Vi er to "ejere/ansatte" i vores virksomhed Style Guy. Vi kunne godt tænke os at begynde at trække lidt penge ud, når vi har "lyst". Men vi har ikke helt fået styr på hvordan det helt skal gøres. Firmaet står i min fars navn, fordi vi begge var under 18 da vi stiftede det. Nu min makker så blevet 18 og jeg om 2 måneder. Vi ved ikke helt om det er en idé at, få det til at stå i en af vores navne?
Men i hvert fald kunne vi godt tænke os at trække nogle penge ud på den rigtige måde. Vi er så meget i tvivl her, vi to skal vel stå som ansatte i firmaet og derved bliver betalt via et lønsystem? Er der andre måder at gøre det på?
Vi benytter Billys Billing som regnskabsprogram og står selv for regnskabet. Min far er intet med firmaet som sådan at gøre, udover at han lægger navn til.
jep som Jacob skrev - og overtager i selv, skal der ske en skattemæssig overdragelse også , så evt skatteforpligtelser for det gamle selskab opgøres og indberettes for det - og så overtager I ved køb til markedsværdi aktiver og til alt det vil jeg anbefale at få en revisor ind over
I vil jo også stå med en overvejelse om I som 2 personer jo så behøver et I/S hvor I hæfter solidarisk personligt og dermed kan kreditorer hente alt fra den ene af jer i første omgang - eller om I har råd til at stifte ApS OG I skal ha udarbejdet en ejeraftale som regulerer alt muligt mellem jer, ellers er to ejerskab som at sejle på en armeret sømine
Hvis I overtager selv, ja så hedder det ikke løn, for man tager ikke løn i personlig virksomhed men har overskud at bruge af - løs SKAT I PERSONLIG VIRKSOMED - men som Jacob siger - i kan oprettes som lønmodtagere i faderes firma og derefter få helt almindelig løn med a skat
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
jep som Jacob skrev - og overtager i selv, skal der ske en skattemæssig overdragelse også , så evt skatteforpligtelser for det gamle selskab opgøres og indberettes for det - og så overtager I ved køb til markedsværdi aktiver og til alt det vil jeg anbefale at få en revisor ind over
I vil jo også stå med en overvejelse om I som 2 personer jo så behøver et I/S hvor I hæfter solidarisk personligt og dermed kan kreditorer hente alt fra den ene af jer i første omgang - eller om I har råd til at stifte ApS OG I skal ha udarbejdet en ejeraftale som regulerer alt muligt mellem jer, ellers er to ejerskab som at sejle på en armeret sømine
Hvis I overtager selv, ja så hedder det ikke løn, for man tager ikke løn i personlig virksomhed men har overskud at bruge af - løs SKAT I PERSONLIG VIRKSOMED - men som Jacob siger - i kan oprettes som lønmodtagere i faderes firma og derefter få helt almindelig løn med a skat
Okay mange tak for dine inputs. Det letteste lyder nok til at gøre det som lønmodtager og det.