Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS Fælde / Finte - nogle der ved noget? Haves : 50.000kr - men dårlig / god idé=???

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 6. May 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg hedder Jonas, og Jeg har lånt Franks profil herinde, da Jeg kunne forstå at en del af Jer har velinformeret ham om hans problematik med gældssanering osv. Derfor forsøger Jeg dette her.

Jeg er uddannet maler og har længe leget med drømmen om at blive selvstændig. Modsat Frank, tør jeg ikke satse stort. Jeg HAR næsten al værktøjet (det mest almindelige) som malere bruger. Jeg har 50.000kr. Jeg har en nyere kassebil på gule pløkker som der er betalt moms af.

1: Hvis Jeg låner 30.000kr af min mor - og stifter Malerfirmaet ApS med et kontantindskud på 80.000kr til kurs 100 på en selskabskonto i en bank, så kan Jeg vel BRUGE de 80.000kr igen, i firmamæssig regi, altså til at betale regninger, hive løn mv. til mig selv, indtil folk forhåbentlig begynder at betale osv?

2: Hvis Jeg gør det på den måde, og Jeg finder ud af, at det alligevel ikke er mig, når selskabet har omsat for 100-200.000kr - og jeg så beslutter at lukke det, hvordan foregår det så? Er indskuddet tabt? I skal hele tiden have Jer in mente, at selskabet og Jeg selv INGEN gældsforpligtelser har når alt dette sker? Skal jeg vente med at lade det opløse til jeg skal betale skat / moms mv?

Jeg forstår det ikke og kan ikke læse mig frem til det, kun at der er en masse svindel med ApS'er osv, men så skal man vel hæve pengene hvergang én betaler en regning eller overføre dem så at der aldrig er penge på selskabets konto, og så lukke det inden der skal betales moms? Eller kan man blive knaldet for at gøre det som jeg skrev i rubrik 1 og 2 også?

Mvh Jonas :)

Nogle der ved noget?

Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 216
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Dit spørgsmål indeholder 2 dele - og virker at du næsten fra starten tænker på svindel.

Hvis du har reelle hensigter med det firma du ønsker at oprette, så skulle du måske koncentrere dig om hvordan det normalt virker, og hvordan du sikrer dig bedst på lovlig vis, hvis det mod forventningerne ikke skulle gå godt.

Det med hvordan det bør virke - og hvordan du sikrer dig. Det er vi mange herinde der godt kan hjælpe dig med svar på.

Mvh

Niels

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Start med at fortælle Frank at han ikke skal låne sin profil ud. Og opret så din egen profil og kom igen. Som dig selv eller Frank eller Jonas eller ......?

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. May 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er fandme da i grunden sørgeligt at se hvor mistroiske og fordømmende I er alle sammen. Jeg troede dette her var et sted hvor folk svarede ærligt, og ikke kastede med fordømmende lort.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Frank Buch:
Det er fandme da i grunden sørgeligt at se hvor mistroiske og fordømmende I er alle sammen. Jeg troede dette her var et sted hvor folk svarede ærligt, og ikke kastede med fordømmende lort.
Dæmp tonen. Det er ikke rimeligt at du siger alle - vi er kun 2 der stiller ? ved dine hensigter og seriøsitet. Op på hesten igen.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår godt nogen finder det lidt underligt at låne en andens profil, og der er faktisk en del som er konkurs skylder en masse bort, som overvejer om ikke de kan starte i ApS form og slippe for kreditorerne. Det er nok det der får folk til at reagere. Det er superlet at få sin egen profil.

Et ApS skal som udgangspunkt jo ha en aps kapital - og den skal være 80.000 kr. Den må man ikke så fra starten bruge til løn f.eks - det ville være at tømme selskabet for kapital, men pengene må godt bruges i driften, ex til at betale regninger med. Problemet er jo så, hvis man ikke får overskud ind den anden vej, så vil man risikere allerede år 1 at skulle skrive i regnskabet, at kapitalen er tabt og tage stilling til genetablering - man vil skulle være over kapitalberedskabet, har man penge til at betale alle kreditorer, også fremadrettet, eller køber man ind uden at kunne betale det man køber, for så forsvinder ApS beskyttelsen. I princippet skal kapitalen være til stede hele tiden og falder den under 62500 kr - ikke bare ved regnskabstidspunkt men helt løbende hele tiden - så skal man tage stilling til de spørgsmål.

