Jeg påtænker at starte en ny virksomhed indenfor tekstilbranchen, og efter at have ligget næsten søvnløs over at finde et navn der fænger m.v., fandt jeg endelig ét i dag. Jeg var helt høj og tænkte at det var lige i skabet, men efter at have søgt lidt på Google, ser jeg at en anden virksomhed - i samme branche - også bruger det navn. Denne virksomhed er dog meget lille (at betegne som hobbyvirksomhed) og befinder sig i USA. Må jeg bruge det samme navn? Så vidt jeg kan se er navnet ikke registreret som trademark.
Så vidt jeg kan se er spørgsmålet om det er juridisk forkert og det kan jeg ikke i min vildeste fantasi forestille mig det er. Nu er jeg ikke jurist - tilstået - men hvis det er en lille hobbyvirksomhed 'over there' der allerede har det, kunne det måske være et godt springbræt her i DK til at ramme hans lokale målgruppe.
Den der først bruger navnet har i princip ret til det - det har ikke at gøre med om det er en stor registeret virksomhed eller ikke, snarere om bevisbyrden er lettest når det er registreret. Her er den jo let - han findes på nettet fra USA med det navn. Om en i USA gider køre en sag på det aner jeg ikke, men gør han KAN han vinde - og i øvrigt ser jeg det ikke som sympatisk at ville stjæle noget som helst fra andre for at udnytte det - det er jo det loven er til for at forhindre, selvom den kan være vanskelig at forfølge. Man skal finde sine egne navne og ideer og generelt er navne - ideer - design helt automatisk beskyttet i tre år - lidt op og ned efter om det er EU eller world wide
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jo jo. Jeg er som sagt ikke jurist, så jeg ved det jo ikke..... :) Men altså; som en god ven af mig plejer at sige det; forestil dig det vildeste og klammeste og mest ulækre og gennemført snaskede du overhovedet kan komme i tanker om....skriv det så i søgefeltet på Google og du vil opdage; at den tanke er der allerede nogle der har tænkt, taget billeder af og lagt op på deres blog.
Ergo; den originale tanke — eller det 100% originale virksomhedsnavn findes strengt taget ikke længere. Der vil altid være nogen der har gjort det før dig. Hvis det ikke er et registreret trademark endnu, så står det vel stadig åbent. Så kan vores ven vel bare melde sig ind i kampen og sige at HAN vil registrere det. OG SÅ kan han komme efter alle andre. Men så længe det bare står åbent, så er den vel ikke længere end det??!!
Til slut vil jeg citere 2 store personligheder, Sokrates og Jobs: "Good artist copy — great artists steal!"
Det skriver jeg ikke for at retfærdiggøre at stjæle et navn eller noget som helst andet for den sags skyld, jeg skriver det bare fordi jeg ikke kan lade være og fordi jeg synes det er et fedt citat.
Til slut vil jeg citere 2 store personligheder, Sokrates og Jobs: "Good artist copy — great artists steal!"
Sikke nogen fjolser - Håber da ikke nogen napper dit firmanavn hvis ikke du har trademark registreret det- Havde godt på fornemmelsen at der var lidt tosset i hovedet på jobs, men sokrates - nå ingen af dem kan jo forsvare sig - men himmel for fjolser hvis de har sagt sådan og ment det som støtte til at stjæle andres arbejde og tanke
Det kan være smart at være "quick follower" frem for at opfinde alt, men det omfatter da ikke navne?
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Undskyld vi sådan snakker hen over hovedet på dig uden egentlig at svare på dit spørgsmål. Hvis du ikke får et 100% juridisk korrekt svar her på debatten, vil jeg nok anbefale dig at spørge en 'ægte' uddannet jurist. Det er vel det eneste rigtige at gøre i en sådan situation.
Personligt ville jeg — efter at have tjekket om det rent juridisk er rigtigt — ikke tøve et sekund med at bruge navnet, hvis det kun er en lille hobbyvirksomhed på den anden side af jorden der ellers bruger navnet. Det synes jeg faktisk er et 'fund.' Som regel plejer det gode navne også at være taget af vores skandinaviske nabonationer — op til flere gange endda.
He he :-D Godt ord igen. :) Jeg vil baaare lige indskyde en sidste lille ting her og det er at rette mig selv. Det var IKKE Sokrates, men Picasso. Og til aller aller sidst vil jeg lige smide citatet ind her:
// Brokop
ps. Christian; undskyld igen det irrelevante materiale.
God ide at få en juridisk bedømmelse. Formentlig brokker USA manden sig ikke, men det er nu ikke nemt at bedømme herfra om han er lille eller stor, og juridisk har han hævd på navnet hvis han kan bevise han var først - hobby størrelse eller ej - OG - det er ikke så sjovt at slås om et navn samtidigt med at man markedsfører det for fuldt, så ja - hør da gerne juridisk bindende svar - men overvej stærkt et navn du ikke risikere at skulle i slåskamp for, medens du markedsfører dig. Tænk også på risikoen for, at USA manden bliver stor, og alle søgninger går til ham og ikke til dig.
vh