Hej Aminoer, Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg fotograferer for kunder (produktfotos, bryllup mv), hvor jeg altid opkræver moms. Desuden har jeg også tjent lidt ved at fotografere lejligheder for www.airbnb.com. Her sender jeg ikke fakturaer eller noget ud, men får til min konto overført et fast beløb pr udført job. Airbnb understreger at det er eget ansvar at oplyse indtægten til Skat. Mit spørgsmål er så om en sådan indtægt skal figurere under "Personlig Indtægt" eller gå under intægter i virksomheden. Jeg har flg. overvejelser omkring spørgsmålet: -da der ikke indgår moms i "lønnen" og da man ikke behøver at have en virksomhed for at udføre arbejdet for Airbnb, tænker jeg at "Personlig Indtægt" ikke er helt ved siden af. -på den anden side er der jo tale om et stykke arbejde, hvor jeg bruger min fotografiske ekspertise samt udstyr indkøbt til firmaet til at løse arbejdet, og derfor hælder jeg til at indtægten hører til under firma-regi. Hvad mener I? På forhånd mange tak for hjælpen mvh Jonathan |
Pas på - er det firma så er det med moms til hver en tid, med faktura, og bruger du dit eget udstyr er det også den helt naturlige vej, hvilkete vel ikke for Airbnb som enten er dansk firma og har momsregistrering ville jeg tro - eller er EU eller uden for EU, og så ikke skal faktueres med moms MEN det er skævt ude hvis du med firmaudstyr foretager dig noget som helst som ikke respekterer momsreglerne og kan helt sikkert få bod for det -
Uanset hvad - og uanset de skriver det er dit ansvar at opgive til skat - så - hvis det er fra Danmark - er det deres pligt at opgive det til skat - det skal man med alle honorar og lønninger - hvis de mener det er honorar og ikke en firmaopgave. Mener de ikke det, skal du ha faktura med moms fra dig for hver opgave - gerne samme beløb, men faktura med moms fra dig. Regn trygt med at de tager det som udgift i deres regnskab - penge betalt til dig/dit firma
Det her skal du har redet ud inden du rasler ind i noget rigtigt moms bøde vrøvl.
Du må ikke ligge og bruge firmaudstyr og få penge uden moms for det samme som du ellers driver som momspligtig drift. Jeg ville gribe fat i en revisor eller økonmiansvarlig der lige kan hitte op og ned her, og få det korrekt til skat, så du ikke pludseligt står med sorte penge på bankkontoen
Du kunne vælge nødløsningen og bare opgive det som indtægt - men skat og moms vil kunne fange den let, når det er helt samme branche og du bruger firma afskrevet udstyr
Reager hurtigt - det er nødvendigt for at de kan forstå det er fejl du vil korrigere (eller for at den kan korrigeres inden nogen andre skal forstå noget som helst)