Hej, En ven af mig lukker sit enkeltmandsfirma denne sommer. Han har købt udstyr, som er straksafskrevet pga en anskaffelsespris mindre end 12.300. Han prøver at sælge dette udstyr, selv om det ikke er bogført som aktiver. Hvad gør han med udstyr, fx en bærbar eller en telefon, som ikke kan sælges til en bare nogenlunde (men meget lav) pris? Skal det smides ud eller kan han beholde det privat uden videre? Mvh Carsten |
han må ikke beholde noget - uanset det kræver lav pris - det skal ud desværre - og han skal huske at alt skal sælges med moms. Kan han bevise, at han har prøvet at sælge en bærbar - og i dette tilfælde virkeligt bevise - ex sæt det til salg i DBA OG f.eks. her på Amino for laveste bud - ja hvis der så slet ikke er kommet bud, så kan han jo byde selv og byde lavt, men jeg vil ikke mene at ex en telefon og en bærbar kan tages ud af ham selv til under ½ pris de første 12 mdr - og måske 1/3 pris de næste 12 mdr og så nok temmelig lavt derefter . men kun forudsat han har givet 3. part mulighed for at byde og dermed prisfastsætte - og igen - husk alt skal sælges med moms og intet må beholdes privat men skal sælges over
Det gælder alt der er købt - uanset det er straksafskrevet - lager af varer, printerpapir og hvad ved jeg
vh