Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse selvstændig og ansat.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Oct 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej.
Jeg har nogle spørgsmål angående a-kasse, når man har virksomhed ved siden af fuldtidsarbejde.
Jeg er funktionæransat 37 timer om ugen, ved siden af, har jeg en virksomheden sammen med min bror, virksomeden er et I/S.
Pt. er ca. 1/16 af min årsindkomst, tjent i min egen virksomhed.
Min plan er at oprette ApS på et tidspunkt.
Giver det mening at melde sig ind i en a-kasse for funktionærer, når jeg tjener penge ved siden af? Eller er det smartere at melde sig ind i en a-kasse for selvstændige? Har virksomhedsformen betydning for valget af a-kassen? Har indkomsten i egen virksomhed betydning for valget af a-kassen?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57

Du skal i alle fald meddele din a-kasse at du har virksomhed. Du vil ikke kunne få dagpenge hvis du har virksomhed - den vil skulle lukkes, også hvis du opsiges fra dit funktionærjob.

Du vil kunne optjene dagpenge også som selvstændig, men det giver ikke mening når du i forvejen gør det, så der er du dækket, men skulle du miste dit job og ville køre videre kun som virksomhed, så bør du melde dig i en a-kasse for selvstændige, da de er bedre til at beregne optjeningsretten, som baserer sig på dels indtjening dels omsætning og aktivitet som selvstændig - hvor man skal kunne vise fuld tid, for at få dagpenge hvis man så slutter som selvstændig også

Du kan jo har fordel af selve fagforeningen som funktionæransat og skal måske bare meddele der, at du også driver virksomhed - ellers er ASE god

Læs mere her om supplerende dagpenge som også omfatter lidt om om DAGPENGE OG SELVSTÆNDIGE 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Oct 08
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:12

Hej John

Tak for dit svar.

Smider jeg ikke penge ud af vinduet til a-kassen, når jeg alligevel ikke vil kunne modtage en krone fra dem, så længe jeg har en virksomhed ved siden af, som tjener penge?

Mvh.

David

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41

jo hvis du absolut vil køre videre som selvstændig og kan klare dig for de 1/16 af lønindtægten som jeg synes jeg husker noget om du skrev. Vil du det og tror du på at den indtægt kan øges så du ikke behøver dagpenge, så er det spild

Omvendt er der mange selvstændige som er med i a kasse - og det er jo for at kunne få dagpenge hvis deres selvstændige virksomhed går ned - baseret på den omsætning og indtjening de havde som selvstændige medens virksomheden kørte OK - og de må så hvis de ser det ikke går, lukke ned og søge dagpenge.

Det er en forsikring - og det er spild af penge hvis man er sikker på man vil forsætte med virksomhed altid

Det var et dumt link jeg gav dig, ikke det jeg troede - de korrekt om SELVSTÆNDIG OG DAGPENGE ER HER

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)