Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

faktura indførsel ved kredig salg

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jun 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har i 2011 udskrivet SKAT's moms vejledning fra skat's hjemmeside, som hed "moms regulering for kreditsalg", hvor der var skrevet at man kunne vente med at bogføre fakturaer til kunden betaler. Nu vises dette på skat's hjemmeside som "Historisk ikke gældende" (se nedestående) og moms skal medtages uanset om kunden betalte i perioden eller ej. Sket der en ændring i reglerne? Eller har jeg misforstået noget i den tidligere skat's vejledning? Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed og betaler moms 2 gange om året, og har et par kreditsalg fakturaer i 2012 som blev inført med betalingsdato i den efterfølgende periode. Er det nødvendigt at rette moms som allerede er indberettet og betalt? 

Mange tak for hjælpen :)

Mvh

Natalia

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:10

Det kan være mig der misser noget i spørgsmålet - men reguleringen skal jo altid ske i samme kvartal/momsperiode som jeg læser det "historiske" dokument-

Jeg vidste ikke at man måtte bogføre på den måde, men som jeg ser det så bliver det jo også reguleret i samme momsperiode ved at man ud over det fakturerede i perioden tillægger de udestående fordringer man har i perioden - og fratrækker de udestående fra perioden inden (så det er forskellen man angiver og ruller frem)

Det er helt sprit nyt for mig, at man kunne vente med moms til året efter for ikke betalte regninger, så jeg lytter mere end spændt med her - og fatter den slet ikke hvis det er sådan??

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 13
Skrevet kl. 14:18

Tak for det. Jeg forstår nu at moms reguleringen sker i den samme periode, ifølge det "historiske" dokument, men jeg har et spørgsmål til. Dette dokument siger: "Du kan vente med at bogføre fakturaer og afregningsbilag til kunden betaler". Til mig lyder det som om man godt må indføre en faktura efter betalingsdato (ikke fakturadato). Jeg er er relativt ny i Danmark, og har tidligere arbjedet i lande hvor man selv kan bestemme, om det er fakturadato eller betalingsdato som er basis for fakturaindførsel. Jeg har læst en del indlæg på denne gode forum og forstår at i Danmark kan man jo ikke vælge og skal bogføre efter faktura dato, er det sådan? Hvis det er sådan, var det anderledes i 2011 eller har jeg igen fuldstændigt misforstået det...?  Mange tak for hjælpen :)   

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:56

Jeg har aldrig kendt til noget som helst andet end bogføring altid er per fakturadato - http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/sker-bogfring-pa-faktura-dato-eller-ved.html så dokumentet fra 2011 ringer ingen klokker - men jeg håber nogen der ved mere kan forklare.

Det giver ikke mening for mig, at man skulle kunne rykke ex et kvartal frem fordi noget ikke er betalt - og absolut heller ikke, at man skulle kunne rykke ind i næste år som du omtalte i starten. Hvis ikke nogen her svarer bedre, så ring på skat lige kort inde i åbningstiden så du får kortest ventetid og hør dem til det "historiske" dokument, for jeg kender heller ikke til en ændring fra 11 til nu

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 13
Skrevet kl. 16:00

Tak, det gøre jeg. God aften!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:45

nha:

...hvor der var skrevet at man kunne vente med at bogføre fakturaer til kunden betaler. Nu vises dette på skat's hjemmeside som "Historisk ikke gældende" (se nedestående) og moms skal medtages uanset om kunden betalte i perioden eller ej. Sket der en ændring i reglerne? Eller har jeg misforstået noget i den tidligere skat's vejledning?

Som jeg læser den historiske vejledning fra SKAT, så er det dig, som har misforstået vejledningen. Du kan vente med at bogføre de enkelte fakturaer, men du kan ikke vente med at betale momsen.

Der er jo stor forskel på de to ting.

Den eneste "fordel" du opnår i forbindelse med dette er, at du ikke behøver at bogføre de ubetalte fakturaer enkeltvis. De skal dog stadig gøres op som en samlet fordring, som reguleres i dit momspligtige salg.

Momsregnskabet (og beløbet til betaling) bliver dermed uændret, uanset hvilken model du anvender.

Personligt vil jeg mene, at du lige så godt kan bogføre fakturaerne med det samme.

At lade være, og så regulere med et samlet skyldigt fakturabeløb, er (som jeg ser det) bare ekstra arbejde. Dog kan du opnå en fordel i, at du ikke skal anvende debitorkontoen løbende, og i stedet kan bogføre direkte ud fra bankkontoudtoget.

Tilmeldt 9. Jun 13
Skrevet kl. 08:58

Tak for hjælpen Martin.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)