Hej, jeg har lige oprettet mit eget aps og indskud 80k i kapitalen Nu vil jeg skude ind flere penge og tænkte at gøre det i form af lån fra mig. Hvordan gør man det i forhold til bogførong/regnskab osv.? skal man have et kontrakt? jeg tænker ikke at krave rante. tak for hjælpen |
Jeg ville mene, at uanset om du gør noget via mellemregning eller lån, så bør du nok tage en rente, da dit ApS jo er selvstændigt skatteobjekt. Jeg ville TRO skat ville acceptere en meget lav rente, da diskontoen jo er i 0 og/eller bevæger sig der omkring - men 1 -1,5% ville jeg TRO skat kunne acceptere- andre kan byde ind
Jeg ville så bogføre den som tilgodehavende under gælden - lån fra ejer - kort eller langfristet alt efter hvor lang tid du vil ha det til at løbe
Jeg ville nok lave et helt simpelt låne dokument - måske simpelt anfordringslån som du kan opsige med helt kort varsel, og en rente på x% p.a. - f.eks. pålagt gælden per 31/12 hvert år - og så underskrive som privat og som låntager (dir i selskabet) - Det er ikke store formelle krav til sådan et dokument.
Du kan så bogføre renten på en rentekonto (debet) med modpost på gælden, således at gælden stiger (kredit) så skal du ikke rent praktisk overføre noget - men du skal jo skatte af det privat som renteindtægt og firmaet trækker den fra som rente udgift
Når lånet afdrages så kredit banken der overføre til dig privat og debet gælden (som så falder).
Du skal nok lige vente og høre om andre har klogere bud på renten - OG om nogen måske har et forslag til om penge kan skydes ind på en måde så du havde fradrag ved et evt tab af pengene - jeg ser ikke lige den mulighed nemlig. Har du en revisor burde en telefonopringning til denne afklare sagen.
vh