Hej Amino'er.
Jeg har længe gået og leget med tanken om, at bygge en ny mediemulighed, både til mig selv, men også til den almene befolkning.
Men der er et par hager jeg skal over først.
Vi er jo i en tid, hvor smart-TV, topbokse, Raspberry Pi osv. dominere et marked for mediestreaming.
Mange med et smart TV smider jo en NAS boks op i hjemmet og derefter sender familie billeder osv. via DLNA, hvilket jo også er en fin løsning, dog en smule besværlig hvis hr. og fru. jensen (eller min kæreste), selv skal sætte det op og få det til at fungere.
Det er her jeg vil ind i billedet.
Min tanke er at bygge en samlet løsning, hvor det er så nemt så alle kan følge med.
Har testet et par systemer, da jeg selv kan bygge sådan noget, det eneste jeg ikke kan er, at programmere, men det har jeg allerede folk der sikkert meget gerne vil.
Hvad går det hele ud på?
Løsningen er meget simpel. Det er en lille boks på størrelse med et DVD-Drev (17x17 cm cirka), som simpelthen bliver gemt væk hvor man nu vil, et skab eller lign. f.eks.
I denne boks ligger et simpelt Linux/Android system, alt efter hvad programmørene syntes er nemmest at programmere funktionerne på.
Ud over dette, så er der et Blu-Ray drev og en 2.5" harddisk indbygget (størrelsen på harddisken vil variere).
Det hele bliver opbygget via et SoC (System on a Chip) kort, som ikke kræver den store køling, eller bruger noget strøm.
Meningen med denne boks er så, at man skal kunne rippe sine DVD'er ned på harddisken, hvilket vil fungere helt automatisk når man sætter en DVD i drevet, den vil selv (Alt efter DVD) navngive filmen og ligge den i den rigtige mappe.
Ud over dette er der selvfølgelig mulighed for at smide alverdens SD kort ind i den, hvorefter den selv henter familien billeder ned, og ligger dem ind i en anden mappe.
Denne mulighed er der selvfølgelig også med Video Kamera.
Men hvordan skal man så kunne se alt dette på sit TV?
Ja, det er her tricket kommer.
Med til boksen følger der så en meget lille PC, som faktisk minder om en USB dongle, forskellen er bare, at denne sætter direkte til fjernsynet via HDMI porten.
Denne HDMI dongle forbinder derefter automatisk med selve HTPC Boksen, dette skal foregå via Wireless N i testperioden, planen er at det selvfølgelig skal køre via den nye Wireless ca standart, som kan streame 1080p uden ballade.
Der er selvfølgelig også en fjernbetjening med til HDMI Donglen så du kan navigere rundt i dine film, billeder, musik osv.
Herfra kan du også ændre titler på alle dine filer.
Det hele kommer selvfølgelig til at køre på Open-Source software, så hjemmeudviklerne kan lave nye sjove ting, eller apps til denne medie løsning.
Ved godt det er en smule rodet, og er ikke helt nemt at forklare, men har prøvet så vidt muligt.
Spørgsmålet er så bare, er dette noget du ville bruge? Eller kan se andre bruge?
For som sagt, så er der jo ekstremt mange løsninger til dette. Der hvor denne løsning skal skille sig ud er simpelthen brugervenlighed.