtager - hvilket skat har rimeligt klare regler for. Hvis du alligevel har tænkt dig at du skal fakturere din indsats - så vil det jo være med moms og en alm. faktura og indgå i din virksomhed, men jeg ville bestemt se det som lønmodtager virksomhed - da du vel næppe har nogen form for risiko ved at være provisionslønnet forpagter

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:28

Provisionlønnet og forpagtning klinger ikke i mine ører som lønmodtager men som selvstændig erhvervsdrivende. Her kan man da tale om risiko.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11

Ja det vil jeg faktisk gi ret i, hvis forpagtning betyder at trådstarter betaler for at ha butikken - jeg så nok forbi forpagtning - og så det som arbejdede provisionslønnet i en anden butik - men er det fuld forpagtning, hvor omkostninger er taget over, og ikke ejeren der har risikoen og bare stiller butikken til rådighed (ex i ydertider af dagen) for trådstarter der må være der og sælge og få provisionsløn så er det bare at fakturere med moms fra trådstarters firma - om du vil - passer butikken for en anden mod provision - modsat har huslejen, varme el osv.

Det er nok ordet forpagtning som kan være helt fuld forpagtning - og som jeg ikke helt så hænge sammen med provisionslønnet som vel normalt ikke har nogen økonomisk risiko i sig - men står trådstarter som fuld forpagter med husleje, varme el osv - så er det selvstændig

Det ved trådstarter jo selv Smile

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. May 09
Skrevet kl. 21:23

Jeg modtager hver uge en aconto løn og så hver måned modtager jeg en endelig opgørelse på faktura, som er incl moms. Det eneste "ejeren" betaler er husleje. Alle andre variable omkostninger står jeg for, såsom lønudgifter, vand, varme, el, telefon osv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:34

så bogfører du bare helt normalt i din virksomhed med moms - ud fra den specifikation du får fra butikken - aconto beløbet må du føre som et aconto beløb (kald det ikke løn - men aconto indtægt e.l.Smile

Jeg går ud fra, at aconto betalingen går i din bank - og at du gerne vil ha det i bogholderiet med det samme - og så må du se det som skyldig omk. og bogføre det: - Debet bank - kredit forudbetaling (i status - under kortfristet gæld) og, når du får afregningen, så udligne den ved debet forudbetaling og kredit indtægt fra forpagtning i driften under omsætning vil jeg mene (med moms som med-postering) . så vil forudbetaling reflektere det du har fået for meget eller har fået forudbetalt

Har der været for meget aconto - så kan forretningen jo trække det fra i næste endelige opgørelse, så det udligner sig løbende

Sørg for, at det er let at vise de udgifter du har - sammen med indtægterne - så du hurtigt kan vise det ikke er ren løn for nemheds skyld f.eks. ved at ha egen konto til de udgifter du har i butikken frem for dem du har i øvrigt - det gør det også lettere for dig at se hvad det rent faktisk giver at være forpagter

Hører gerne bedre forslag til bogføringen - det kan der nemt være Smile

På den måde er det skattemæssigt bare en del af dit resultat af virksomheden

vh

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. May 09
Skrevet kl. 21:49

Det er firmaet som udskriver en faktura til mig. På min selvangivelse for 2012 er der ikke indberettet noget. Jeg har været forpagter fra 1. okt 21012 og derfor ikke lavet selvangivelse med provision løn før. Jeg har endnu ikke helt styr på hvor og hvordan det skal indberettes. Vil lige prøve at lave et eks her, hvis i vil skære det ud i pap for mig så. Lad os sige

1 måneds provisions løn incl moms får jeg udbetalt 37.500 kr, hvilket jeg  modtager jeg en faktura på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03

Lone:

Det er firmaet som udskriver en faktura til mig. På min selvangivelse for 2012 er der ikke indberettet noget. Jeg har været forpagter fra 1. okt 21012 og derfor ikke lavet selvangivelse med provision løn før. Jeg har endnu ikke helt styr på hvor og hvordan det skal indberettes. Vil lige prøve at lave et eks her, hvis i vil skære det ud i pap for mig så. Lad os sige

1 måneds provisions løn incl moms får jeg udbetalt 37.500 kr, hvilket jeg  modtager jeg en faktura på.

