Som sådan er der ingen grænse for, hvad du kan kræve af erstatning. Hvis du og skadevolder bliver enige om 10.000 kr., så kan I sagtens det. Hvis I derimod ikke kan blive enige, så skal du rejse dit krav i henhold til erstatningsansvarsloven. Du skal fx have dækket det ødelagte tøj, evt. tabt arbejdsfortjeneste samt udgifter til genoptræning, medicin mv. Svie og smerte kan du få, hvis du fx har været sygemeldt fra arbejde. Hvis du skal have erstatning for skaden på din nerve, så kræver det, at der fastsættes en méngrad af lægen. Bemærk at méngraden skal være over 5% før der kan kræves erstatning for dette. Det er måden dit krav fastsættes i grove træk. For at vurdere om der der overhovedet skal yders erstatning, skal sagen vurderes efter de almindelige erstatnings erstatningsbetingelser. 1. Skadevolder skal have handlet culpøst - altså ansvarspådragende. Det er umuligt for os at vurdere sagen efter ovenstående principper - det skal du have en advokat til. |
Jeg tror kun man kan få erstatning for svie og smerte i den periode man er sygemeldt.
Ellers skal du have en lægeerklæring om du har varige mén. Det skal dog muligvis vurderes hvor slemme de mén er. Hvis det er nærmest ubetydeligt, tror jeg ikke man kan kræve at få erstatning.
Jeg vil vædde med at du lynhurtigt kan finde ud af det ved en google søgning :-)