Mit spørgsmål er hvordan tilføre jeg et eksisterende varelager, som er købt på markeder gennem mange år i mit regnskab ?
Skal jeg bare tilføre varelaget som varekøb/u moms?
Har du overblik over hvad det er købt til? Ellers burde det faktisk vurderes. Du skal så skyde det ind - jeg går ud fra vi taler en personlig virksomhed- ved at virksomheden "køber" det af dig, og ja uden moms.
Herved kommer virksomheden til at skylde dig f.eks. 5000 kr i status under mellemregningen og tilsvarende kommer der til at være et varelager med en værdi på de 5000 kr i status som derved balancerer. Virksomheden er ikke blevet rigere eller fattigere men skylder dig for varelageret og når det er solgt kan du få de penge ud uden skat, men det forudsætter du kan dokumentere værdien du sælger det ind til. Enten med dine købskvitteringer - eller uha - måske skal du ha en revisor eller hvad der kan være af eksperter på lige de varer - til at sige god for det
Når året er gået skal du så tælle varelager op - der kan jo være kommet en masse mere til, men dit startlager + alt det du køber under året minus det du har på lager 31/12-2013 vil vise hvad du har brugt og er så dit vareforbrug som er en udgift i driften.
En anden sag er så, at du nok bør operere med brugt moms hvis det er bar brugte ting du handler med. Der er meget klare regler der skal overholdes så google som en gal om det, eller lad en revisor rådgive, så du får dine fakturaer korrekt, men ideen er, at du istedet for at betale fuld moms af dit salg, kun skal betale moms af fortjenesten. start her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064614 og forsæt med at google og se til de er de nyeste, jeg har ikke kontrolleret (skat hedder genrelt old) men du ser jo hvad dato de er fra de forskellige
god vind med det
vh