Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bosat i Sverige.... hvordan starter jeg 100% dansk firma helst uden kapitalkrav eller i hvert fald med så lidt som muligt

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
SMBA er en mulighed, hvis I er to aktive deltagere.

"Vi" er kun mig.

Tror ikke at jeg kan vente til januar... og det trækker formodentligt ud, kunne jeg tænke mig.

Henrik Koudahl:
1 € selskaberne kan være en mulighed men mindre du slår dig ned med fast kontor i Danmark som du arbejder ud fra, vil beskatningen ske af disse selskaber ske, hvor du har bopæl (her gælder ikke samme regler som mellem Danmark og Sverige). Det vil sige svensk skattepligtig.

Jeg kommer til at have firmaadresse i Danmark hvorfra arbejdet kommer til at udgå fra. Det er i øvrigt det centrale med al (løn-)arbejde indenfor EØS at man bliver beskattet i det land, som arbejdet udføres i/udgår fra. Eneste undtagelse er åbenbart det med personligt firma, som jeg ikke helt forstår reglen for, da den er direkte i modstrid med al anden praksis på området.

Hvor læser man mere om 1€ selskaberne?

Vh, Lars.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Asger Jon Frounberg:
og jeg har klart tænkt mig at lave et svensk selvskab og så køre indtægterne den vej over hvis jeg overhoved kan for skattetrykket i sverige er en del lavere end DK

Vent og se når du skal til at lønne dig selv og betale de svenske sociale afgifter - så vil dine omkostninger til at finde rundt i den svenske skattejungle have ædt den besparelse!Wink

Asger Jon Frounberg:
Jeg tror dog du skal finde dig en revisor da selv skat somregl selv har svært ved denne slags sager for slet ikke at tale om os andre dødelige og jeg er på ingen måde revisor

SKAT har nu ganske godt styr på grænsegængerne mellem Sverige og Danmark. Inden man hiver den store tegnedreng frem kan man med stor hjælp henvende sig i Grænsegængercenteret for Øresund i Kbh.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:47

lamin:
Hvor læser man mere om 1€ selskaberne?

Jeg tror du kan Google "1€ eller 1£ Companies" og du vil finde en masse hits. Hvis du vælger et engelsk ltd. kan companiesmadesimple.com anbefales. Prisbillige og med god service.

eller som jeg selv har et tysk UG, som faktisk mere eller mindre er det som svarer til de kommende Iværksætterselskaber. Fordelen ved et UG er, at det efter tyske regler kan have hjemsted i eksempelvis København. Det eneste som det kræver er en postadresse i Tyskland. Her kan det også tage et par måneder før du er igennem stiftelsesprocessen.

Jeg kan sige dig, at det at stifte selskaber i Danmark er småting sammenlignet med mange andre europæiske lande.

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 21:49

Henrik Koudahl:
SKAT har nu ganske godt styr på grænsegængerne mellem Sverige og Danmark. Inden man hiver den store tegnedreng frem kan man med stor hjælp henvende sig i Grænsegængercenteret for Øresund i Kbh.

Der har jeg været. Jeg ville oprindeligt oprette et enkeltmandsfirma, men det stoppede, da jeg på virk.dk (eller hvor man nu opretter det) fik at vide, at det kunne jeg ikke uden adresse i DK.

Ringede så til Skat, som oplyste at jeg i stedet skulle oprette et "udenlandsk firma, andet". Det gør man på en blanket, og her skal man bl.a. angive firmaets svenske adresse og svensk bank. Men ideen er jo, at jeg ikke vil have svensk indblanding. Ved kontakt til EogS fik jeg så at vide, at det skulle jeg bare ignorere (tror nu ikke den går når det kommer til stykket). Da jeg spurgte om hvordan beskatningen så foregik, blev jeg bedt om at ringe til SKAT. Her siger de, at firmaet bliver beskattet og momset i Danmark. Så spørger jeg, om jeg så er helt fri for beskatning i Sverige, og til det får jeg at vide, at det må jeg snakke med Skatteverket om.

Og her var det om muligt endnu sværere at komme i tale med nogen end i DK. Men endeligt lykkedes det mig. Her fik jeg at vide, at jeg ville blive beskattet at dette firma i Sverige og at jeg så bare skulle modregne det, jeg har betalt i skat i DK...

Og det er så det, jeg prøver at undgå.

Vh, Lars.

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 21:53

Henrik Koudahl:
Jeg tror du kan Google "1€ eller 1£ Companies" og du vil finde en masse hits

Been there, done that inden jeg spurgte, men fandt ikke det, jeg søgte.

Men med et engelsk ltd betaler man vel skat i England? Det er jo kun i EØS landende at man betaler skat der hvor arbejdet udføres. Ikke nødvendigvis indenfor EU?

Vh, Lars.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58

lamin:
Og det er så det, jeg prøver at undgå.

Bemærkningen var nu til Asger. Mit indtryk er at du har styr på problemerne - men bare er utålmodig efter at komme i gang. Jeg er enig - du vil risikere pludselig at hænge på sociale afgifter i både Sverige og Danmark. Her modregninger man ikke som med skat.

Det mest økonomiske ud fra det som du gerne vil opnå er at vente indtil iværksætterselskabet kommer. Problemet er at det først sker når Erhvervsstyrelsens systemer er klar til dette. Af Erhvervsstyrelsen formuleringer er det at de forventer at være klar sidst på året - men jeg tør ikke lægge hovedet på bloggen.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:04

lamin:
Men med et engelsk ltd betaler man vel skat i England? Det er jo kun i EØS landende at man betaler skat der hvor arbejdet udføres. Ikke nødvendigvis indenfor EU?

Udgangspunktet er at et selskab betaler skat, hvor det har driftssted. Meget forsimplet vil det enten være der hvor virksomheden styres fra. Det vil sige, at du skal have et fysisk kontor i København, hvor du styrer driften fra. Hvis du ikke har det ser man på hvor ledelsen (dig) har hjemsted og så er det pludseligt svensk skattepligt for selskabet. 

Da du både udgør "ledelse" og "arbejdskraft" vil al den løn som du hiver ud blive beskattet i Sverige, hvis ikke du sørger for at etablere dig fysisk i København.

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 22:04

Henrik Koudahl:
men bare er utålmodig efter at komme i gang

Pisseutålmodig.

Henrik Koudahl:
Jeg er enig - du vil risikere pludselig at hænge på sociale afgifter i både Sverige og Danmark. Her modregninger man ikke som med skat.

Og det er et de øvrige problemer, jeg prøver at undgå.

(-;

Vh, Lars.

Tilmeldt 12. Aug 08
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:21

Hej.

Ved godt tråden er lidt gammel, men vil alligevel dele af egne erfaringer. Forstår ikke hvorfor du mener det ikke er muligt at starte enkeltmandsvirksomhed. Det kræver bare at du finder et sted at have firma adresse, selv har jeg hos et familiemedlem.

Så længe du kun opererer i DK med din virksomhed er du skattepligtig der, og har adgang til læger og sygehuse. Hvis du bare EN gang sælger en vare eller ydelse i Sverige, klapper fælden, og du bliver skattepligtig her. Samtidig mister du retten til læger o.a. i DK

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)