Jeg er ved at være klar med design og prototype til et plast produkt som jeg forestiller mig skal sælges i supermarkeder. For at teste om der er interesse for produktet forestiller jeg mig at få produceret et begrænset antal og gennemføre markedstest. Men hvordan gør jeg det bedst: Går jeg til supermarkeder i nærheden og spørger om jeg må stille et bord op en dags tid?
Eller finder jeg de mulige distributører af produktet, og kontakter dem først?
En anden mulighed kunne være at sælge mit produkt-design til producenter af produkter i samme kategori. Men hvordan gør man lige det, og er det en god ide?
Du kan prøve at ringe og tale med EyeReply. De laver eyetracking, som bl.a bruges til product placement etc. Det kan være de kan hjælpe dig. Sofie Bech hedder hende du skal tale med.
Når man markedstester i detail handlen er det vigtigt at lave en reel test. Altså lave en test på de vilkår et produkt vil have i butikkerne. Derfor skal det være en hylde vare. Ihvertfald i supermarkeder. Jeg ville dog overveje om det er supermarked der er rigtigt. Specielt fordi at man i Supermarked som nyt produkt meget sjældent bliver opdaget. Kunderne går efter produkter de kender og det der står på indkøbslisten.
I forhold til distributører, så er der en lang række gode distributører. Det kommer dog i høj grad an på produktet, den beskyttelses du har, nyhedsværdien osv.
Du er velkommen til at smide en PM, så skal jeg se om jeg kan hjælpe dig i retning af nogen.