Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At sælge til familie og venner...

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 13:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,5 stjerner givet af 4 person

Har lige været på en uges salgstræning i mit firma sammen med 11 nye sælgere, hvoraf et par af dem aldrig havde prøvet at sælge før. 

Allerede på tredje dagen var en af opgaverne at lave canvas salg - altså kontakte potentielle kunder, som ikke kendte til firmaet. 

En af pigerne, der kom fra en PA stilling i et advokat firma, og som altså ikke havde prøvet at sælge før, valgte at kontakte sin far, som er selvstændig erhvervsdrivende.  

Da vi bagefter evaluerede indsatsen, var der 2 ud af de 12 tilstedeværende, som mente, at det kunne man fandme ikke tillade sig - at sælge til sin familie. Resten syntes det var et genialt træk - fordi hun på den måde fik 100% ærlig feed back omkring hendes måde at præsentere sit produkt på. 

De 2 der var imod spurgte: "Hvad ville du have gjort, hvis han havde sagt ja" - hvorpå hun svarede, at så ville hun selvfølgelig have sendt en ordrebekræftelse, da hun jo havde valgt at kontakte ham fordi hun reelt mente, at han kunne være interesseret i produktet (online annoncering) - og ikke udelukkende fordi han var hendes far. 

Årsagen til dette indlæg er, at jeg er lidt overrasket over statistikken. Man ofte hører, at det er uetisk eller direkte forkasteligt at sælge til venner og familie, så jeg er lidt overrasket over at det kun var 2, der var imod ud af 12.

Jeg troede egentlig det ville være mere ligeligt fordelt - eller måske endda med en overvægt af at folk var imod - det er i hvert fald det indtryk man får på Amino.

Hvad siger I? Er det et reelt billede - eller en tilfældighed? 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra København
Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 589
Fra  Florence Marketing Føns.com Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

I tilfældet, hvor produktet rent faktisk er brugbart for det familiemedlem jeg skulle kontakte, kan jeg ikke se noget forkert i at sælge til et familiemedlem. Hvis jeg kan stå inde for produktet og ved, at vedkommende kan få nytte af det - så er det jo win/win :)

Omvendt ville jeg ALDRIG sælge et abonnement på 3 par elendige underbukser om måneden eller lignende...

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man  kan stå inde for det produkt man sælger (Og det håber jeg da at man gør), så kan jeg da slet slet ikke se nogen grund til ikke at kontakte sin familie og venner som det allerførste... - Det gør jeg i hvert fald altid. Det er da det mest nærliggende....

:D

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person
Hej Allan.
Det lyder som noget MLM du har gang i.

Nå. Som svar på dit spørgsmål har jeg følgende råd som jeg selv følger.

Bland ikke famile og forretning.
Det an gå godt og det kan gå skidt.
Men det er ikke værd at tage sådan en chance hvis noget går galt og der opstår gnidninger på den ene eller anden måde. Familie er hellig område og sin base. Stat out of business.

De bedste hilsner
Ronni
Fra Ringsted
Tilmeldt 15. Nov 06
Indlæg ialt: 297
Fra  Lampeguru.dk Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Der findes intet værre end famile medlemmer som opsøger salg hos andre familie medlemmer!
Stort set uden undtagelse!

Lamper til enhver smag - Nu over 2000 lamper! LampeGuru.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvorfor skulle man ikke kunne sælge til sin familie? Om man har det samme efternavn eller ej, så er det vel kun rimeligt at man tilbyder sit produkt til alle?

Jeg har solgt mine ydelser til nogle i min familie. Jeg leverer gode ydelser til tiden og familien er glad og tilfreds.
Leverede jeg til gengæld noget som ikke virker eller alt for sent, så bliver de selvfølgelig utilfredse - fuldstændig lige som de kunder som jeg ikke er i familie med.

Jeg synes det er noget voldsomt at kalde det "uetisk" at sælge til sin egen familie.

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan I:
Hvad siger I? Er det et reelt billede - eller en tilfældighed? 
Wink

Det tror jeg er en tilfældighed. Samtidig med at man har villet værre "pæn" overfor undervisere.

Jeg tror din "statistik" fra Amino er mere valid m.m.  

Men ellers nok endnu engang en "lang" MLM tråd kan nærværende udvikle sig tilWink

Allan !!! hvorfor spørger du herinde, når du mener allerede og kende svarene Wink 

Ib Abildgaard

Råd & Mal

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene indtil videre. 

@Ronni og GuruGuy:

Personligt har jeg den indstilling, at hvis jeg ikke kan stå inde for et produkt, så sælger jeg det slet ikke - hverken til familie, venner - eller nogen som helst andre. 

Jeg har mødt masser af sælgere, som synes konkurrentens produkt er bedre - men de er ligeglade, så længe de kan få deres provision hjem. 

Dette produkt sælger de selvfølgelig ikke til deres venner, da de ved, at der findes andre produkter der er bedre. 

Dette er i mine øjne den mest uetiske måde at sælge på - altså, at man forsøger at sælge produkter til andre, som man ikke kunne finde på at sælge til sine venner. 

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person
Allan

Det handler ikke om at kunne stå inde for produktet eller ej. Man står vel inde for det produkt an vil sælge uanset hvem man sælger til.
Tror ikke helt du forstår budskabet.

Hvis du er nød til at sælge til familie og har så eget fokus på dette så har du ikke et holdbart produkt.

Familie = følelser.
Ved business er det ikke følelserne der driver værket.
Man skal ikke blande følelser og business.

Dermed ikke blande og involvere familie.
Synes du har en forfærdelig holdning Allan.
Tror du er typen som kunne sælge din egen mor.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ronni Larsen:
Hvis du er nød til at sælge til familie og har så eget fokus på dette så har du ikke et holdbart produkt.

Jeg er bange for, at det er dig, der ikke forstår budskabet Ronni.

Hvor står der, at man er NØDT til at sælge til venner og familie? 

Jeg spørger til den generelle holdning omkring det at sælge til venner og familie.

Ronni Larsen:
Familie = følelser.
Ved business er det ikke følelserne der driver værket.

Har du ikke lige skrevet i et andet indlæg, at man skal finde det man brænder for? Er det ikke i høj grad følelser der er involveret her?

Og hvis jeg brænder for fx IT-systemer, - er det så forkert at tilbyde dette til mine venner, hvis deres forretning kunne have gavn af det??? 

Ronni Larsen:
Tror du er typen som kunne sælge din egen mor.

Du har det med at tro en masse ting kan jeg fornemme. En gang i mellem skulle du prøve at finde frem til fakta også - det får man meget mere ud af. Wink

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)