Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedtægter vs. anpartsoverenskomst (ApS)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 110
Fra  www.Motoriklegetoj.dk Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg sidder i processen med at stifte et ApS.

Herunder dokumenter som: Stiftelsesdokument, vedtægter og anpartsoverenskomst.

Jeg har bruget amino (selvfølgelig) og startvækst.dk

Jeg er dog i tvivl om hvordan praksis er p.t. ift. at gøre anpartsoverneskomsten gældende ift. til beslutninger truffet ved generalforsamling.

Jeg forstår på Jacob Trøjners blog -  (http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2010/01/20/ny-selskabslov-ejeraftaler-www-ditselskab-dk-anpartshaveroverenskomst-aktion-230-roverenskomst-aftale-mellem-anpartshavere-aftale-mellem-aktion-230-rer-af-advokat-jacob-t-248-jner.aspxat)    - at der direkte i vedtægterne måske skal henvises til anpartsoverenskomsten.

Men jeg er ikke helt sikker på om det er sådan man skal gøre nu for at få anpartsoverenskomsten til at blive gældende da artiklen (og lovændringen) er fra start 2010.

Nogen der kan give et par indspark?

Vh

-Søndergaard_

Fra Århus
Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 110
Fra  www.Motoriklegetoj.dk Skrevet kl. 17:42
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Bump

Den røg hurtig nederst i bunken - sender den lige op igen:)

Tilmeldt 23. May 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:12

Fra 1. marts 2010

Selskabslovens § 82. Ejeraftaler er ikke bindende for kapitalselskabet og de beslutninger, der træffes af generalforsamlingen.

Aktionær- og anpartshaveroverenskomster (ejeraftaler) kan derfor ikke længere gøres gældende på generalforsamlingen.

Løsning:

Man skriver bestemmelserne i overenskomsten ind i vedtægterne.

De skal normalt omformuleres og de skal have vedtægtsmæssig relevans.

Man må ikke henvise til overenskomsten i vedtægterne. Det medfører afvisning ved registrering.

Se vejledning: http://www.erhvervsstyrelsen.dk/file/307619/vejl_om_ejeraftaler.pdf

Lån evt. bogen "Vedtægter og Ejeraftaler" af Peer Schaumburg-Müller og Erik Werlauff på biblioteket.

Helst den nyeste udgave. Der er eksempler på vedtægter og ejeraftaler i bogen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:08
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Søndergaard

Anpartshaveroverenskomst hedder nu ejeraftale og der skal som minimum refereres til

den i vedtægten eftersom den ny selskabslov har problematisseret den hæderkronede gamle

overenskomst.

Der er sat grænser for gyldigheden af den ved siden af liggende ejeraftale og jeg vil råde dig

til at substantielt vigtige fx stemmeretsregler i ejeraftalen simpelthen rekapituleres som en del

af vedtægten.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)