Hej Aminoer.. Jeg rykker 1/6 mit kontor til et erhvervslejemål, hvor jeg hidtil har siddet på hjemmeadressen. Min månedlige husleje er 5500,- og skal betales kvartalsvis - Det vil sige at jeg får en regning på 16500 + moms, skal jeg bare trække denne regning fra ligesom alt andet jeg køber? og de 66000 i alt om året skal vel trækkes fra overskuddet som jeg har angivet på min selvangivelse? Kontoret er fuldt møbleret for 12000 + moms hvilket jeg også får en regning på... men dette er et depositum, som efter en 4 års periode går i 0 pga. slitage osv. Kan denne også trækkes fra? Fortæl mig om jeg er helt forkert på den :) Med venlig hilsen |
WEBoptimist.dk:Min månedlige husleje er 5500,- og skal betales kvartalsvis - Det vil sige at jeg får en regning på 16500 + moms, skal jeg bare trække denne regning fra ligesom alt andet jeg køber? og de 66000 i alt om året skal vel trækkes fra overskuddet som jeg har angivet på min selvangivelse?
ja - da det jo er med moms som du skriver, så lav en konto til husleje med moms og bogfør som helt normal udgift der - for den måned huslejen omfatter (betaler du forud må du bogføre for den korrekte periode eller betaler depositum, så skal det jo ind som aktiv i status da det er gæld fra husejer til dig)
Hvis dit overskud i budget går ned tilsvarende (at der ikke er sket andet) ja så for du jo mindre skat
WEBoptimist.dk:Kontoret er fuldt møbleret for 12000 + moms hvilket jeg også får en regning på... men dette er et depositum, som efter en 4 års periode går i 0 pga. slitage osv. Kan denne også trækkes fra?
uh - den var lidt sværere, for hvad er det for en aftale - de der møbler køber du ikke og du lejer ikke, du nærmest leaser for et engangsbeløb -
Købte du dem, skulle du afskrive dem helt normalt, men den her variant - hvor du vel kan få penge tilbage -måske 3/4 efter 1 år og ½ efter 2 år - der vil du jo max kunne tage 1/4 del som udgift per år. Jeg ville når det er over 4 år og på den lidt sjove måde med depositium, tage 1/4 i udgift per år, d.v.s. hvis du betaler 12.000, så 3.000 kr som udgift til møbler, og 9.000 aktiveret som depositum møbler og så næste år igen 3000 i udgift, som du reducerer depositum med til nu 6.000 osv.
Dette forudsat det svarer til det beløb du kan få tilbage hvis du stopper efter mindre end de 4 år - men her kan der sagtens være nogen med BEDRE RÅDGIVNING?