Hej
Japan er ikke sværere end andre lande hvis man ved hvordan man gør. Der er blot så mange myter efterhånden omkring hvor svært det er. Det det oftest handler om er, at mange forsøger sig på det japanske marked, selv om de har produkter der ikke kan sælge i Japan. Eksempelvis har jeg haft mange eksempler på kunder, der vil sælge stearinlys, kaffekander, ølåbnere mv. til Japan. Japanere bruger ikke stearinlys til andet end pynt, da de er bange for ildebrand efter et jordskælv. Japanere bruger stort set ikke kaffekander. De drikker te, og kaffe drikker de oftest på en restaurant. I Japan er alt på dåser. Du køber ikke øl på flaske og en øloplukker er derfor ikke lige det rigtige at forsøge sig med i Japan osv osv. Jeg har utallige eksempler af den her slags.
Andre forhold der er vigtige er, om du er i stand til at yde den service en japansk virksomhed forlanger af dig. I Japan er kunden Gud. Dvs. i mange tilfælde må du sluge en lang række kameler. Hvis du viser at du er istand til at sluge kamelerne, så har du allerede der nået et stykke af vejen. Holder du stivnakket på din ret, kontraktens indhold osv. så er det at det går skævt.
Det er vigtigt at få vurderet sit potentiale inden man går i gang. Har du et produkt som fx er unikt og som japanerne gerne vil have fat i, så er der ingen problemer i at komme i gang på det japanske marked. Har du derimod et produkt som japanerne ikke specielt er interesseret i, så får du svært ved at komme igang, og knækker oftest halsen på det inden du har fundet ud af at det ikke gik.
Jeg vil derfor anbefale, at du får vurderet dine chancer inden du går i gang med markedet. Jeg assisterer gerne.
Mvh
Kim Pedersen
mx2Denmark