Jeg går med tanker om at flytte syd på når jeg er færdig med min uddannelse om et års tid.
Det er sådan jeg har arbejder som DJ ved siden af mine studier, og nu vil jeg gerne til det store udland for at prøve kræfter af.
Min plan er den at flytte til Spanien. Men da jeg er DJ kan jeg godt risikere og få tilbudt gigs i DK f.eks. engang om måneden, Hvordan fungere det med skat, skal jeg betale spansk eller dansk Skat hvis jeg har adresse og er fast boende i Spanien? Får man en form for fradrag hvis man tager den lange vej til arbejde, altså om det overhovedet ville kunne svarer sig for mig at beholde nogle af de gigs jeg har i DK, eller skal jeg droppe dem helt også finde nogle flere gigs i det spanske?
Mht. skat så kommer det an på dobbeltbeskatningsaftaler og der skal du have fat i en revisor. Jeg så lige at fx Visma giver en times gratis rådgivning?.
Mht. fradrag så får du ikke personligt fradrag af rejsen til DK, da du (sådan læser jeg det) betaler flybilletten igennem dit firma. Du skal dog være opmærksom på at du skal have en vis størrelse omsætning og aktivitet før skat anerkender dit firma som andet en hobbyvirksomhed. Du får eksempelvis ikke lov at omsætte for kr. 1000 en lørdag aften også trække fly/hotel på kr. 5.000 fra i udgifter og modregne underskuddet i personligt ejet virksomhed i anden indkomst med den argumentation, at du alene tog til DK for at afholde det anførte arrangement (beklager hvis den blev lidt langhåret).
Se om du kan få dine gigs til at passe med at du alligevel skal besøge DK eller samle dem sammen? også overvej den gratis revisortime.
du skal ofre enten en revisor eller ca 400 kr for at bede skat om bindende svar. Umiddelbart vil du ikke få mulighed for at ha en underskud på forretningen, men hvis du kan påvise, at du alene flyver herop til et gig (det tror jeg kan blive vanskeligt med familie og andet) og driver du det seriøst nok med tilstrækkelig indtjening, så mås
Ellers vil du max kunne fratrække flyrejsen, men som nævnt ikke få underskud samlet godkendt
Jeg ville anse det for usædvanligt med konstruktionen og ville derfor nok, enten max tage fradrag uden at få underskud samlet - eller bede skat om bindende svar og bruge de små penge på det
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER