Jeg skal til at investere 30.000 i min virksomhed, på div. Udstyr. Jeg har et enkeltmandsvirksomhed, og har kun haft indtægter indtil nu.
Jeg har også en virksomhedskonto, hvor jeg har alle de tjente penge, samt moms.
Min investering er en privat opsparing jeg har lavet privat, og der er betalt skat osv af den. Men over tid, ville jeg gerne betale pengene tilbage igen, igennem virksomheden.
Mit spørgsmål er så:
- Hvordan gør jeg, rent praktisk, når jeg skal lave investeringen, så den indgår i regnskabet? - Hvordan betaler jeg pengene tilbage til mig selv?
Det bedste svar vil nok komme fra en revisor, men du kan blot overføre/indsætte de 30.000 på din virksomhedskonto. Da det betragtes som et indskud/investering, kan du trække dem ud til enhver tid, uden at blive beskattet af dem (ingen dobbeltbeskatning).
Din investering/indskud, bør så fremgå af regnskabet, så det bliver bogført.
Da det er en enkeltmandsvirksomhed, vil jeg mene det er ret ligetil.
Ja da du bogfører de 30.000 kr ind i bank i debet bank og stadigt i status under mellemregning under indskud eller gæld til ejer eller hvad kontoen hedder hos dig, de 30.000 som kredit Det som står på den konto kan du altid trække ud igen og det påvirker slet ikke skat, hvad ingen hævninger af den slags gør, for det sker i status og ikke på en driftskonto, og dermed påvirkes resultat til skat ikke Vh
Det bedste svar vil nok komme fra en revisor, men du kan blot overføre/indsætte de 30.000 på din virksomhedskonto. Da det betragtes som et indskud/investering, kan du trække dem ud til enhver tid, uden at blive beskattet af dem (ingen dobbeltbeskatning).
Din investering/indskud, bør så fremgå af regnskabet, så det bliver bogført.
Da det er en enkeltmandsvirksomhed, vil jeg mene det er ret ligetil.
Jeg tænker nemlig også, at da det blot er en investering, så skal der ikke betales skat eller noget som helst, men bare bogføres som indskud.
Ja da du bogfører de 30.000 kr ind i bank i debet bank og stadigt i status under mellemregning under indskud eller gæld til ejer eller hvad kontoen hedder hos dig, de 30.000 som kredit Det som står på den konto kan du altid trække ud igen og det påvirker slet ikke skat, hvad ingen hævninger af den slags gør, for det sker i status og ikke på en driftskonto, og dermed påvirkes resultat til skat ikke Vh
Hej John.
Det er rart at vide, at jeg altid kan trække pengene ud igen, uden at det påvirker Skat eller noget som helst. Det er jo penge som er "lånt/investeret" i virksomheden, så jeg kan komme igang med at producere.