Hej, Jeg var til et Økonomi startup møde den anden dag og synes ikke helt alt det jeg fik at vide helt kan passe med det jeg har læst mig til. Det handler mest om opsparing i virksomheden. * Enkeltmands Her sagde han det var muligt også at opspare i firmaet og så betale de 25% i firmaskat. Men hvad så hvis man vil udbetale løn til sig selv efter man har betalt skat? Her har jeg tidligere læst mig til at man ikke kan spare op, men at man skal udbetale alt som løn til sig selv, men det er jo ikke så praktisk, hvis man så senere får udgifter. * ApS Her er det lidt samme spørgsmål. Man kan jo komme til først at betale 25% og når man så udbetaler løn, så skal der jo selvfølgelig betale SKAT som med alt andet løn ... Hvad er det jeg har overset i denne sammenhæng? Helt sikkert et eller andet ... Det skal siges at jeg i dag har oprettet et enkeltmands firma, da jeg stadig kun arbejder lidt ved siden af mit adminlige dags job. |
I et enkeltmandsfirma betaler du SKAT af dit overskud. Der er dit overskud lig med "løn". Du har mulighed for at spare op i dit enkeltmandsfirma ved at betale en foreløbig skat på 25%. Det er IKKE en firmaskat men en personlig skat. Når du så hæver penge fra dit firmas overskud bliver du beskattet med din fulde trækprocent minus de 25% som du har betalt tidligere i foreløbig skat.
Når du har et ApS så skal ApS betale 25% i skat af overskud. Det har intet med din personlige skat at gøre. Når du har et ApS så får du udbetalt løn hvor du skal betale din normale skat. Da lønnen er en udgift i et ApS nedbringer den overskudet i dit ApS - så du bliver ikke "dobbeltbeskattet" hvis det er det du troede.