Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

CVR-nummer?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går med overvejelser om at starte online virksomhed (hosting, grafik, m.m.), men jeg har aldrig tidligere været momsregistreret, så det er lidt svært at vide hvor man starter.

Skal man f.eks. blive momsregistreret fra starten, eller vente til omsætningen overstiger de 50.000 kr?

Jeg mener, de første par år kommer omsætningen sandsynligvis ikke over de 50.000 kr, men der kunne sagtens være udgifter for 25.000 - 30.000 kr om året, og dem vil jeg jo gerne have mulighed for at kunne trække fra.

Og hvordan og hvor meget kan man trække fra?

Jeg er pt fuldtidsansat og tjener omkring de 340.000 om året, så hvis jeg starter virksomhed ved siden af, kan man så trækker udgifterne fra i skat...?

Edit: Så har jeg fået læst lidt mere, og umiddelbart er det vist ikke klogt at blive momsregistreret før omsætningen når de 50k. Dog er det lidt ærgerligt, at man så ikke kan gøre noget ved alle udgifterne :/

Fra Struer
Tilmeldt 30. May 10
Indlæg ialt: 485
Fra  Rolcera Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej lundorff,

Du kan stadig godt trække udgifter fra selvom du ikke er cvr registreret :)

Husk på at din a-kasse ikke bliver glad for, hvis du bliver selvstændig :)

Hvis du vælger ikke at blive cvr registreret endnu, så før stadig et regnskab med dine indtægter og udgifter, og før overskud i rubrik 111. Du må naturligvis ikke lave underskud, når ikke du er selvstændig erhvervsvirksomhed.

Mvh. Lars Thomsen

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 2. Jul 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange takker begge 2, det var lige hvad jeg søgte.

Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Thomsen:
Husk på at din a-kasse ikke bliver glad for, hvis du bliver selvstændig :)

Hvad mener du med det? Min a-kasse siger da ikke et kuk..

Tilmeldt 20. Jul 08
Indlæg ialt: 225
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars kan naturligvis selv svare, men mon ikke han mener, at man kan få problemer med a-kassen, hvis man skulle miste fuldtidsjobbet og gerne vil have dagpenge? Inden siger de nok ikke noget, bare de får deres kontingent.

Beskyt dig og din familie mod jordstråler, elektrosmog og radon - se hvordan på www.basishelse.dk

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Gongra, ja tak, det var netop det, jeg mente :)

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Gongra:
Lars kan naturligvis selv svare, men mon ikke han mener, at man kan få problemer med a-kassen, hvis man skulle miste fuldtidsjobbet og gerne vil have dagpenge? Inden siger de nok ikke noget, bare de får deres kontingent.

jo vist kan Lars svare - men vi er jo ivrige. Nej de siger ikke spor - men du skal endeligt sørge for, at du står noteret for at være selvstændig hvis du er det ved siden af andet arbejde. Det er bla.a. fordi hvis du i en periode ikke har fast arbejde, så KAN du stadigt optjene dagpenge ret via din selvstændige virksomhed MEN - bliver du så arbejdsløn i forhold til dit faste arbejde, så vil kravet være, at du skal lukke din virksomhed (nedlægge CVR) inden du kan få dagpenge.

Er man i hovedsagen selvstændig og har sin indtægt der, skal man overveje en a-kasse for selvstændige, ex ASE da de har langt mere erfaring i at beregne dagpengeret ud fra en selvstændigs aktivitet, end mange almindelige a-kasser

Til trådstarter, ja så kan de udgifter som beviseligt er nødvendige for at have indtægterne trækkes fra indtægterne - men der skal være helt direkte sammenhæng når du ikke har virksomhed så du kan ikke bare fare ud og købe en computer og en ipad og trække hele udgiften fra en indtægt og så siden bare beholde aktiverne selv til privatbrug - men direkte udgifter for at få indtægten kan trækkes fra og angives som nævnt ved at bede om udvidet selvangivelse rubrik 111) og forskud (rubrik 221) http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1789598 

Du må ikke angive et samlet underskud

Vær også opmærksom på, at du ikke risikerer at kommer over 50.000 på 12 lbd måneder, for så skal du af med moms på alt det som du ikke var registreret for + bod . læs evt her om HVORNÅR SKAL JEG MOMSREGISTRERES

VH

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Jan 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Nordjysk Skribent Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil lige byde ind.

Du skal i hvertfald passe på, hvis du ikke momsregistrere dig fra starten. Hvis du kommer til at tjene over 50.000 vil det betyde, at du skal betale moms med tilbagevirkende kraft, hvilket vil blive dyrt for dig, eftersom du ikke har opkrævet moms af dine kunder.

Du skal også være opmærksom på, at når du ikke må tjene mere 50.000 om året så menes der ikke fra nytår til nytår eller lignende. Der menes fra en hvilken som helst dato i året og så 12 måneder tilbage. Der skal altså ikke meget til før du overstiger de 50.000.

Hvis du derfor undlader at momsregistere dig nu og venter til at du har tjent 49.900 kr betyder det også at du stadig skal betale moms af de penge du allerede har tjent, hvis du overstiger den kritiske grænse på 50.000.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46459
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nita Andersen:
Hvis du derfor undlader at momsregistere dig nu og venter til at du har tjent 49.900 kr betyder det også at du stadig skal betale moms af de penge du allerede har tjent, hvis du overstiger den kritiske grænse på 50.000.
ikke nok med det - moms af det man omsatte inden man som nu registreret overskred 50 t grænsen + generelt en bod på helt samme beløb da manglende momsregistrering ses som grov uopmærksomhed af moms/skat - så helt korrekt - man skal IKKE overskride eller betragte de 50 t som en bundgrænse man er fri for moms på

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)