Jeg har søgt lidt omkring på nettet, men synes det er lidt en jungel som jeg ikke het kan gennemskue. Jeg skulle jo nødig vælge det forkerte ;-) |
Hvordan laver jeg et Sitemap?
- 1
Generelt er der det at sige, at der ikke blot findes én type af sitemaps men to: XML / Google Sitemaps og så et gammeldags HTML sitemap. For at forstå forskellen, vil jeg forslå at du tager et kig på http://emil-blucher.dk/blog/xml-sitemaps-er-bjoernetjeneste/ Dernæst ville jeg gøre det klart for mig selv, hvorfor jeg ville have et sitemap. Er det fordi at Google ikke kan finde alle dine undersider på din hjemmeside eller webshop? Fordi at du ikke bliver indekseret hurtigt nok? Eller er det sidst men ikke mindst fordi, at du ønsker at forbedre din interne linkstruktur, og dermed styrke fjerntliggende undersider? Efter at have svaret på ovenstående 3 spørgsmål, samt læst mit blogindlæg, vil du sikkert komme frem til at et HTML Sitemap vil være det bedste valg for dig. I så fald er det ikke et spørgsmål om at lave sitemappet hurtigst muligt, men i stedet om at lave det bedst muligt. Og det bedste HTML Sitemap laves nu engang i hånden, ved at oprette en helt almindelig underside hvor du inkluderer maks 100 sider. Lav blot et link til den enkelte underside, samt en bindestreg efterfulgt med nogle få ord omkring hvad undertiden handler om. Lav derefter linjeskift og gentag igen. - Emil |
Tak for dit svar. Når du skriver maks 100 sider - mener du så maks 100 links til andre sider den undersiden du foreslår? På din måde bør man så gruppere siderne og/eller lave en stifinder struktur. Eller blot en række linier med link og beskrivelse for hvert produkt. Hilsen Erik |
1. Hvis du har wordpress 2. Hvis du har statisk hjemmeside i html |
Netop. Da du har over 100 undersider ville jeg gøre følgende:
Blot til din info, ser det ud til at din hjemmeside svarer med både www. og uden, samtidig med at canonical er sat op således at du fortæller søgemaskinerne at du har to forskellige webshops. Dette er en gigantisk SEO-fejl, som du bør rette snarest muligt, således at enten ikke-www laver en 301 redirect til www. (eller omvendt). Er det ikke muligt, kan du i stedet prøve at opsætte et korrekt canonical tag - men det første er altid at foretrække.
- Emil |
OK - det er det til at forstå - tak.
hmmm .... der er jeg så mere på glat is.... men tak fordi du gør opmærksom på det. Jeg må lige snakke med min webudvikler om dette. Jeg har søgt efter noget der på dansk beskriver hvad et Conoical tag er - uden held. Kan du forklare hvad det gør - og hvad der er galt ift. min side? TAK /Erik |
Hej igen Jeg har arbejdet lidt med et sitemap på en måde som det der forlsås i denne tråd. Når det er lavet vil Google selv "finde" det? - Hvis jeg tilføjer det via Google webmaster tools får jeg en fejlmeddelse: Dit sitemap vises som en HTML-side. Anvend i stedet et sitemap-format, der understøttes. Betyder det noget? |
Nej det betyder ikke noget. Inkluder blot et almindeligt link til dit .html sitemap i din footer, sidebar eller fra nogle almindelige undersider. Så skal søgemaskinerne nok finde siden. - Emil |
Tak for det :-) Det er allerede gjort. Du har tidligere skrevt noget omkring sitet længere oppe i tråden - noget Conoical tag og 301 redirect. Kan du forklare dette lidt nærmere for mig? Fortsat god søndag. /Erik |