Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiering...!

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Faaborg
Tilmeldt 14. Jan 06
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er en ung mand på 24 år, jeg er uddannet navigatør, men jeg har opsagt min stilling pr. 16. december 2005, fordi jeg arbejder på at få mit projekt op at stå.

Jeg ønsker at bygge specielle både, til brug for professionelle brugere som rednings organisationer, forsvaret osv. Jeg har arbejdet på min ide gennem de sidste ca. tre år, og min egen bank siger at min forretningsplan er meget gennemarbejdet, og de vil gerne hjælpe mig - MEN, de kræver at jeg finder en investor ell. kautionist.

Jeg har brug for at låne ca. 900.000,00,- Jeg har indtil videre selv investeret 75.000,00,- i projektet.

Jeg synes det er utroligt frustrerende at min egen bank skriger op om hvor glade de er for iværksættere, når de alligevel ikke vil låne mig pengene. De har trods alt selv sagt at de tror meget på ideen og de har samtidig rost min forretningsplan og mine budgetter.

Er der andre der har oplevet det samme?

Jeg er pt. i kontakt med en potentiel investor, men jeg synes stadigvæk at bankerne burde vise større tillid, vi iværksættere udgør trods alt en væsentlig del af bankernes fremtidige indtægt.
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 19:11

Hej Erik

Hvad skal de 900.000 dække? Er det udviklingsomkostninger eller er det håndgribelige aktiver? Selv med en meget god forretningsplan kan du ikke forvente et blankolån. En bankmand er og SKAL være topkonservativ og tænker altid meget i worstcase scenarier og realiseringer (husk det når du skal præsentere en ide - hav en god plan B)

Jeg har været lidt i samme situation som dig - masser af optimisme fra bankens side, lige indtil den dag man står og vil realisere planerne. Umiddelbart vil jeg sige at det var en fejl fra din side at sige dit faste job op INDEN du havde sikret finansiering. Bankfolk elsker fast indtægt og hvis du har lidt fri kapital samtidigt så er de væsentligt nemmere at få til at makke ret. Gå dem også evt. lidt på klingen og spørg hvor meget de vil låne dig uden en kautionist. Og overvej om projektet kan startes på mindre kapitalgrundlag. Skræl alle udgifter der ikke er 100% nødvendige og tilpas projektet din økonomiske situation.

Den eneste anden udvej er at følge bankens krav. Find en investor (hvilket faktisk kan være en god nok ide - hvis du kan lokke en ekstern pengemand med på ideen, så er der nok ok hold i forretningsplanen)

JH
Fra Faaborg
Tilmeldt 14. Jan 06
Skrevet kl. 19:23

Hej!

Mit budget på 917.000,00,- dækker alle tænkelige udgifter (markedsføring, professionel hjemmeside osv...osv...) for de første to år. Det er korrekt at det var dumt at opsige min stilling, jeg troede på hvad min egen bank fortalte mig ved de to første møder jeg havde med dem - det var dumt! Jeg kan selvfølgelig begynde at sejle igen, men når jeg er væk fire uger ad gangen, så falder det hele til jorden igen.

Jeg har det lidt mærkeligt med at få en invstor inden for døren. En investor har som regel selv, eller har haft, egen virksomhed - hvis min ide bliver en succes så scorer vedkommende måske kassen, hvis det går galt så står jeg tilbage med det store problem. Sådan er det jo forhåbentligt ikke i virkelighedens verden, men jeg har ikke den store erfaring med at drive forretning, så hvordan sikrer jeg mig at en investor ikke snyder mig? Er det nok at tage en snak med en advokat?
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 19:43
Jeg kan godt se dit dilemma ang. jobbet.

Jeg har selv kun prøvet at arbejde med investorer/partnere som jeg kendte godt privat og stoler uforbeholdent på. Umiddelbart synes jeg at du på baggrund af projektets størrelse skal satse på at finde en investor som skyder 50% af kapitalen i. Find en som har du har den rette kemi med og som naturligvis er indstillet på at være den passive i forholdet. Du skal have lavet selskab, kontrakt osv. via en advokat (afgjort IKKE investors advokat - find evt. en ingen af jer bruger i forvejen) og prøv at formulere meget præcise betingelser til fordeling af arbejde, ansvar, ledelse, strategi osv.

Jeg tror det oplagte er at satse på en med dybe lommer i din nære omgangskreds. Det er sgu nemmere at stole på en rig onkel eller svigerfar - og en investor der slet ikke kender til dig i forvejen vil nok kræve for meget indflydelse over projektet pga. det er et helt nystartet firma og den lille størrelse. Men få papirarbejdet 100% iorden selvom det er en onkel el. lign.

Held og lykke med jagten

JH

Fra Faaborg
Tilmeldt 14. Jan 06
Skrevet kl. 21:50
Det lyder alt sammen meget fornuftigt! Jeg har tænkt det samme igennem på et tidligere tidspunkt, men har ladet det ligge pga. de positive svar jeg fik fra min nuværende bank. Nu kan jeg godt se at der ikke er nogen vej uden om in investor. Nu må jeg se positivt på det i stedet, man kan jo virkelig få noget gavn af at have en investor med i projektet, en investor har jo som regel en vis erfaring mht. at drive forretning.

Tak for de gode råd! 
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:35
Erik

Der er nogle forskellige muligheder for EU-tilskud afhængig af, hvor du placerer din virksomhed, samt om du kan leve op til en lang række af forskellige betingelser.
Ring endelig, hvis du vil høre mere.

mvh Hans

9787 9898
Fra Faaborg
Tilmeldt 14. Jan 06
Skrevet kl. 08:53

Hej.

Der er skrevet en såkaldt "Mål2" ansøgning til mit projekt. Min erhvervsvejleder er ret overbevist om, at jeg bliver tildelt 37% støtte (37% af etableringsomkostningerne). Dette har jeg også forklaret min bank, mit problem er at det først vil blive afgjort i maj måned 2006, hvem der bliver tildelt støtte.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:09
Hvis du har søgt mål2 støtte, kan du ikke søge andre former for EU-støtte.

Jeg går ud fra, at din virksomhed så bliver placeret i et mål2-område - ellers er ansøgningen absurd.

Hvis du placerer en virksomhed i en tiloversbleven landbrugsbygning (eller flere) kan du søge Artikel33 støtte, hvor du kan søge op til 50%.  Sagsbehandlingstiden er ca. den samme som ved mål2 og varierer fra amt til amt.

Held og lykke med dit projekt.

Venlig hilsen

Hans
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 13:57

Kan man søge op til 50% af sine etableringsomkostninger, hvis man placerer sin virksomhed i udtjente landbrugsbygninger?!?

<suk> Vi har godt nok mange absurde støtteordninger...

Fra Faaborg
Tilmeldt 14. Jan 06
Skrevet kl. 15:44
Jeg har bedt min erhvervsvejleder kigge på det, der er mange nedlagte landbrug til salg lige for tiden, men der er også stor interesse for dem!
Side 1 ud af 3 (23 indlæg)