Kære aminoer |
Hej Martin
Det er lidt uklart hvilke varer du ønsker at importere, videresælge, udenfor/indenfor EU m.m.
Men, uanset hvorfra du indkøber dine varer er det sådan, at hvis du øsnker at sælge dem videre afhænger det af, hvilke aftaler og kontrakter du indgår med dine leverandører.
Med hensyn til ophavsretten: Jo, den træder ikraft i det øjeblik et idé bliver bragt til esistens. Men, enhver, som i verden ønsker at påkalde sig ejerskab af en ophavsret (musik, billedkunst, skulptur, skønliterære værker eller hvad som helst) også har bevisbyrden, der hvor brud på ophavsretten menes krænket.
Men, det betyder ikke at en virksohed eller individ ikke har foretaget yderligere skridt for beskytte sig. En vare kan eksempelvis være varemærke beskyttet i ét eller flere lande. Et objekt eller fysisk genstand kan være designbeskyttet i ét eller flere lande. Der kan også være tale om patent. hvilket igen er anderledes og alle tre hernævnte opfattes og behandles – i kommercielt øjemed – særskilt fra "ophavsret".
Min egen virksomhed har flere varemærker registreret internationalt samt flere designbeskyttede objekter i andre lande end DK.
For EU's marked er det sådan, at alle varer som forretningsdrivende ønsker at beskytte på EU's marked – under det er hedder Lucarno-aftalen – opdeles fysiske varer i 45 forskellige varegrupper og serviceydelser i 8 forskellige varegrupper.
Du kan sikkert fornemme at dette kan blive temmelig kompliceret, hvilket også er grunden til at dette fylder ekstremt meget hos WTO's dagsorden. Der kan altså spekuleres i dette, eller "bettes" ligesom med alt andet, aktier, optioner, parcelhuse m.m.
For ikke at tabe modet bør I derfor finde ud af præcis hvad I vil sælge og geografisk hvorhenne. Dernæst, hvorledes varer skal bringes til eksistens.
Som du skriver: nogle gange er det jer selv der producerer andre gange ikke. Lav en plan således at I kan gå systematisk til værks, ligesom en "to-do" liste.
Jeg har i mange år haft med dette at gøre i DK og udland. Jeg sælger andres designs og har også mine egne designs, der produceres i udlandet. Der mange ting at holde styr på så bare op med ærmerne og held og lykke.
Med venlig hilsen
Anders