Hej Jeg har et accessories-mærke som designer kollektioner af bl.a. tørklæder, tasker og andet tilbehør. Vi har showrooms i Danmark og 2 andre EU-lande, hvor vi udstiller kollektionsprøver, som bruges til forskellige salgsfremmende formål (fremvisning til potentielle kunder, fotografering, pressen, messer osv). De er nøjagtig de samme varer som ellers sælges i butikkerne. Når sæsonen er slut, er fleste af disse kollektionsprøver ikke salgsbare (pga udgåede modeller og/eller slidt ved brug). De bliver i fleste tilfælder ikke videresolgt. Jeg er usikker om hvordan sådanne kollektionsprøver skal bogføres. Skal de bogføres som salgsfremmende omkostninger? Skal moms betales på dette? Hvis man bogfører dette som salgsfremmende omkostninger, men får senere en mulighed for at sælge denne vare, må man gøre det (og opkræve salgsmoms)? Mange tak for hjælpen.
|
Hej "nha"
Jeg vil anbefale at postere omkostningerne til disse kollektionsprøver som en "salgsfremmende omkostning"v/, det er jo helt klart det prøverne er.
Der er ikke noget problem i at sælge kollektionsprøverne senere, og der skal opkræves salgsmoms.
Mvh
www.ØkonomiEksperten.dk
v/Ulrik Rasmussen