Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af bil til sig selv

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Dec 06
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Aminoer

Har købt en bil i mit firma (Personligejet). Denne bil vil jeg nu gerne efter et halvt år købe ud af firmaet.

Hvordan er reglerne på det område? Skal jeg have en profesionel vurdering af f.eks. en bilforhandler og derefter sælge bilen ud til den vurdering?

Grunden til jeg vil være sikker på at gøre det rigtigt er pga jeg jo vil kunne trække et tab i værdi fra i skat i virksomheden, og derfor vil være sikker på jeg gør det på den helt rigtige måde.

Håber nogle af jer kan hjælpe mig med denne lille sag. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:54

Hej!

Ja...det vil være en god ide, at få en kyndig til at afgive en skriftlig vurdering.

Skulle der blive noget med SKAT, kan du forelægge værdidokumentation for salget fra

din virksomhed.

/Peter 

Tilmeldt 8. Dec 06
Skrevet kl. 22:19

Hej Peter

Tak for dit svar.

Det regnede jeg næsten med ja - men ville lige have det bekræftet. :)

/Jonas

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 09:17

Det var sku da meget smart egentlig, betyder det at man kan købe ny bil i sit firma, tage første års afskrivning eller lade firmaet tage det store værditab og så sælge den videre til sig selv, uden skattefar får ondt et vidst sted?

Tilmeldt 8. Dec 06
Skrevet kl. 09:45

Ja det vil jeg da mene at man kan.

Bruger du den til blandet erhverv/privat (som jeg gør) kan man dog kun fratrække værditabet med den andel af ens kørsel som er erhvervskørsel (f.eks. 60 %).

Håber nogle eksperter vil rette mig hvis jeg tager fejl....

Og et lille sidespørgsmål - er vel ikke noget i vejen for at firmaet overdrage hele restgælden af billånet til mig, selvom det muligvis vil overstige bilens vurdering. Det vil jo så bare fremstå som et mellemværende mellem virksomheden og mig. Korrekt?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:49

Thomas1974:

Det var sku da meget smart egentlig, betyder det at man kan købe ny bil i sit firma, tage første års afskrivning eller lade firmaet tage det store værditab og så sælge den videre til sig selv, uden skattefar får ondt et vidst sted?

Nej det kan man ikke. Forudsætningen for at man kan foretage fuld afskrivning på en bil som også anvendes privat er at man anvender virksomhedsordningen og lader sig beskatte af værdi af fri bil. Indtil for et par år siden kunne man så bare tage den ud efter et år eller to og oppebære skattefri godtgørelse i stedet. Der blev foretaget et lovindgreb, hvorefter det udløser beskatning når en bil tages ud af virksomhedsordningen og overgår til privat. Lovindgrebet var selvfølgelig motiveret af det som Thomas også siger + det forhold at den udskudte skat som de høje begyndelsesafskrivninger var udtryk for blev udlignet over ejerperioden hvor bilen kørte som privat bil.

Så der er lagt låg på men alligevel kan der være noget at hente på selve værdiansættelsen.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 23:41

Jeg har lige været igennem samme opgave. Min revisor anbefalede en vurdering fra en forhandler. Jeg mødte op hos en forhandler (Peugeot) som nærmest var målløs da jeg bad om en vurdering af bilen. Iflg ham var det slet ikke nødvendigt men henviste til at jeg selv lavede en vurdering på nettet, f.eks via www.bilpriser.dk. Og det har jeg så gjort...:-)

Om det var ham som bare var doven eller mig som er for avanceret ved jeg ikke. Men det afgørende er jo til syvende og sidst at prisen kan forsvares såfremt SKAT en dag skulle spørge til den.

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 23:42

Er det det samme med ApS.

Tilmeldt 8. Dec 06
Skrevet kl. 08:34

Bent:

vil det sige jeg ikke kan trække nogle afskrivninger eller dritsomkostninger fra? Jeg ville da mene jeg kunne trække det fra forholdsmæssigt (som hvis bilen stadig var i mit firma)..

Jannie:

Var din situation lige præcis som min? Altså afskaffelse af en bil i første år af bilens levetid? Og var det også personligejet virksomhed med blandet privat/erhvervkørsel - kørebog og ikke beskattet af fribil?

Hvis der er en ekspert på området som har lyst til at hjælpe mig igennem denne sag vil jeg være taknemmelig - kan evt. være jeg skal tage kontakt til dig Bent og vi kan aftale nærmere?

Tilmeldt 29. Jun 06
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:08

Jonas, min situation var at jeg havde bilen privat og solgte den ind i firmaet efter 2 år.

Men udgangspunktet må være det samme, nemlig at salgsprisen skal sættes til den skønnede handelsværdi ved salg til tredjemand ( dvs. forhandler).

Hvor langt man kan trække den mht størrelsen af afskrivninger i din situation ved jeg ikke.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)