Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejer lån i eget firma

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Jun 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

jeg har lige oprettet mit eget aps og indskud 80k i kapitalen Nu vil jeg skude ind flere penge og tænkte at gøre det i form af lån fra mig. Hvordan gør man det i forhold til bogførong/regnskab osv.? skal man have et kontrakt? jeg tænker ikke at krave rante.

tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39

Jeg ville mene, at uanset om du gør noget via mellemregning eller lån, så bør du nok tage en rente, da dit ApS jo er selvstændigt skatteobjekt. Jeg ville TRO skat ville acceptere en meget lav rente, da diskontoen jo er i 0 og/eller bevæger sig der omkring - men 1 -1,5% ville jeg TRO skat kunne acceptere- andre kan byde ind

Jeg ville så bogføre den som tilgodehavende under gælden - lån fra ejer - kort eller langfristet alt efter hvor lang tid du vil ha det til at løbe

Jeg ville nok lave et helt simpelt låne dokument - måske simpelt anfordringslån som du kan opsige med helt kort varsel, og en rente på x% p.a.  - f.eks. pålagt gælden per 31/12 hvert år - og så underskrive som privat og som låntager (dir i selskabet) - Det er ikke store formelle krav til sådan et dokument.

Du kan så bogføre renten på en rentekonto (debet) med modpost på gælden, således at gælden stiger (kredit) så skal du ikke rent praktisk overføre noget - men du skal jo skatte af det privat som renteindtægt og firmaet trækker den fra som rente udgift

Når lånet afdrages så kredit banken der overføre til dig privat og debet gælden (som så falder).

Du skal nok lige vente og høre om andre har klogere bud på renten - OG om nogen måske har et forslag til om penge kan skydes ind på en måde så du havde fradrag ved et evt tab af pengene - jeg ser ikke lige den mulighed nemlig. Har du en revisor burde en telefonopringning til denne afklare sagen.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:55

stefano1981:

Hej, 

jeg har lige oprettet mit eget aps og indskud 80k i kapitalen Nu vil jeg skude ind flere penge og tænkte at gøre det i form af lån fra mig. Hvordan gør man det i forhold til bogførong/regnskab osv.? skal man have et kontrakt? jeg tænker ikke at krave rante.

tak for hjælpen

Hej

Når en selskabsdeltager eller et ledelsesmedlem indskyder/udlåner penge til selskabet, så bogføres det i selskabet som kortfristet gæld under "Gæld til selskabsdeltagere og ledelse".

Jvf. lovgivningen så skal der fikseres en minimumsrente på diskontoen + 4% af den gennemsnitlige gæld, som selskabet afregner til kreditoren.

Hvis dette undlades kan det få nogle meget uheldige konsekvenser, idet der ved SKAT's senere regulering af renter, er set eksempler på, at selskabsdeltageren vil blive beskattet af den manglende rente, medens selskabet ikke vil kunne få fradrag for renten og derimod blive beskattet af et tilsvarende beløb som renten som et skattepligtigt tilskud.

Dokumentation bør forelægge i kopi af bankoverførsler m.v., således transaktionerne kan følges i såvel selskabet som hos selskabsdeltageren.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01

Tonny Skov Pedersen:
Jvf. lovgivningen så skal der fikseres en minimumsrente på diskontoen + 4% af den gennemsnitlige gæld, som selskabet afregner til kreditoren.
Fint - 4% er så kravet der skal leves op til TAK

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:04

Tonny Skov Pedersen:
Fint - 4% er så kravet der skal leves op til TAK

Jep + diskontoenStick out tongue

Ved aktionærlån eks. (nok ikke så relevant mere efter aktionærlån konverteres til løn), så er renten diskontoen + 7% med tillæg af strafrente på 2 %.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:08

Tonny Skov Pedersen:
Som vel er 0% idag (og nationalbankens udlåns rente 0,2) men er det så løbende regulering - eller må man sige som her diskontoen + 4% = 4% (eller hvis diskontoen var mere - så det tal) fast i lånets periode = det tal som var korrekt den dag lånet oprettes - eller skal man løbende tage diskontoen hver 31/12 f.eks og tillægge de 4% - så den skifter under lånets løbetid

vh

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:26

Cookie:

Tonny Skov Pedersen:
Som vel er 0% idag (og nationalbankens udlåns rente 0,2) men er det så løbende regulering - eller må man sige som her diskontoen + 4% = 4% (eller hvis diskontoen var mere - så det tal) fast i lånets periode = det tal som var korrekt den dag lånet oprettes - eller skal man løbende tage diskontoen hver 31/12 f.eks og tillægge de 4% - så den skifter under lånets løbetid

vh

Hej John

Nu taler vi om den fikserede renteCool. D.v.s. den rente, som SKAT vil anvende, hvis der ikke foreligger en aftale m.v.

Der er stadig aftalefrihed, således parterne kan fastsætte renten efter eget ønske, dog ikke ekstremt lav eller 0% og ej heller ågerrenter m.v. Det vigtigste er, at der foretaget en renteberegning og stillingtagen, hvilket SKAT så normalt accepterer.

Der er mange eksempler på, at udlån forrentes med den gængse kassekreditrente for selskabets bankgæld og/eller selskabsdeltagerens normale rente% ved låneoptagelse.

Tonny

Tilmeldt 3. Jun 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:46

tak for hjælpen. 

Det handler jo om et holdingselkab og penge skal investeres videre med det samme. jeg, some ejer, vil helst ikke krave rente da der er ikke drift og heller ikke kontant i bank konto til at betale det løbene. Er det ikke bedre så at gøre det som kapitaludvidelse

mening er at det ikke skal koste og den minste papir krav som mulig

tak igen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05

Cookie:
eller må man sige som her diskontoen + 4% = 4% (eller hvis diskontoen var mere - så det tal) fast i lånets periode = det tal som var korrekt den dag lånet oprettes - eller skal man løbende tage diskontoen hver 31/12 f.eks og tillægge de 4% - så den skifter under lånets løbetid

Vi fikserede med variabel rente i min tid.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:28

stefano1981:

tak for hjælpen. 

Det handler jo om et holdingselkab og penge skal investeres videre med det samme. jeg, some ejer, vil helst ikke krave rente da der er ikke drift og heller ikke kontant i bank konto til at betale det løbene. Er det ikke bedre så at gøre det som kapitaludvidelse? 

mening er at det ikke skal koste og den minste papir krav som mulig

tak igen

Hej igen

Jo, en kontant kapitaludvidelse eller kapitalforhøjelse vil være en mulighed, hvilket netop giver rentefrihed.

Indskuddet bliver dog bundet, således der kun opnås afkast i form af udbytte indtil det tidspunkt, hvor selskabet ophører eller sælges.

Tonny

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)