Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bosat i Sverige.... hvordan starter jeg 100% dansk firma helst uden kapitalkrav eller i hvert fald med så lidt som muligt

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at starte et dansk firma. Som bosiddende i Sverige, kan jeg ikke starte en alm. enkeltmandsvirksomhed. Derimod kan jeg starte en "udenlandsk virksomhed, anden". Problemet er, at en sådan virksomhed skal afregne mome med Danmark og skat med både Sverige og Danmark.

Så jeg har lidt i tankerne at starte et dansk selskab og så blive ansat i dette. Jeg er dog ikke interesseret i at lægge et kapitalkrav på 80.000,- idet andre regler gør det besværligt at flytte penge ind og ud af dette (igen svensk skattelovgivning).

Så tænker jeg SMBA. Men der skal man være to personer?

Er der andre muligheder?

Vh, Lars.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13

Nu melder historien ikke noget om hvilket omfang og hvilken aktivitet du påtænker at opstarte.

Den lette løsning ville være et svensk enkeltmandsfirma, der ikke opfylder betingelserne for dansk skattepligt og således kun have et momsnummer i DK.

/Henrik

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 17:17

Det vil være et firma i mindre omfang som bibeskæftigelse til anden lønindkomst (i DK). Bl.a. derfor ønsker jeg at holde Sverige udenfor. Virksomheden vil være en IT-konsulentvirksomhed med sæde i DK.

Vh, Lars.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25

Ok - saa er muligheden, som du selv naevner, et aps til 80000 eller vente i formentlig et halvt aarstid til det kommende ivaersaetterselskab bliver lanceret. Der vil kapitalkravet blive 1 kr.

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 19:28

lamin:
Så jeg har lidt i tankerne at starte et dansk selskab og så blive ansat i dette. Jeg er dog ikke interesseret i at lægge et kapitalkrav på 80.000,- idet andre regler gør det besværligt at flytte penge ind og ud af dette (igen svensk skattelovgivning).

Hvis du er ansat i et dansk selskab får du delt skattepligt mellem sverige og danmark så hvis det er for at blive fri for dobbeltbeskatning så hjælper det dig ikke. Du får så dog et fradrag i sverige for den danske skat du betaler så du i praksis betaler dansk skat. Hvis det er fordi du vil spare administration ville jeg klart anbefale at du arbejder som svensk selskab der eksportere til DK jeg er ret sikker på at det er det letteste at administrere. Personligt kender jeg nogen stykker der arbejder i DK men bor i sverige (skal også sandsynligvis til det da DF ikke lige billiger min kæreste) og jeg har klart tænkt mig at lave et svensk selvskab og så køre indtægterne den vej over hvis jeg overhoved kan for skattetrykket i sverige er en del lavere end DK. Desuden mener jeg rent principelt at også at når man har ret til sociale udelser i et land bør man også betale skat der. Du skal bare være opmærksom på at du nok skal have mere end en kunde så din virksomhed ikke kan forveksles med et ansættelsesforhold hvilket vil gøre dig delt skattepligtigt. Jeg tror dog du skal finde dig en revisor da selv skat somregl selv har svært ved denne slags sager for slet ikke at tale om os andre dødelige og jeg er på ingen måde revisor og dette indlæg er rent bygget på hvad jeg har erfaret fra mine venner og familie som har været der.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 20:19
jeg er ansat i et danskt firma og betaler kun skat i danmark.

for ikke engang en selvangivelse fra det svenske skatteverket.

