Jeg er ved at sætte en webshop op, med slag af specialøl. Planen er at starte shoppen op i starten af august (så jeg ikke starter med at have ferielukket i 2 uger), men allerede nu har jeg en simpel statisk side, til dem der ønsker at komme med på nyhedbrev.
Der er ingen tvivl om at jeg vil benytte AdWords som én af mine trafikkilder, når først shoppen kører. Men giver det mening, at starte op med dette allerede nu?
Blandt noget af al den information jeg har fundet rundt omkring, kan jeg også se, at en kontos alder har noget at sige i forhold til Quality Score. Selvom 1-1½ måned nok ikke betyder alverden i den sammenhæng, så kan jeg vel lige så godt komme i gang, eller hvad?
Hvis jeg var dig, så ville jeg vente med AdWords. Det ville i mine øjne være spild af penge, da du pt. ikke sælger noget. Så vent med det...
Hvis jeg var dig ville jeg oprette mig på diversesociale medier, og forsøge at skabe et hype omkring din side. Forventningens glæde er som regel den største. Smid nogle videoer på Youtube, kom i gang med Facebook, Vine, Google+ osv. Det er gratis PR, så det skal bare udnyttes.
1. Du kan kun lave en generel annonce - svær at målrette og giver dig derfor lav CTR, som i sidste ende giver dig en dårlig historik:)
2. Du spilder dyrebare penge på at 'købe ' en historik. Ved du hvad klikprisen er? Hvis du betaler 5 kr. for et klik så kan du hurtigt bruge mange penge.
Brug du hellere tiden til at overveje hvilken webshopsystem du skal bruge, indsætte Analytics med e-handelssporing derpå mm.:)
Tak for de hurtige svar begge to. Jeg venter med AdWords-delen til efter launch.
Jeg er med på at der er mange andre ting man også kan/skal gøre, og en del af dem er også igang allerede. Facebook har kørt nogle måneder, da jeg også har en fysisk butik. Derfor er har jeg oprettet butikken på Google Places, youtube har jeg ikke udnyttet endnu, men har tænkt på det flere gange, på g+ er jeg totalt grøn, men dette skal selvfølgelig læres.
Shopsystem er valgt, det bliver en Shoporama-løsning.
Tja, som nævnt så vil det normalt være sund fornuft at vente med AdWords til at shoppen er online.
Dog kunne du godt lave en AdWords test til nuværende landing page og have tilmelding til nyhedsbrev som et konverteringsmål. Du skal nok ikke regne med super nøgletal og 100 vis af ny nyhedsbrev tilmeldte. Men hold dig til til få relevante søgeord og en skarp annoncetekst og så burde du kunne få lidt tilmeldinger.
Jeg ville ikke bekymre mig alt for meget over den dårlige historik som din AdWords konto måske opnår i denne korte periode. Det bliver der hurtigt rettet op på når shoppen er online og når et komplet AdWords oplæg kommer online. Og hvis det er, så kan du også lukke test AdWords kontoen og åbne en ny AdWords konto til shoppen!
Og endeligt, så kan denne test give dig lidt erfaring og information omkring AdWords til dette område. Det kan være en udfordring at lave AdWords til salg af øl, alkohol, cigaretter og lignende.