Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksisterende varelager

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Opstart af virksomhed, som sælger brugte ting. 

Mit spørgsmål er hvordan tilføre jeg et eksisterende varelager, som er købt på markeder gennem mange år i mit regnskab ?

Skal jeg bare tilføre varelaget som varekøb/u moms?

Håber nogle kan hjælpe.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja

Når året så er gået tæller lageret op, debiter lager aktiver krediter lager ultimo i driften

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46622
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

kræms:

Mit spørgsmål er hvordan tilføre jeg et eksisterende varelager, som er købt på markeder gennem mange år i mit regnskab ?

Skal jeg bare tilføre varelaget som varekøb/u moms?

Har du overblik over hvad det er købt til? Ellers burde det faktisk vurderes. Du skal så skyde det ind - jeg går ud fra vi taler en personlig virksomhed-  ved at virksomheden "køber" det af dig, og ja uden moms.

Herved kommer virksomheden til at skylde dig f.eks. 5000 kr i status under mellemregningen og tilsvarende kommer der til at være et varelager med en værdi på de 5000 kr i status som derved balancerer. Virksomheden er ikke blevet rigere eller fattigere men skylder dig for varelageret og når det er solgt kan du få de penge ud uden skat, men det forudsætter du kan dokumentere værdien du sælger det ind til. Enten med dine købskvitteringer - eller uha - måske skal du ha en revisor eller hvad der kan være af eksperter på lige de varer - til at sige god for det

Når året er gået skal du så tælle varelager op - der kan jo være kommet en masse mere til, men dit startlager + alt det du køber under året minus det du har på lager 31/12-2013 vil vise hvad du har brugt og er så dit vareforbrug som er en udgift i driften. 

En anden sag er så, at du nok bør operere med brugt moms hvis det er bar brugte ting du handler med. Der er meget klare regler der skal overholdes så google som en gal om det, eller lad en revisor rådgive, så du får dine fakturaer korrekt, men ideen er, at du istedet for at betale fuld moms af dit salg, kun skal betale moms af fortjenesten. start her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064614 og forsæt med at google og se til de er de nyeste, jeg har ikke kontrolleret (skat hedder genrelt old) men du ser jo hvad dato de er fra de forskellige

god vind med det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarSmile

Jeg havde tænkt mig at dokumentere varerne ved hjælp af billeder (har nogenlunde overblik over hvad jeg har givet for det, dog uden kvitteringer), det har SKAT sagt delvist god for. Har rigtig mange varer så det bliver noget af en opgave. Med hensyn til brugtmomsordningen er det præcis den løsning jeg vil benytte mig af. Men har store problemer med at finde et program som kan håndtere dette. Så løsningen på dette må nok være i kassekladen at bogføre mine salg u/moms i det valgte regnskabsprogram og så ved hver periode selv udregne den skyldige moms. ( jeg går udfra det ikke er en løsning at benytte excel til dette?)

Tilmeldt 22. May 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lille et bonus spørgsmålSmile

Skal det eksistrende varelager så medregnes som køb ved den først kommende momsafregning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46622
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det varelager der er købt uden moms fra dig skal slet ikke påvirke momsafregning hvis du ikke kører brugtmoms. Det er i det hele taget overordnet set slet ikke lager som har noget med moms at gøre men indkøb og salg og moms opstår altid KUN når den tydeligt fremgår af fakturaen og op fakturadato som overordnet regel

Bruger du brugtmomsordningen skal du dokumentere alt - også meget vigtigt ved fakturaen til kunderne, og her er samlemetode (men stadigt ikke hele lageret men ændringen  - og individuel - ganske kompliceret stof men jeg tror du har fået links tidligere, så google brugtmoms - jeg vil ikke rode mig ud i yderlige da jeg ikke selv har brugt det - kravene er meget specifikke, ellers får man store problemer med moms, så tag nu faktisk hellere og tal med en revisor der har forstand på brugtmoms (bør alle vel ha i det fag) og få ham til at gennemgå dine procedurer - det vil nok være gode penge at gi ud

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)