Jahh - det her er jo én af dem, hvor jeg bare må åbne min gavflab - og komme med en kommentar.
1. Udryd fattigdom - det er klart en god, seriøs og vigtig sag. (Jeg har ingen kritik af ovenstående tiltag - jeg synes det er cool. Og kan kun støtte tanken bag)
2. Men hvad er fattigdom - og hvor kommer den fra? (Handler det kun om penge eller handler det måske også om noget andet?)
3. Og ikke mindst - er det meningen at det skal løses? (Selvfølgelig skal det det - men kunne spørgsmålet skabe helt nye muligheder?)
Som Succes Manager, handler stort set alle de spørgsmål jeg får stillet om, hvordan mennesker kan få mere af det de ønsker sig. Hver eneste gang jeg får stillet denne type spørgsmål - kommer jeg til at tænke på et fjernsynsprogram, om gade børn i Rio, jeg så for flere år siden. En journalist interviewede en dreng på en 11-12 år .... ca. Og spurgte ham; "hvis nu der var frit valg på alle hylder - hvad ville du så aller helt have i denne verden?" Denne her drengs ansigt var ved at blive flækket på tværs af hans smil - og efter lidt tænke tid sagde han; "En Rigshaw"!!!
"Nej, nej, nej - hvis du bare kunne vælge frit?" Sagde journalisten.... mere tænke tid... "ja, det der det; en RIGSHAW" (Beklager hvis det er stavet forkert - men det er sådan en vogn man kan suse turister rundt i).
I hans tanker kunne han ikke forestille sig noget større. Hans hverdag var uden fis - seksuelt misbrug om natten, en lim-koger om eftermiddagen og frustration om formiddagen. For ham blev det ikke større end det - og det er svært for os at fatte..... at man ikke kan drømme større.
Så hvis denne unge fyr - kan låne penge.... kan han så skabe noget konstruktivt med dem? Hvad tænker I - jeg tror ikke det er nok.
Hvis jeg tager min egen hverdag - i et rigt land som DK.... folk har virkelig svært ved definere hvad de egentlig gerne vil - og derfor brug for sparring til, at få klarhed og en effektiv plan.
2. Så hvor kommer fattigdom fra??? Fra vores måde at tænke på..... jeg foreslår at i sætter et "mindexpanding" koncept sammen med pengene så de ikke kommer alene. Idéen blev vist startet af en Inder..... og han lever i det indiske samfundet og forstår at rykke dem der låner pengene mentalt - jeg har hørt ham selv resonere over, at det er en vigtig del af hans koncept.
3. er det meningen at det skal løses?
Ja for fanden da - men hvordan er det politiske billede af det? Nu er jeg ikke politisk kommentator - så jeg vil ikke kaste mig ud i en dybere analyse af det globale politiske engagement i fattigdomsbekæmpelse..... men lad os nu sige - at en fra Uganda fandt en super billig måde at avle, fragte og sælge tomater på. Jeg tror han vil få det svært.... der er mange der dyrker tomater i EU, og de forærer vel ikke bare deres omsætning væk?
Så vil man rykke noget - kunne man måske med fordel arbejde på politiskplan?.............. og hvis klimaet forandrer sig voldsomt de næste........
Pointen her er, at der skal politisk snilde til, at skabe succes i forhold til fattigdomsbekæmpelse..... men det er klart muligt - og fedt at nogen prioriterer at arbejde med det!
God aften,
Christian Campbell www.gennembrud.nu