På The Rock *N* Roll Magazine, har vi lige lavet et interview med drengene der står bag MyC4. Målet er "simpelt": At udrydde al fattigdom inden 2015.
Det sker gennem, at man kan tilmelde sig som investor, og igennem www.myc4.com, kan man låne penge ude til iværksættere i Afrika - i første omgang kun Uganda. Iværksætterne får råd til, at investere i deres egen forretning, og på den måde skabe et højere omsætningspotentiale. Så betaler de tilbage med en månedlig ydelse.
Det er konceptet kort fortalt. Hvis dette gribes rigtigt an, så bliver det KÆMPE KÆMPE stort.
Jeg er stor tilhænger af at man skal hjælpe de fattige i Afrika. Der dør mennesker hver dag uden at de nærmest har haft en chance for at vide om de har været i live. Problemet er større end det kan fattes af almindelige mennesker.
Disse mikrolån er en kanonidé og kan skabe iværksætteri og på sigt velstand hvis det bliver grebet rigtigt ad. En af de største forhindringer i Afrika er den meget udbredte korruption som gennemsyrer de fleste samfund. Man bør efter min mening også lave en stor indsats for at fjerne en stor del af korruptionen (utopi at tro at man for løst det hele). Der er korrupte magthavere som kontrollerer militser, der er svære at stoppe. Mange almindelige afrikanere aner ikke engang hvordan demokratisk samfund, som vi kender det, er skruet sammen. Problemerne er desværre forgrenede og det er en lang kamp at komme dem til livs (problemerne altså )
Siden tidernes morgen har der været fattigdom i verden og at tro at man kan udrydde fattigdom på små 8 år er fuldstændigt naivt, men forhåbentlig kan vi komme et langt stykke. Man kan ikke skabe et fuldstændigt bæredygtigt samfund på så kort tid. Men jeg er 100% tilhænger af at, der gøres en stor indsats.
hk
"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"
Godt initiativ. Lignende programmer i Østen har virkeligt givet store resultater på kort tid!
Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum. Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding.
På The Rock *N* Roll Magazine, har vi lige lavet et interview med drengene der står bag MyC4. Målet er "simpelt": At udrydde al fattigdom inden 2015.
Det sker gennem, at man kan tilmelde sig som investor, og igennem www.myc4.com, kan man låne penge ude til iværksættere i Afrika - i første omgang kun Uganda. Iværksætterne får råd til, at investere i deres egen forretning, og på den måde skabe et højere omsætningspotentiale. Så betaler de tilbage med en månedlig ydelse.
Det er konceptet kort fortalt. Hvis dette gribes rigtigt an, så bliver det KÆMPE KÆMPE stort.
Det kræver mere end penge at få success som iværksætter. Det kræver også viden, og den er der ikke så meget af i Afrika som der er i den vestlige verden, så det må de også sørge for at iværksætterne i Afrika får hvis de skal have stor success.
Politikerne må til at vågne op før det hjælper noget (sådan rigtigt).
Jeg så forleden et program på DR 2 om nogle iværksættere i Ghana, de havde købt nogle produtions-anlæg til avl af kyllinger, pengene havde de lånt i banken, og udstyret var noget der var udrangeret i EU. Det hele var sat i værk af EU som en 'hjælp'.
Da anlæggene var installeret og klar til brug, ja så dumpede EU priserne på frosne kyllinger til det afrikanske marked. Med det resultat at de købte anlæg nu ikke var rentable, og derfor stod tomme. Tilbage var kun gælden som afrikanerne nu skulle afdrage på, og uden en chance for at kunne rejse pengene.
Rigtig flot koncept, som helt sikkert bliver en succes - hvis de forstår at formidle det hele rigtigt. Dog har jeg tidligere set et 100% lignende koncept, og de havde nogle gode succesoplevelser.
Mht. 2015-målet, er det jo ikke MyC4 som skal have æren for dette - men UN, som har sat selve målet, MyC4 støtter/læner sig blot op af det mål. Læs evt. mere her; un.org/millenniumgoals. Jeg tror ikke målet er urealistisk, hvis blot man kan få alle til at stå sammen.
Ked af at skulle sige det drenge og piger, men tættere på en utopi kommer vi ikke...
Vi alle ønsker lighed og økonomisk frihed, men vi lever på en planet hvor resurserne er begrændsede.... det ser vi allerede nu og kineserne er først begyndt...
Hvis den 3. verden skulle have forbedret levestandard ville det kræve et par planeter mere... med mindre vi i den vestlige verden er villige til at give fra os af vores velstand, er vi det?
Også er det vel næppe nok, men initiativet er godt og konceptet kan vel også bruges i andre sammenhænge... velfærd??