Har idag fået godkendt min cvr registring og import godkendelse. Men har lige et spørgsmål ang : import moms og alm salgs moms på varer til privat salg over webside Eksempel : Hvis jeg importere en varer fra Kina lad os sige En mobil telefon Køber den for 10000 kr uden moms ( der jo ikke moms på i Kina ) Så skal jeg betale importmoms dvs : 2500kr Sælger den for 20000kr med moms så har jeg tjent 7500kr - dem skal jeg betale skat af 7500 - 2 ca. = 3750kr Kan jeg så trække dem ud af firmaet og stikke i lommen Ps: er klar der er nogle udgifter til drift og told og importgebyr. Men det har jeg styr på er mere for og lave et simpelt regnskab så jeg kan forstå det. Skal jeg betale af hele beløbet altså moms af ? Mvh Jonas |
først og fremmest er der noget mere komplekse regler hvis det er en mobiltelefon du selv også skal bruge privat, da importmomsen så ikke fuldt kan modregnes som købsmoms, og hvis det er til dig selv, vil jeg sige, det er for kompliceret for dig men du skriver det også som videresalg og så
Du køber den for 10.000 uden moms ja, og bogfører og momsangiver så 25% af værdien = 2.500 som importmoms uden for EU under salgsmoms og samme beløb under købsmoms Jeg tror du har fået linket før - læs det et par gange - så er den ikke så vanskelig IMPORTMOMS
.Jonas :Sælger den for 20000kr med moms så har jeg tjent 7500kr - dem skal jeg betale skat af 7500 - 2 ca. = 3750kr
Kan jeg så trække dem ud af firmaet og stikke i lommen
Alt du regner køb og salg - regn uden moms - eller forvirrer du dig selv. Sælger den for 20.000 kr inkl moms hedder så - sælger den for 16.000 + moms
Momsen er så 4.000 men det er bare penge du opbevarer og skal gi til skat - minus din eventuelle købs moms i Danmark.
Så du har købt den for 10.000 (+ told og gebyrer som du skriver men dem glemmer vi) og du har solgt den for 16.000 kr og du har tjent 6.000 kr som du alt andet lig skal betale skat af
Nu har du jo så nok en del omkostninger mere, webshop og hvad ved jeg og du må jo lave et fuldt budget over alle forventede indtægter og udgifter for et helt år, og fortjenesten opgiver du i forskudsskema til skat, så du får betalt din skat.
Det er derfor alt for simpelt at sige du bare kan stikke noget i lommen, men VAR DET KUN den ene telefon og ingen andre indtægter og udgifter, og du tjente de 6.000 kr - og du ikke havde topskat, så ville du skulle af med ca 44% i skat og ha ca 3360 tilbage efter skat
Du kan også læse her om hvordan man fører REGNSKAB I PERSONLIG VIRKSOMHED bare det mest basale - og lidt om hvordan man får LØN I PERSONLIG VIRKSOMHED OG SKAT DERAF - men mit gæt er, at du vil ha nytte af at søge en økonomi person der vil lave din bogføring det første kvartal - søg på www.agera.dk og du vil se det ikke er så voldsomt dyrt og du får korrekt momsangivelse og sparer mange ærgelser og skatte betalinger
vh