Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der med skat og moms ved en konkurs?

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad hvis ApS ejer selv har hævet løn men ikke indbetalt skat - (se bort fra hvis det er som del af alle de andre ansatte for sidste måned) - systematisk bare hævet løn i slut året - men ikke indberettet og betalt sin skat - vil det så ikke kunne ramme ham selv - da det jo vil ligne aktionærlån?

Der findes ikke specielt mange afgørelser/domme på dette område, men det er da set, især en eneanpartshaverselskaber med en ansat (kapitalejeren selv), at den indeholdte A-skat i selskabet, som ikke er afregnet, er blevet nulstillet. Herved vil kapitalejeren have modtaget løn uden beskatning, hvorfor kapitalejeren personligt vil skulle afregne den manglende skat.

I disse tilfælde er der netop statueret et interessefællesskab, hvor kapitalejeren er "dømt" til at være i ond tro, idet selskabet ikke på noget tidspunkt har været i stand til at betale sine kreditorer, herunder SKAT.

Hvis lønnen er korrekt indberettet, kan der næppe blive tale om aktionærlån.

Tonny

Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 216
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 21:33

Tonny Skov Pedersen:
Hvis der er aktiver, som overstiger kurators vederlag, så vil der kunne udbetales overskudsandele til selskabets kreditorer.

Kuratorerne plejer vist at være gode til at få pengene til at passe ;o)

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:36

Niels Anker Johnsen:

Tonny Skov Pedersen:
Hvis der er aktiver, som overstiger kurators vederlag, så vil der kunne udbetales overskudsandele til selskabets kreditorer.

Kuratorerne plejer vist at være gode til at få pengene til at passe ;o)

Joh, men skifteretten skal jo godkende kurators vederlag, men da det følgelig afhænger af timeforbruget sammenholdt med, at skifteretten og statskassen ikke skal betale, så er der fine rammer til vederlaget.

Dog skal det også bemærkes, at advokater normalt fører et rimeligt præcist timeregnskab, som lægges til grund for vederlaget.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Tonny Skov Pedersen:
Men der er det åbenbart ingen vilje til, hverken fra de forskellige instanser eller politisk side, sørgeligt - Næh en håbløs ændring af selskabsloven med et formål - Nedlæggelse af Smba og indførsel af et misfoster kaldet IVS (Iværksætterselskab). Det var så min "brok" for i dagWink

Her er vi på linie med hinanden. Omvendt tror jeg at både i revisorer og så advokater vil få mere at lave. Mit gæt er alt for mange løber træt i det administrative omkring selskabslovens krav og den naive tilgang om at man virkelig kan starte en virksomhed for 1 kr.

/Henrik

Tilmeldt 21. May 12
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 21:54

Hej Tonny

Det var måske også mest et surt opstød.

Det du skriver lyder jo rimeligt nok - indtil man selv har været part i en sådan process.

Havde en kunde der gik konkurs, og efterlod en ret stor regning hos os. Det skal lige siges at det var en personligt ejet virksomhed og en personlig konkurs.

Når man så sidder som 'efterladt' kreditor med en rimelig stor fordring, så havde vi - en lidt naiv forventning - og en 'retfærdig' process. Men trods anvisning af vores side af værdier og indtægter, så rækkede kurators energiske indsats sig til at skrive en mail til vedkommende om det kunne passe? 

Det samme gentog sig da vedkommende søgte om gældssanering, hvor jeg kunne påvise adskillige tilfælde af ekstra indtægter. Manden var halvprofessionel fritidsmusiker og havde behændigt undgået at oplyse noget herfra i sin ansøgning om gældssanering. Men det var relativt nemt at finde adskillige arrangementer hvor han (med band) havde spillet. Dels officielle annoncer dels fra hans egen facebook. Men retten var ikke specielt interesseret i at høre om dette ;o(

Hans gældssanering blev dog heldigvis alligevel forpurret - men det skyldtes primært at andelen af privat gæld var for stor. En imponerende samling af ubetalte regninger han havde samlet sig gennem tiden.

Så den oplevelse har desværre nedbrudt min tillid til systemets effektivitet. Og efterlader mig med samme fornemmelse som når man står med et indbrud i sit hjem, og politiet ikke 'gider' møde op fordi de alligevel ikke forventer at fange synderen.

Det kom måske lidt udenfor trådens emne - men nu kom jeg af med den galde ;o)

Mvh

Niels

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:04

Hej Niels

Jeg tror, at vi alle har oplevet lidt af det, som du beskriver og systemets åbenbare mangler. Desværre er kuratorer, som alle os andre, et broget "folkefærd", som kan give meget forskellige resultater.

Eks. havde jeg på et tidspunkt kontakt med en potentiel kunde, som viste sig at være en såkaldt "professionel" kreditfusker, idet han havde en samlet gæld på ca. 1. mio. kr. men ingen af de enkelte kreditorer havde et krav på mere end kr. 6-8.000, hvorfor han kunne ignorere stort set alle trusler om inkasso m.v. grundet gældens størrelse.

Hvis han endelig endte i fogedretten, så kunne han med god ro og i overensstemmelse med sandheden erklære sig insolvent, således han vil få fred i de næste 6 måneder.

De professionelle findes alle steder - Kunsten er at genkende dem inden, det bliver for sent.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:10

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:
Men der er det åbenbart ingen vilje til, hverken fra de forskellige instanser eller politisk side, sørgeligt - Næh en håbløs ændring af selskabsloven med et formål - Nedlæggelse af Smba og indførsel af et misfoster kaldet IVS (Iværksætterselskab). Det var så min "brok" for i dagWink

Her er vi på linie med hinanden. Omvendt tror jeg at både i revisorer og så advokater vil få mere at lave. Mit gæt er alt for mange løber træt i det administrative omkring selskabslovens krav og den naive tilgang om at man virkelig kan starte en virksomhed for 1 kr.

/Henrik

Det har du formentlig helt ret i - Jeg har da også talt med kollegaer og kunder om disse nye selskaber, hvor vi alle er enige om, at der aldrig vil blive tale om kreditgivning til disse selskaber, men derimod en personlig hæftelse fra kapitalejeren.

Hvis man i forbindelse med reel virksomhedsstart ikke har eks. kr. 80.000 eller alternativt kr. 50.000, så er spørgsmålet reelt, hvorvidt den påtænkte virksomhed overhovedet har et fornuftigt fundament og udgangspunkt.

Tonny

Tilmeldt 21. May 12
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 22:23

Hej Tonny

Det var skam heller ikke for at hænge kuratorer ud som gruppe - for de er som du skriver.

Men mere den med at det er pengene ( de værdier der er i firmaet ) der styrer om der bruges tid på sagen. For mig ligger der et stort element af følt (u)retfærdighed i dette. Og dermed at dem der svindler, ikke skal kunne føle sig alt for sikre på at undgå konsekvenser.

Også derfor startede jeg også med at skrive at det var alle os andre der kom til at betale den skyldige skat & moms. For det min opfattelse/erfaring at det skal være virkelig groft før regningen ikke ender hos os andre.

Det skal lige siges, at jeg har stor medfølelse for de mennesker der bliver ramt at uheld, tidernes ugunst m.m og som ender i en konkurs. Og de skal naturligvis have en chance til.

Men der er for mange som skruppelløst udnytter systemets overbærenhed.

Mvh

Niels

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)