Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til skatter og andre udgifter i forbindelse med nyopstartet pladeselskab

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg er ny inde på siden 

Har for et halvt år siden startet et pladeselskab med en ven. Vi har brugt et halvt år på at finde solide og fremtidssikrede kunstnere. I dag har vi udgivet vores første nummer ( med flere i vente ). Vi ligger under et andet pladeselskab, som sørger for at vi får vores musik udgivet. Derefter får de X antal procent og vi får resten. Det skal så fordeles mellem os (mig og min ven) og kunstneren. Mit store spørgsmål er, hvad hulan gør man med skat osv., ved meget lidt om den proces desværre. Ved godt at man skal indberette skat om, at man har denne indtægtskilde. Men er der nogen der har erfaring eller evt. er der en anden tråd om samme emne

Mange tak på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej - har startet pladeselskab sammen med en ven - Betyder det at I har stiftet et I/S sammen eller hvad har i startet selskab som?

Hvis det er som privat personer I får pengene så skal de beskattes som jeres personlig indtægter minus udgifterne ved projektet og I vil kunne bede om udvidet selvangivelse og benytte rubrik 111 og frem - det kunne også være pladeselskabet ville betragte det som honorar og så indberetter de og I selvangiver indtægterne i rubrik 12 og udgifterne ved at få de indtægter i rubrik 29 - men der skal mere kød på for at gi et konkret svar

Hvem får pengene fra salget - går det andet pladeselskab det, eller gør I. Hvis det andet selskab gør, så klarer de jo deres dele, tager det de skal ha, og betaler vel kunstneren hans - og giver så jer det I skal have.

Får I det ved at fakturerer med moms - eller hvordan får I det i så fald?

Får I derimod alle pengene og skal derefter betale x% til det andet selskab og x% til kunstneren og dele resten, og det sker i selskabsform, så vil jeg råde jer til at tale med en revisor. Der kan være en del i det, ex om kunstneren er momspligtig og hvordan han bedst skal få sin del, og ligeledes jeres eget momsforhold

Jeg tror, for at I arrangerer det bedst muligt, at det er penge værd at sidde ½ time med en revisor og finde bedste løsning

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)