Man kan selvfølgelig lave vedligeholdelsesaftaler på softwaren. Jeg har adskillige af slagsen men det gode ved en vedligeholdelsesaftale er at det kan skaleres efter kundens behov og det er ikke one size fits all. Nogle kan selv klare sig ud over lige software opdateringer, andre har brug for mere intensiv support, nogle kan klare sig med email support og andre skal helst have telefon support. Man kan også købe sig et webhotel til en 20 om måneden også kan man selv installere et open source cms som f.eks. Joomla eller TYPO3 og smide et gratis template, på eller man kan vælge at betale 500 kr om måneden for præcis det samme med adgang til support. Det betyder bare at man reelt betaler minimum 5000 kr om året for en supportaftale man måske slet ikke har brug for. Ang. design så kommer det igen an på behov og omfang - Har virksomheden et eksisterende logo og et layout til brug ved brevpapir, visitkort m.v. skal tråden jo også helst føres igennem i forhold til markedsføring og webpresence, også kan det vel ikke koste meget at "porteret" det fra papir til web. Derudover findes der i Joomla et hav af gratis designs og endnu et hav af designs fra 50 til 500 kr (vi taler mange 1000er forskellige designs) som så kan tilpasses editeres til kundens indivduelle ønsker. Derudover har en del virksomheder jo et reklamebureau tilknyttet til emballage, produktudseende, manualproduktion, generel tryk m.v. så man ser ofte at design specifikationer mere eller mindre er givet på forhånd. |