Jeg er en ung mand på 24 år, jeg er uddannet navigatør, men jeg har opsagt min stilling pr. 16. december 2005, fordi jeg arbejder på at få mit projekt op at stå. Jeg ønsker at bygge specielle både, til brug for professionelle brugere som rednings organisationer, forsvaret osv. Jeg har arbejdet på min ide gennem de sidste ca. tre år, og min egen bank siger at min forretningsplan er meget gennemarbejdet, og de vil gerne hjælpe mig - MEN, de kræver at jeg finder en investor ell. kautionist.
Jeg har brug for at låne ca. 900.000,00,- Jeg har indtil videre selv investeret 75.000,00,- i projektet.
Jeg synes det er utroligt frustrerende at min egen bank skriger op om hvor glade de er for iværksættere, når de alligevel ikke vil låne mig pengene. De har trods alt selv sagt at de tror meget på ideen og de har samtidig rost min forretningsplan og mine budgetter.
Er der andre der har oplevet det samme?
Jeg er pt. i kontakt med en potentiel investor, men jeg synes stadigvæk at bankerne burde vise større tillid, vi iværksættere udgør trods alt en væsentlig del af bankernes fremtidige indtægt. |
Hej Erik
Hvad skal de 900.000 dække? Er det udviklingsomkostninger eller er det håndgribelige aktiver? Selv med en meget god forretningsplan kan du ikke forvente et blankolån. En bankmand er og SKAL være topkonservativ og tænker altid meget i worstcase scenarier og realiseringer (husk det når du skal præsentere en ide - hav en god plan B)
Jeg har været lidt i samme situation som dig - masser af optimisme fra bankens side, lige indtil den dag man står og vil realisere planerne. Umiddelbart vil jeg sige at det var en fejl fra din side at sige dit faste job op INDEN du havde sikret finansiering. Bankfolk elsker fast indtægt og hvis du har lidt fri kapital samtidigt så er de væsentligt nemmere at få til at makke ret. Gå dem også evt. lidt på klingen og spørg hvor meget de vil låne dig uden en kautionist. Og overvej om projektet kan startes på mindre kapitalgrundlag. Skræl alle udgifter der ikke er 100% nødvendige og tilpas projektet din økonomiske situation.
Den eneste anden udvej er at følge bankens krav. Find en investor (hvilket faktisk kan være en god nok ide - hvis du kan lokke en ekstern pengemand med på ideen, så er der nok ok hold i forretningsplanen)
JH