Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Idé til ny mediemulighed - Ville du bruge det?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 8. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg har længe gået og leget med tanken om, at bygge en ny mediemulighed, både til mig selv, men også til den almene befolkning.
Men der er et par hager jeg skal over først.

Vi er jo i en tid, hvor smart-TV, topbokse, Raspberry Pi osv. dominere et marked for mediestreaming.
Mange med et smart TV smider jo en NAS boks op i hjemmet og derefter sender familie billeder osv. via DLNA, hvilket jo også er en fin løsning, dog en smule besværlig hvis hr. og fru. jensen (eller min kæreste), selv skal sætte det op og få det til at fungere.

Det er her jeg vil ind i billedet.
Min tanke er at bygge en samlet løsning, hvor det er så nemt så alle kan følge med.
Har testet et par systemer, da jeg selv kan bygge sådan noget, det eneste jeg ikke kan er, at programmere, men det har jeg allerede folk der sikkert meget gerne vil.

Hvad går det hele ud på?
Løsningen er meget simpel. Det er en lille boks på størrelse med et DVD-Drev (17x17 cm cirka), som simpelthen bliver gemt væk hvor man nu vil, et skab eller lign. f.eks.
I denne boks ligger et simpelt Linux/Android system, alt efter hvad programmørene syntes er nemmest at programmere funktionerne på.
Ud over dette, så er der et Blu-Ray drev og en 2.5" harddisk indbygget (størrelsen på harddisken vil variere).
Det hele bliver opbygget via et SoC (System on a Chip) kort, som ikke kræver den store køling, eller bruger noget strøm.
Meningen med denne boks er så, at man skal kunne rippe sine DVD'er ned på harddisken, hvilket vil fungere helt automatisk når man sætter en DVD i drevet, den vil selv (Alt efter DVD) navngive filmen og ligge den i den rigtige mappe.
Ud over dette er der selvfølgelig mulighed for at smide alverdens SD kort ind i den, hvorefter den selv henter familien billeder ned, og ligger dem ind i en anden mappe.
Denne mulighed er der selvfølgelig også med Video Kamera.

Men hvordan skal man så kunne se alt dette på sit TV?
Ja, det er her tricket kommer.
Med til boksen følger der så en meget lille PC, som faktisk minder om en USB dongle, forskellen er bare, at denne sætter direkte til fjernsynet via HDMI porten.
Denne HDMI dongle forbinder derefter automatisk med selve HTPC Boksen, dette skal foregå via Wireless N i testperioden, planen er at det selvfølgelig skal køre via den nye Wireless ca standart, som kan streame 1080p uden ballade.
Der er selvfølgelig også en fjernbetjening med til HDMI Donglen så du kan navigere rundt i dine film, billeder, musik osv.
Herfra kan du også ændre titler på alle dine filer.

Det hele kommer selvfølgelig til at køre på Open-Source software, så hjemmeudviklerne kan lave nye sjove ting, eller apps til denne medie løsning.

Ved godt det er en smule rodet, og er ikke helt nemt at forklare, men har prøvet så vidt muligt.

Spørgsmålet er så bare, er dette noget du ville bruge? Eller kan se andre bruge?

For som sagt, så er der jo ekstremt mange løsninger til dette. Der hvor denne løsning skal skille sig ud er simpelthen brugervenlighed. 

Fra København
Tilmeldt 30. May 05
Indlæg ialt: 409
Fra  Nanomedia Skrevet kl. 13:08

Hej Sebastian

Dette er ikke ment som en kritisk kommentar, men nysgerrighed og måske en hjælp til dig til at kunne forklare idéen for friske øjne; altså at kunne skære det ind til benet til 'the-elevator-pitch.'

SÅ!!!! :)....

...... forklar mig hvorfor det er nemmere end en hard disk recorder eller bare at stikke sin USB dongle direkte i fjernsynet? (De fleste af de nye fladskærme har det jo som standard efterhånden med USB-nøgler)

// Brokop

http://brokop.com/

Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:13

Hej Sebastian,

Du kan også bruge Cloud-løsninger som Just-Stream.com - Der uploader du bare dine film, og kan derefter streame dem direkte fra skyen fra din computer, smartphone eller tablet - Ret nemt og smart :)

Mvh

Fra Næstved
Tilmeldt 8. Apr 08
Skrevet kl. 13:15

Idéen er, at du har det hele samlet et sted.
Du skal ikke have USB nøgler liggende rundt omkring, DVD film stående fremme på hylderne, hjemmevideoer både på PC'en og på diverse eksterne medier :-)

Hvis nu du vil vise familien jeres nyeste ferie-billeder, så skal du hen på din PC, kopiere billederne ned på en USB nøgle, sætte den i TV'et og som regel trækkes med et langsomt og grimt design på skærmen uden de store muligheder :-)

De fleste nye TV kan dette ja, men f.eks. med hjemmevideoer, så er det ikke alle TV der automatisk understøtter alle fil typer :-)

Og tager imod alle kommentarer med kyshånd, især når de er konstruktive som din :-)

Håber du kan se hvad jeg mener nu, ellers så spørg gerne mere ind til det :-) 

trjbruger:

Ja, har godt set disse tjenester, men kan disse streame til TV der f.eks. er 3 år gamle? Hvis ikke mere ;-)
Ud over dette, så er meningen også at dette skal være nemt, ingen opretning af bruger forskellige steder (andet end hvis du vil bruge Netflix osv.).
Så er der også mange "IT-Forskrækkede" som stadig ikke vil ty til cloud løsninger, da de jo ikke ved hvor deres filer ender hen af :-)
Derfor har du netop din helt egen "server" til det i hjemmet :-)
Denne vil selvfølgelig også tilbyde en backup løsning via tilslutning af ekstern harddisk.
På den måde ved du altid hvor alle dine billeder og film er :-) 

Tilmeldt 23. Nov 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:35
Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jan 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 13:45

Hej Sebastian.