Jeg synes omvendt jeg læste, at du havde en bil og flere andre materielle ting, og disse kan du jo f.eks. sælge ind i dit ApS og de vil så kunne have en værdi der erstatter de penge du får for disse ting. De skal sælges ind til markedspris - ingen fidumdik med forhøjede priser, så sæt prisen forsigtigt, heller lidt for lav end for høj, så du ikke senere kan misfortolkes som en der snyder.

Jeg synes som udgangspunkt, at du skal overveje om ikke du skal spare noget mere op inden du kaster dig ud i det, for det koster ganske meget at starte virksomhed, og hvis du forventer at ha underskud i begyndelsen, som du jo lidt gør - så skal du gerne ha penge til at klare dig måske 6 mdr uden løn eller for meget lav løn.

Og til sidste spørgsmål, ja- hvis du må lukke med underskud og har spist din aps kapital så er den naturligvis tabt - men kan give fradrag mod anden tilsvarende aktieindkomst hvis du har en sådanne. Sørg ALTID for at have penge til al moms så du aldrig ender med moms som kreditor - men sørg i det hele taget for, ikke at ende med kreditorer der ikke betales Smile

Prøv at satse på, at kunne bevare din ApS kapital som udgangspunkt eller brug den til noget der har tilsvarende gerne lidt blivende værdi, så du ikke fra starten satser på andet, og lad i alle fald være med at bruge den på løn til dig selv (tænk også lige på at de 80.000 er penge der er betalt skat af, og tager du dem som løn betaler du skat af dem igen)

I alle fald - sæt et budget op så du ser du kan leve af det og af egne penge i begyndelsen, så du ikke er afhængig af overskud dag 1 + find en revisor at gennemgå det med konkret og til lige at hjælpe med stiftelsen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas

Frank Buch:
1: Hvis Jeg låner 30.000kr af min mor - og stifter Malerfirmaet ApS med et kontantindskud på 80.000kr til kurs 100 på en selskabskonto i en bank, så kan Jeg vel BRUGE de 80.000kr igen, i firmamæssig regi, altså til at betale regninger, hive løn mv. til mig selv, indtil folk forhåbentlig begynder at betale osv?

Dette er en udmærket løsning til stiftelse af selskabet med kontant indskud og det enkleste og dermed den billigste løsning.

Når selskabet er stiftet kan du anvende kapitalen til de formål i selskabet, som du beslutter, dog må du ikke låne af selskabet, da dette ikke er lovligt. Du kan følgelig sælge dine aktiver incl. varevognen til selskabet til markedspris, og herefter betaler selskabet dig privat for købet.

Frank Buch:
2: Hvis Jeg gør det på den måde, og Jeg finder ud af, at det alligevel ikke er mig, når selskabet har omsat for 100-200.000kr - og jeg så beslutter at lukke det, hvordan foregår det så? Er indskuddet tabt? I skal hele tiden have Jer in mente, at selskabet og Jeg selv INGEN gældsforpligtelser har når alt dette sker? Skal jeg vente med at lade det opløse til jeg skal betale skat / moms mv?

Hvis selskabet skal opløses ved en såkaldt solvent likvidation, så skal alle kreditorer incl. SKAT være afviklet, hvorefter den resterende kapital kan udloddes til dig, som beskattes som aktieindkomst for den del der overstiger den oprindelige indskudskapital.

Hvis selskabet ikke kan afregne gælden, så opløses selskabet enten ved en tvangsopløsning eller en konkurs, hvilket bevirker, at du formentlig ikke får nogen udlodning fra selskabet ligesom du ikke hæfter for gælden personligt (dog undtaget evt. personlige kautioner).

