Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu en om import uden fra EU - ophavsrettigheder

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Nov 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe, eller kan henvise mig til den rigtige tråd.

En kammerat og jeg går med tanken om at starte en WebShop.

Først ville vi købe varer inden for EU da reglerne herfor er langt mere kompliceret. Men vores ide har ledt os til USA og Kina.

Jeg er klar over man skal have importtilladelse, der kan være særregulering osv.

Jeg/vi kunne godt tænke os og importere reproduceret reklame skilte, og har ikke kunne finde nogle leverandører i EU, men i USA.
Men hvordan skal vi forholde os til ophavsrettighederne på varemærkerne.
Har tidligere læst guiden til parallelimport herinde, men kan ikke helt finde ud af om det er helt det samme, da det ikke er selve produktet de laver vi sælger, men en genoptrykt "reklame"
Går udfra at de skilte som ikke direkte har henvisninger til et specifikt brand er noget problem at importere og sælge videre ?

De vare vi vil have fra Kina er nonebrands og blot brugsartikler vi dels selv designer, eller finder med forskellige mønstre osv. Hvilket ikke burde skabe nogle rettighavsproblemer.

Håber der er nogle der kan give mig lidt afklaring på mit spørgsmål eller henvise mig andet steds.

Pft.
Martin

Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 19:10

Hej Martin

Det er lidt uklart hvilke varer du ønsker at importere, videresælge, udenfor/indenfor EU m.m.

Men, uanset hvorfra du indkøber dine varer er det sådan, at hvis du øsnker at sælge dem videre afhænger det af, hvilke aftaler og kontrakter du indgår med dine leverandører.

Med hensyn til ophavsretten: Jo, den træder ikraft i det øjeblik et idé bliver bragt til esistens. Men, enhver, som i verden ønsker at påkalde sig ejerskab af en ophavsret (musik, billedkunst, skulptur, skønliterære værker eller hvad som helst) også har bevisbyrden, der hvor brud på ophavsretten menes krænket.

Men, det betyder ikke at en virksohed eller individ ikke har foretaget yderligere skridt for beskytte sig. En vare kan eksempelvis være varemærke beskyttet i ét eller flere lande. Et objekt eller fysisk genstand kan være designbeskyttet i ét eller flere lande. Der kan også være tale om patent. hvilket igen er anderledes og alle tre hernævnte opfattes og behandles – i kommercielt øjemed – særskilt fra "ophavsret".

Min egen virksomhed har flere varemærker registreret internationalt samt flere designbeskyttede objekter i andre lande end DK.

For EU's marked er det sådan, at alle varer som forretningsdrivende ønsker at beskytte på EU's marked – under det er hedder Lucarno-aftalen – opdeles fysiske varer i 45 forskellige varegrupper og serviceydelser i 8 forskellige varegrupper. 

Du kan sikkert fornemme at dette kan blive temmelig kompliceret, hvilket også er grunden til at dette fylder ekstremt meget hos WTO's dagsorden. Der kan altså spekuleres i dette, eller "bettes" ligesom med alt andet, aktier, optioner, parcelhuse m.m.

For ikke at tabe modet bør I derfor finde ud af præcis hvad I vil sælge og geografisk hvorhenne. Dernæst, hvorledes varer skal bringes til eksistens. 

Som du skriver: nogle gange er det jer selv der producerer andre gange ikke. Lav en plan således at I kan gå systematisk til værks, ligesom en "to-do" liste.

Jeg har i mange år haft med dette at gøre i DK og udland. Jeg sælger andres designs og har også mine egne designs, der produceres i udlandet. Der mange ting at holde styr på så bare op med ærmerne og held og lykke.

Med venlig hilsen

Anders

Tilmeldt 27. Nov 12
Skrevet kl. 19:38

Hej Anders.
Tusind tak for dit svar...
Det er de her metal/tin plader med forskellige gamle logoer/reklamer, og andre brugsgenstande vi selv vil designe noget af og dels importere.

Men det jeg er i tvivl om er de her skilte hvordan og hvorledes, når der F.eks. Er trykt Coca Colas logo på. ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:48

marped44:
Men det jeg er i tvivl om er de her skilte hvordan og hvorledes, når der F.eks. Er trykt Coca Colas logo på. ?
det må du ikke sælge uden Coca Colas godkendelse til dig eller sælger - og samme for alle virksomheders navne og logo.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 20:40

Kontakt rettighedshaverne....... Eller tag chancen.....

Tilmeldt 27. Nov 12
Skrevet kl. 21:31

Og det vel også gældende hvis de har rettighederne i USA til at videre distribuere det..

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)