Jeg syntes det lyder rigtig spændende. Jeg har tidligere gået med lignende ideer, men nu mest fordi jeg savnede et projekt som kunne kombinere min 3D printer og en Raspberry Pi :)

Har du taget et kig på XBMC? Det var min umiddelbare idé. Det er et open-source mediecenter som jeg har benyttet i mange år med stor tilfredshed, kørende på en laptop, forbundet til fjernsynet. Det kan også installeres som standalone linux system. Hele sourcekoden er tilgængelig på GitHub her. Det er bygget så du kan streame til det over de fleste protokoller og er bygget med skinning engine så man uden det store besvær kan bygge sit eget skin. Desuden findes der allerede en del smartphone apps til at kontrollere XBMC og siden det er open-source burde det ikke være noget stort problem for en udvikler at lave en app specifikt til dit projekt. Så kunne man også slippe for ekstra fjernbetjeninger.

Personligt ville jeg ikke gå så meget op i at den kunne gemmes i et skab, et HDMI kabel til fjernsynet ville være fint. Vigtigere ville det være at den havde trådløs forbindelse så jeg kunne få uploade mine film/billeder/musik fra computeren til boksen.

Fra Dianalund
Tilmeldt 11. Apr 09
Indlæg ialt: 888
Fra  Ringhus.dk Skrevet kl. 13:48

Det lyder interessant.

Jeg bruger i dag en computer som ligger i skabet under tv'et, på den har jeg installeret Ubuntu, og smidt xbmc oven på.

det eneste jeg ikke kan lide ved dette setup, er at jeg ikke kan se netflix, viaplay, tv2 play, osv. så skal du lave sådan et system, skal du sørge for at få bygget disse funktionaliteter ind.

Fra Roskilde
Tilmeldt 31. Jan 06
Indlæg ialt: 177
Skrevet kl. 13:53

Michael R. Gertz:

det eneste jeg ikke kan lide ved dette setup, er at jeg ikke kan se netflix, viaplay, tv2 play, osv. så skal du lave sådan et system, skal du sørge for at få bygget disse funktionaliteter ind.

Jeg er enig, men XBMC er også bygget til at køre små "apps" eller plugins. Jeg har tidligere haft et plugin som kunne vise DR's programmer og ved der også findes til for eksempel Facebook browsing (Det bliver lidt som et smart-tv). Om der findes til Netflix, TV2 osv. ved jeg ikke. Men om ikke andet er XBMC bygget til at nemt at kunne integrere den slags services.

Fra Næstved
Tilmeldt 8. Apr 08
Skrevet kl. 13:57

trjbruger:

kan godt følge idéen med Just Stream, og ser jo ud til at det er en ganske fin løsning ;-)
Dog syntes jeg ikke at det overlapper med min idé, da du jo bla. ikke kan rippe film osv direkte derhen på :-)
Hvis jeg f.eks. lige har taget 400 billeder fra min ferie til egypten, der vil det med den gennemsnitlige danske upload hastighed, tage lidt tid at få lagt disse billeder på Just Stream, derefter tilkoble sin tablet eller lign. via HDMi til sit TV, finde billederne frem på tabletten, og så vise dem på TV'et med en tablet i hånden :-)
Kan godt se, at det minder en del om min idé, men det produkt jeg påtænker skal have minimum besvær, her skal du bare smide SD kortet i kortlæseren, og derefter vente 2-3 min, bang så ligger de på dit TV med det samme, og kan styre via fjernbetjeningen :-)

Casper:

Ja, har haft XBMC i tankerne, eftersom det allerede er udviklet til det fleste af disse funktioner ;-)
Dog har jeg ikke undersøgt om XBMC har automatisk funktion til at læse fra SD kort og gemme et andet sted, plus ripning af film?
Men er helt klart værd at undersøge :-)
Dog leger jeg stadig med hardware pt. for at få det hele til at spille sammen, derefter vil jeg prøve forskellige systemer til GUI :-)

Den vil have trådløs funktion, med f.eks. Windows 8 app, eller lign. så man kan overføre filer frem og tilbage ;-)
Dog hvis du bare vil sætte en boks direkte til TV'et, så findes der jo allerede løsninger som Boxee Box f.eks. (Har den selv), problemet er, at de fleste af disse bokse, mangler muligheden for at streame det samme indhold til flere TV i huset :-) 

Fra Næstved
Tilmeldt 8. Apr 08
Skrevet kl. 13:58

Michael:

Har jeg glemt et sted tror jeg, men disse funktioner er et must ligemeget hvad, ellers er der ingen idé med produktet set ud fra nutidens forbruger :-)

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)