Kære Amino'er Det nye Amino er vel nok blevet smart i udseende, Thorborg! Og så lader det sandelig også til at fungere
For 2 år siden blev jeg sygemeldt fra mit arbejde pga. MCS (multiple chemical sensitivity) eller duft- og kemikalieoverfølsomhed. Og så hang jeg ellers på kommunen, hvilket bestemt ikke er noget, der kan anbefales! Hvor var det frustrerende at ligge under for andre folks meninger og mod. Og ofte blev man slet ikke spurgt, inden de skrev forskellige konklusioner i ens rapport på kommunen. En rapport man gerne måtte se, men reelt set ingen indflydelse har på. Hvor fedt. Som f.eks. da en psykolog udtaler sig om, hvad jeg ville kunne og ikke kunne uden overhovedet at have talt med mig eller nogensinde mødt mig og spurgt ind til forholdene. Det var én af de dage, jeg blev edderspændt rasende! Og det var ikke den eneste. Når man er så "heldig" at lide af en ikke-godkendt, næsten ukendt sygdom, som landets læger heller ikke kender til, kan man blive kastet rundt i systemet i op til mange år... Efter 3/4 års tid var jeg dog ved at være temmelig utålmodig, og man kan jo ikke få sygedagpenge for evigt. Så jeg tog kontakt til min socialrådgiver og spurgte til muligheden for at blive selvstændig og arbejde hjemmefra. Så skulle jeg da ikke ud i trafikken (til bilosen jeg ikke kan tåle) og møde mennesker hver dag (med parfume og røg på sig). Hun havde ikke prøvet det før, men ville forhøre sig. Og jo, det kunne det godt. Så jeg kastede mig over arbejdet, fik en konsulent fra amtet med ind over, fik lagt budget og hvad der ellers skulle til. Det endte med, at kommunen gav mig 50.000 (inkl. moms desværre) at købe ind for og halv revalidering 1/2 år. Siden marts har jeg så stået på egne ben. Og hvor er det bare skønt! Langt om længe at have fået tilrettelagt sit liv, så man ikke længere hver dag skal udsættes for emner, man bliver mere eller mindre syg af. At tjene sine egne penge. At være sin egen herre. Og at det så ovenikøbet går ud over al forventning og jeg tjener betydelig flere penge end først beregnet med, kan jeg jo ikke klage over... Så på trods af al elendigheden og det umulige i den daværende situation og frustrationerne i starten over ikke at have noget at lave, har jeg nu fået mit liv til at køre. Og kunderne er endda tilfredse! Hvad kan man mere ønske sig? Jo, at jeg ikke har været syg, siden jeg blev sygemeldt ironisk nok...
|
Hej Bettina.
Dejlig og god historie du kom med og har været igennem, den er som taget ud af mit liv, for jeg har været igennem det samme, dog ikke fået hjælp af kommunen til opstart.
Det er rigtigt at det absolut ikke er sjovt at komme ind i sygedagepenge systemet og ALT det som følger med.
Held og lykke med din virksomhed, har du en hjemmeside vi kan se ? :-)