Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til privatperson som er gået konkurs med firma - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. May 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har via mit holdingselskab ydet et lån til en privatperson (ikke familie eller anden nær relation). Lånet er udstedt til ham som privatperson og pengene er efterfølgende anvendt til indkøb gennem hans personligt ejede firma.

Nu er firmaet imidlertid gået konkurs og jeg kan ikke længere få kontakt til ham via telefon. Hvordan skal jeg forholde mig for at sikre mig at han hæfter for mit tilgodehavende (hvis han evt vil søge om gældssanering).

I forbindelse med lånet er der lavet et gældsbrev som er underskrevet af begge parter men ikke tinglyst.

På forhånd tak for hjælpen. 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 21:58

Så vidt jeg ved - men dette er ikke min stærkeste side - skal en konkurs behandles af skifteretten. I den forbindelse vil der blive udstedt proklama (en slags opfordring til kreditorer om at anmelde deres krav).

Så i dit sted ville jeg holde øje med www.statstidende.dk eller henvende mig til skifteretten i hans hjemkommune og få lidt hjælp og vejledning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:33

Da lånet er givet til ham som privatperson tror jeg ikke du kan regne med at få fat i ham via skifterettens muligheder når hans personlige virksomhed er konkurs - uden jeg er stensikker. Det er jo personen og ikke hans CVR du har lånt pengene til og derfor vil skifteretten jo som udgangspunkt ikke kende til det, selv hvis alt er bogført korrekt. 

Du må nu nok ha fat i en advokat der kan finde manden og kræve pengene desværre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du må nu nok ha fat i en advokat der kan finde manden og kræve pengene desværre

Når en personlig virksomhed går konkurs indebærer det også ejeren personligt. Så vejen frem er at kontakte skifteretten og få oplyst hvem der er kurator. Kravet anmeldes derefter til kurrator.

Husk at kravet stadigvæk består efter en konkurs.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:19

ring til skifteretten og spørg hvem der der udpeget som kurator og ret henvendelse til kuratoreller hold øje med konkurser i Statstidende og anmeld dit krav når du kan se proklamaet i boet dukker op.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:58

Advokat Jacob Berner Rue:
ring til skifteretten og spørg hvem der der udpeget som kurator og ret henvendelse til kuratoreller hold øje med konkurser i Statstidende og anmeld dit krav når du kan se proklamaet i boet dukker op.

når lånet er givet til manden som privatmand, kan han så anmelde kravet i virksomhedens bo?

Tilmeldt 30. Dec 12
Indlæg ialt: 54
Fra  www.kcaj.dk Skrevet kl. 07:38

Det skyldes John, at et personlig ejet firma kun kan gå konkurs, såfremt man personligt er gået konkurs. 

mvh

Billig maling www.kcaj.dk .Besøg os i Tullinsgade 6-8, København V eller ring 52 79 46 32.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18

Farvehandleren:
Det skyldes John, at et personlig ejet firma kun kan gå konkurs, såfremt man personligt er gået konkurs
jamen det er jo så korrekt - det må så være ejerens personlige konkurs man skal søge via statstidende/skifteret men det går jo i samme bunke som hans CVR så helt korrekt - det var jo ikke et selskab men en personlig virksomhed

vh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)