Jeg selv og en jeg arbejder en del sammen med har siddet og snakket omkring ApS'er. Årsagen til at vi har snakket om det er at jeg har overvejet at få lavet min virksomhed om til et ApS i forbindelse med en mulig udvidelse til bolig køb -> renovering -> salg. Det er kun i overvejelser lige nu og sker intet i mange måneder. Men vil gerne have undersøgt det hele hurtigt, så jeg eventuelt kan få ideen smidt i skuffen eller udført og vi faktisk kan få noget ny viden. :) Der er 1000 spørgsmål som vi har snakket om , men et af dem vi ikke har kunne finde et svar på er i forbindelse med det faktiske køb af et hus. Tænkt eksempel: Jeg laver firmaet om til et ApS og har de 80.000 i kapital (nu snart 50.000 med nye regler). Køber et hus med et lån fra bank eller kreditforening og bruger 50.000 fra egenkapitalen til salær og de udgifter i den forbindelse. Efter hvad jeg har læst mig frem til så må man godt dette, da værdien stadig er i virksomheden, bare i form af et hus? Bliver hus så solgt så skal der penge eller anden værdi ind som egenkapital igen. Ville så være penge her. Hvis nu så det nye ApS bliver lukket / afviklet, ikke konkurs. Hvad så med huset... Det er jo ejet af ApS'en. Kan jeg overtaget det og hvordan gøres det.. Går ud fra der skal betales skat af det så.. og hvad er det så der skal betales af, er det husets værdi, det oprindelige beløb eller hvad er det? Håber der er en som kan hjælpe med disse spørgsmål, så vi kan komme videre i vores spændende samtale og faktisk er sikre på hvad der sker. :D ** Husk det er tænkte eksempler og ikke noget som er sket og måske heller ikke gør. Bare tanker ** |
Det der skal du tage med en revisor ud fra de helt konkrete tal, for det er ikke normalt en god ide at ha dit hus inde i dit aps
Du må godt bruge husets værdi - den absolutte friværdi som aps kapital - men skydes de ind som hus skal det ske som apportindskud = koster en del, stiftes selskabet i stedet og køber hus er det enklere MEN
Der er ikke nødvendigvis noget at hente på renten som nu ligger i et ApS i stedet for personligt fradrag OG sælges huset og er ejet af ApS gælder også andre regler OG du skal bo til leje og betale leje til dit ApS og der er meget voldsomme krav til lejefastsættelsen og går ApS konkurs, så er huset en del af ApS 'et og tilhører kreditorerne - Min fornemmelser er, drop det, hvis det handler om eget hus - men tal med revisor om de helt konkrete forhold og tal