Du vil i dette tilfælde få et tabsfradrag for den indskudte kapital, som vil være negativ aktieindkomst, hvor den beregnede negative aktieskat vil blive modregnet i den samlede skatteberegning i forbindelse med din selvangivelse/årsopgørelse.

Frank Buch:
Jeg forstår det ikke og kan ikke læse mig frem til det, kun at der er en masse svindel med ApS'er osv, men så skal man vel hæve pengene hvergang én betaler en regning eller overføre dem så at der aldrig er penge på selskabets konto, og så lukke det inden der skal betales moms? Eller kan man blive knaldet for at gøre det som jeg skrev i rubrik 1 og 2 også?

Denne fremgangsmåde er ikke lovlig, idet der herved vil opstå ulovlige aktionærlån, som ved en konkurs vil blive krævet tilbagebetalt af kurator i selskabet og/eller SKAT vil konvertere det ulovlige aktionærlån til lønindkomst, hvorfor du vil skulle svare personlig indkomstskat af hævningerne.

Tonny

PS. Hvis du beslutter dig for at iværksætte projektet, så vil jeg anbefale dig at tage kontakt til en kompetent rådgiver, således du får et fuldt overblik over reglerne og konsekvenserne m.v.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Per Krabbe, scanboat.com:

Frank Buch:
Det er fandme da i grunden sørgeligt at se hvor mistroiske og fordømmende I er alle sammen. Jeg troede dette her var et sted hvor folk svarede ærligt, og ikke kastede med fordømmende lort.
Dæmp tonen. Det er ikke rimeligt at du siger alle - vi er kun 2 der stiller ? ved dine hensigter og seriøsitet. Op på hesten igen.

Jeg forstår nu godt Jonas "udbrud", så hvis man ikke kan besvare spørgsmålene, så lad dog være med at besvare indlægget.

Tonny

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. May 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

TAK TONNY!!!!

 

Og TAK For dine svar - og den måde du vælger at formulere dig på overfor mig, selvom Jeg stillede et spørgsmål som åbenbart anfægtede nogle. Og det samme til dig Cookie! :)

Kender I nogle pålidelige revisorer / sparringspartnere i denne proces? Det er rigtigt forstået, at Jeg har værktøjet som Jeg skrev, og en gulpladebil fra 06 (transporter med en 2,5TDI Motor) som vel i handel og vandel - kontant, kan koste 50.000kr. Jeg har således bilen og kontanterne samt værktøjet, som rene aktiver, UDEN gæld, ligesom jeg heller ingenting selv skylder bort. Jeg har haft konto i danske bank i alle mine leveår, ligesom mine forældre, og jeg har aldrig lånt noget af nogen art.

Hvad mener I med at sælge aktiverne til selskabet - så skal selskabet vel gældsætte sig?

MVh :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - hvis selskabet køber bilen og værktøj af dig, så har det jo bilen og værktøjet som værdi i stedet og det er OK - du kan så afskrive på tingene og derved "mister" selskabet det du afskriver i værdi - MEN - du tjener vel også penge på at bruge bilen og værktøjet osv - så selskabet får ikke som sådan gæld - de bytter bare penge med aktiver. Det samme gælder hvis du køber maling ind - så har malingen en værdi som er lige så god som rede penge - og holder den værdi indtil du bruger det til en opgave, og der betaler kunden jo så malingen med rede penge, og så er ringen god - 

Den slags må du godt bruge aps kapitalen til - du bytter penge med andre aktiver - den skal ikke nødvendigvis stå som kontanter der ikke arbejder, men omvendt skader det ikke, at ha lidt fri kapital

Læg et godt budget og en forretningsplan og tal med banken om erhvervskonto og hvis Tonny har tid, er han en absolut god revisor til at sparre med dig, og du har hans kontakt i hans svar - i så fald gør det inden du går til banken, så du får formuleret tingene korrekt. Han kan også hjælpe med en stiftelse vil jeg tro

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)