Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af ApS?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jan 07
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har en lille hobbybutik på nette, med en omsætning på omkring 600.000 kr. pr. år. Med et overskud på ca. 25%

Kører idag som en privat ejet virksomhed, men kunne godt tænke mig at få det lavet om til et Aps,

Isamme omgang skal en anden person, også være ejer af virksomheden. Så jeg ejer 50% og han50%. (Han skal ikke betale for det, da han har lagt meget arbejde i projektet.)

Hvordan gøres dette nemmest?
Skal mit firma lukkes og et nyt Aps stiftes? Skal vi have 125.000 kr. til opstart, eller kan vi skyde det allerede udviklede  system ind som værdi. (Kunne sælges for: 200.000 - 300.000 kr.)

Hvordan forholder vi os til lønning? Vi regner med at udbetale en mindre sum til hver pr. md (ca. 3000 - 5000 kr)

Hvem kan hjælpe med oprettelsen af dette selskab og hvad koster det ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:00

Hej!

Hvis i vil indskyde aktiver, kan dette kun gøres i 1. halvår af kalenderåret, skattefrit.

Der skal en revisor på, for at lave en vurderingserklæring.

Andre muligheder er indskud af aktiver og så betale skat, eller kontantindskud.

I bliver så ansat som lønmodtager i jeres eget ApS, og får løn derfra.

Størrelsen af lønnen afgør i selv efter forholdene.

Vi opretter mange selskaber.

Du kan læse mere på www.ppconsult.eu

/Peter

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 10:34

Af en eller anden grund møder jeg ofte den med  ".. min partner skal ikke indskyde noget, men jeg har lovet ham x% af firmaet."

Det er altså en (skattepligtig) lønindtægt, som bliver konverteret til en "gratis" andel af firmaet. Sørg for at lave en konstruktion er holder skattemæssigt, for begge parter.

Og HUSK en anpartshaveroverenskomst.

Tilmeldt 24. Jan 07
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 16:13

Hej

Men hvis jeg lukker min virksomhed og vi så sammen starter en, hvor vi begger indskyder det software vi har lavet, så er der vil intet problem?

Mvh Jacob

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 14:36

Nej, hvis I kan indskyde værdier i stedet for kontanter så er der ikke noget problem.

Og så alligevel . .  Hvis din partner indskyder egenudviklet software til en værdi af 62.500 kr. så kan der være tale om skattepligtig virksomhed.

Husk også at værdier skal "godkendes" af en revisor.

Generelt kan man sige at det man kan bruge som indskudskapital skal være beskattede midler, ellers skal man bruge reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:34

Helt enig i det sidste. Det kan også siges sådan at når du lukker din virksomhed og der er nogle værdier i dette, ja så vil der normalt også være noget til beskatning, i form af aktiver der skattemæssigt er nedskrevet i forhold til købsprisen.

Løsningen er som det bliver sagt at du laver en skattefri omdannelse af virksomheden. Efterfølgende kan man så tildele partneren anparter vederlagsfrit og skattefrit hvis værdien ikke overstiger mere end 10% af årslønnen (reelt set kun 9,09%). Dvs. med en løn på ca. 350.000 kr. og en handelsværdi der hedder kurs 100 kan denne opnå 50% ejerskab indenfor 1-2 år. Det kræver lidt papir og aftalearbejde og er ikke noget man bare selv gør, men det kan som sagt lade sig gøre  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 14:21

hej Jacob

for mig at se er det letteste at der laves en skattefri omdannelse, husk vurderingserklæring skal laves af revisor, da det er det man kalder et apportindskud, og at der også skal laves selskabsdokumenter.

Som Bent skriver er det muligt at få din partner ind, men det tager lidt tid og den løn, du nævner i din mail kan i i så fald ikke fastholde. Har din makker aktiver/penge at indskyde ?

husk en aftale, når/hvis i begge skal være anpartshavere (en overenskomst).

mvh Jon

Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)