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 20:44

Asger Jon Frounberg:
Hvis du er ansat i et dansk selskab får du delt skattepligt mellem sverige og danmark så hvis det er for at blive fri for dobbeltbeskatning så hjælper det dig ikke. Du får så dog et fradrag i sverige for den danske skat du betaler så du i praksis betaler dansk skat. Hvis det er fordi du vil spare administration ville jeg klart anbefale at du arbejder som svensk selskab der eksportere til DK jeg er ret sikker på at det er det letteste at administrere. Personligt kender jeg nogen stykker der arbejder i DK men bor i sverige (skal også sandsynligvis til det da DF ikke lige billiger min kæreste) og jeg har klart tænkt mig at lave et svensk selvskab og så køre indtægterne den vej over hvis jeg overhoved kan for skattetrykket i sverige er en del lavere end DK. Desuden mener jeg rent principelt at også at når man har ret til sociale udelser i et land bør man også betale skat der. Du skal bare være opmærksom på at du nok skal have mere end en kunde så din virksomhed ikke kan forveksles med et ansættelsesforhold hvilket vil gøre dig delt skattepligtigt. Jeg tror dog du skal finde dig en revisor da selv skat somregl selv har svært ved denne slags sager for slet ikke at tale om os andre dødelige og jeg er på ingen måde revisor og dette indlæg er rent bygget på hvad jeg har erfaret fra mine venner og familie som har været der.

Der er nu flere ting i det, du nævner her, der er forkert. Der her er, hvad jeg ved er korrekt:

1) Hvis man er ansat i et dansk selskab, betaler man kun skat til Danmark. Ikke til Sverige. Der sker så en eller anden udligning. Hvordan ved jeg ikke, og det er ikke noget, jeg er indblandet i. Det foregår helt automatisk landene i mellem.

2) Et ansættelsesforhold gør ikke at man er delt skattepligtig, men derimod det modsatte.

Men i øvrigt har du ret. Man bør betale skat i det land, man bor i. Jeg vil dog også hellere betale 100% svensk skat og slippe helt for den noget højere danske skat. Men sådan spiller klaveret ikke.

Vh, Lars.

Tilmeldt 26. Jun 13
Skrevet kl. 20:45

Henrik Koudahl:
Ok - saa er muligheden, som du selv naevner, et aps til 80000 eller vente i formentlig et halvt aarstid til det kommende ivaersaetterselskab bliver lanceret. Der vil kapitalkravet blive 1 kr.

SMBA er ikke en mulighed? Eller er der ikke noget med europæiske selskaber, som man kan oprette til 1€?

Vh, Lars.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18

lamin:
SMBA er ikke en mulighed?
/

SMBA er en mulighed, hvis I er to aktive deltagere. Du skal her være opmærksom på at aktiv skal tages bogstaveligt. Dertil kommer at ekspeditionstiden kan være lang i Erhvervsstyrelsen. Måske et par måneder. Samtidigt vil er det "stort set" umuligt på et senere tidspunkt at omdanne det til et ApS.

Du skal også være opmærksom på, at det efter 1/1 2014 ikke længere vil være muligt at stifte et SMBA. Afløseren bliver de nye iværksætterselskaber, som er undervejs (formentligt) omkring årsskiftet.

1 € selskaberne kan være en mulighed men mindre du slår dig ned med fast kontor i Danmark som du arbejder ud fra, vil beskatningen ske af disse selskaber ske, hvor du har bopæl (her gælder ikke samme regler som mellem Danmark og Sverige). Det vil sige svensk skattepligtig.

Du skal samtidig være opmærksom på at også disse selskaber tager tid at stifte. Det hurtige er selve stiftelsen, men registrering hos SKAT, bankkonti mv. er desværre blevet rimelig omstændig og kræver i nogle tilfælde personligt fremmøde.

I dit tilfælde vil jeg afvente de nye Iværksætterselskaber træder i kraft. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:25

Henrik Koudahl:
Dertil kommer at ekspeditionstiden kan være lang i Erhvervsstyrelsen. Måske et par måneder.

To venner fra Jylland - helt seriøse uden dårlig forhistorie har stiftet i år - og de ansøgte med alt i Januar og fik først endeligt ok i midt maj - så ja det tager tid, og da de rykkede fik de at vide, at det ville nok komme til at tage længere og længere tid efterhånden som man nærmede sig slut tiden for oprettelsen og de fik flere spørgsmål i ventetiden, netop om begges rolle i forhold til at være aktive - da den ene samtidigt har fast arbejde OG enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)