Hm - det vil jo nogen mene ligner løn, aconto 37.500 per måned - men den har vi jo været forbi, så du er selvstændig har vi afgjort ud fra dine andre oplysinger.

Du SKAL ha det med i din virksomheds resultat for 2012 det som var 2012 - og der skulle du jo også ha haft momsen med - du mangler jo så det beløb i din moms for 4 kvartal 2012 og vel med sandsynlighed også for 1 kvartal 2013 - som også må være helt forkert indberettet (alt andet lig må du mangle at betale 22.500 i moms for 2012 og helt samme for 1. kvartal 2013 - og nu igen 22.500 for 2. kvartal 2013 

Du kan godt få - kreditfaktura fra butikken med moms - men da du jo ikke er lønmodtager har vi fastslået - så sig ikke provisionsløn, men forpagtningsindtægt OG, også fordi det er med moms - så skal det jo ind i din virksomhed.(skulle ind i 2012)

Du kan ikke modtage noget med moms som betaling for noget som helst, uden du tager det ind i virksomheden, betaleren trækker jo den moms fra - så det er NU du skal reagere og få rettet hvad jeg synes lyder som en ret alvorlig fejl.

Du bør ikke køre denne bare via Amino - selv om fik selve bogføring er angivet af mig - for det duer slet ikke for 2012 og første kvartal 2013 så du må omgående få kontakt til en økonomiperson eller revisor, så du får det bogført ind i din virksomhed for 2012 VIGTIGT - hvor du jo har selvangivelsen mere end oppe over - og så du LIGE SÅ VIGTIGT - kan få momsen korrigeret for 2012 OG for første kvartal 2013 OG få den korrekt for det 2. kvartal der jo er ved at slutte.

Du har jo risiko i, at skat og moms kan se hvad der gøres hos betaleren, og konstatere, at du ikke gør noget - selv for 2012 - det må du ikke udsætte dig for, så opdag det selv og få det korrigeret

Undskyld store bogstaver, det er bare for at understrege, at det her skal og må du reagere på selv inden du risiker skat gør det for 2012 - hvis ikke en revisor henvender sig direkte for at hjælpe - skal du ringe til nogen i morgen tidligt og få dit regnskab for 2012 korrigeret og din selvangivelse færdig - du er i princip ude over 12. time

God vind med det

vh

Fra Silkeborg
Tilmeldt 15. May 09
Skrevet kl. 22:55

Hold da op hvor jeg bliver nervøs nu.

Jeg har haft revisoren til at vise mig hvordan jeg bogførte min regnskab for omtalte forpagtning i sidste kvartal 2012 og der er indbetalt moms fra kvartalet. Så det håber jeg så sandelig at det er i orden.

Jeg får bare først det regnskab hjem igen imorgen, og havde egentlig ikke før nu tænkt over hvorledes det skulle indberettes på selvangivelsen. Jeg må jo lige ringe til revisoren imorgen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:17

Lone:
Jeg må jo lige ringe til revisoren imorgen.
Ja gør det, for hvis momsen er korrekt inde for 2012 så burde selve beløbet vel også være i regnskabet - ellers kan omsætning og moms jo ikke hænge sammen, med mindre du manuelt har indbetalt ekstra moms oven i det dit regnskab viste?

For kvartal 1 2013 samme sag - enten må det være i regnskabet begge dele eller momsen må være indbetalt helt manuelt ekstra af dig ud over firmaets moms - og samme nu for q 2 der slutter i morgen - så tag alle 3 kvartaler med revisoren, så ved han hvad der skal til, bare du kan sige hvordan du indberettede moms i de tre kvartaler og - at du ikke mener du har selve fakturaen med i regnskabet

Han må ind og ændre alle tre kvartaler som både regnskab og momsangivelse i forhold til regnskabet hænger sammen for momsen skal jo alt andet lig være 22.500 ekstra ud over det som regnskabet har vist - som du skal ha indbetalt manuelt - HVIS ikke fakturaen er indlagt i regnskabet korrekt

god vind med det Smile han løser det sikkert, og ER det bogført korrekt i sidste kvartal 2012 og momsen dermed korrekt - så er det jo bare dit resultat for 2012 der skal i selvangivelsen + du skulle naturligvis/skal naturligvis ha bogført magen til for kvartal 1 og 2 i år for ikke at mangle 2 x 22.500 i moms pr kvartal for i år

vh

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)