Jeg synes, at jeg har søgt lige omkring, men har ikke fundet en hel klar afgørelse på denne situation:
Vi er to partnere, som hver har indbetalt kr. 62.500 af vores private midler for at oprette et Aps (i holding / datter konstruktion). Vi har nu allerede faktureret for et større beløb i vores datterselskab, således at vi på den måde kan opfylde 125.000-kroners kravet. Mit spørgsmål er nu: Kan vi trække vores egne penge tilbage igen?
Nej det kan I ganske rigtigt ikke, som Hillswalk skriver, - men den af jer, som eventuelt ikke sidder, som direktør i selskabet, kan få et lån af dette, - på f.eks. 62.500,- -, eller endog 125.000,-, og så låne det halve videre, til den af jer som sidder som direktør, - for efterfølgende, at betale lånet tilbage, når I engang, kan få udbytte fra selskabet. Dette forudsætter naturligvis, at dette engagement, ikke berører selskabets anpartskapital, og i en vis grad, at det ikke berører selskabets soliditet, - hvis I har optaget lån/kreditter i selskabet.
Anpartsselskabsloven - samt aktieselskabsloven... - kan ikke lige huske paragraffen på stående fod, men mener det enten er § 48/52 i anpartsselskabsloven.
Jamen du har jo ret Karsten, - apsl. § 49, - så har jeg en revisor, jeg skal have fat i, - Jeg har nemlig selv praktiseret det, for nogle år tilbage, EFTER RÅD FRA EN STATSAUT. REVISOR, - men fint nok, at du var vågen, og jeg skal skyndsomst, trække mit forslag, i denne tråd, tilbage !
Kan lige supplere med, at der jo rent praktisk ikke sker så meget, hvis ledelsen eller aktionærerne låner penge hos selskabet. Det er, som skrevet, ulovligt jf. anpartsselskabslovens § 49. Det medfører en supplerende oplysning i årsrapporten (uafhængig revisors påtegning), og så skal der (hvis renteloven skal overholdes) ske forrentning af lånet (med den gældende diskonto + 4%).
Det er først hvis selskabet drejer nøglen om, at det begynder at betyde, at selskabets ledelse kan ifalde ansvar. - hvilket dybest set betyder, at ledelsen kommer til at hæfte for gælden. (det er min opfattelse af, hvordan tingene hænger sammen)
Jeg tror helt klart, at "Din opffatelse" er rigtigt, - og netop mht. selskabets gældsforpligtelser, og potententiale for at "dreje nøglen om", gør jeg også i mit primære (fejlagtige) indlæg, opmærksom på selskabets soliditet. Det er dog også mulig, for EogS at ikende bøde for forseelsen (Som jeg er orienteret).